کد خبر : 82700

تفاوت نوبت دهی با قرعه کشی خودرو چیست؟

تفاوت نوبت دهی با قرعه کشی خودرو چیست؟

عرضه یکپارچه 500هزار دستگاه خودرو بر پایه قرعه‌‌کشی اولویت‌بندی و در سه مرحله خواهد بود. مرحله اول تحت عنوان «پیش‌ثبت‌نام متقاضیان برای لیست نوبت‌دهی» است. در این مرحله کسانی که حساب وکالتی خود را افتتاح کرده‌اند امکان ثبت‌نام اولیه برای قرارگرفتن در لیست نوبت‌دهی یا حق تقدم خرید خودرو را خواهند داشت.

به گزارش خودروتک ، سیستم کار به این صورت است که لیست انتظاری تهیه می‌شود و افراد باید در این مرحله برای قرعه‌کشی که اولویت افراد را در این لیست انتظار مشخص می‌کند، ثبت‌نام اولیه داشته باشند. اطلاعیه وزارت صمت به‌وضوح در توضیح این مرحله آورده است که «پیش‌نیاز ثبت‌نام متقاضیان برای لیست نوبت‌دهی، وکالتی کردن حساب شخصی متقاضی به نفع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مسدود کردن وجه اعتبار است.» متقاضیان از روز گذشته می‌توانستند برای افتتاح این حساب وکالتی اقدام کنند و مهلت آن نیز تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند ادامه خواهد داشت.

بعد از افتتاح حساب وکالتی باید پیش‌ثبت‌نام انجام شود که مهلت آن از 26 تا 28 اسفندماه است. یعنی تنها دو روز مانده به پایان سال و یک روز پیش از آغاز تعطیلات مهلت ثبت‌نام وجود دارد و در صورتی که سایت ثبت‌نام دچار مشکل شود احتمالا ورود به تعطیلات عید، چالش ایجاد خواهد کرد. موضوعی که البته بسیار مسبوق به سابقه است و بارها اتفاق افتاده که سایت ثبت‌نام خودرو با مشکل مواجه شده. آخرین مورد آن هم عرضه اخیر ایران‌خودرو بود که مشکلاتی برای متقاضیان برای ثبت‌نام به وجود آورد. به نظر عجیب می‌رسد که سیاستگذار با علم به این خطر باز هم آخرین روز کاری سال را به عنوان ضرب‌الاجل پیش‌ثبت‌نام در نظر گرفته است.

مرحله دوم قرعه‌کشی اولویت‌بندی تخصیص خودروهای داخلی نیز تحت عنوان «نوبت‌دهی و اعلام زمان‌بندی بازای هر محصول مشخص» در اطلاعیه وزارت صمت آورده شده است. همان‌طور که از عنوان آن مشخص است، در این مرحله قرعه‌کشی انجام شده و اولویت هر متقاضی مشخص می‌شود. اعلام زمانبندی براساس لیست انتظار در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد و متقاضیان از طریق سامانه https:/ / www.esalecar.ir می‌توانند از آن مطلع شوند.  همچنین در بندی از توضیحات این مرحله آمده است که قرارگرفتن متقاضی در لیست انتظار براساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز جهت تحویل خودرو ایجاد نمی‌کند و این تعهد صرفا پس از انجام مرحله سوم یعنی ثبت‌نام قطعی و انعقاد قرارداد ایجاد می‌شود.

 

برخلاف مرحله قبلی در این مرحله حساب فرد می‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام کند که به منزله انصراف از خرید خودرو است. راه دیگر پیش روی فرد پس از آنکه از اولویت خود مطلع شد ورود به مرحله سوم خرید خودرو است. از این مرحله با عنوان «قطعی کردن ثبت‌نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز» یاد شده است. در این مرحله و پس از اعلام زمانبندی وعده فروش به متقاضیان، افراد می‌توانند نسبت به تکمیل وجه خودرو بر اساس قیمت روز اقدام کنند.

پس از شکل‌گیری لیست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را بر اساس همین لیست انجام دهد. بنابراین خودروسازان به مرور زمان و صرفا برمبنای لیست اولویت‌بندی برای هر محصول، نسبت به فراخوان، قطعی کردن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام کند. منظور از قیمت روز نیز آخرین قیمتی است که توسط شورای رقابت اعلام می‌شود. همچنین تاکید شده است در طول فراخوان مشتری، در زمان تحویل یا انجام ثبت‌نام قطعی، مشخص شود که مشتری طی 48 ماه گذشته از خودروسازان داخلی خودرو خریداری کرده‌اند، قرارداد لغو خواهد شد.

دنیای اقتصاد

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها