کد خبر : 82586

جزئیات بیشتر از همکاری جدید خودرویی ایران و چین

جزئیات بیشتر از همکاری جدید خودرویی ایران و چین

بر اساس توافقات بین ایران و چین در سفر رئیس جمهور، قرار است تا تولیدات خودرو بین این دو کشور وارد فاز جدیدی شود.

به گزارش خودروتک ، روابط تجاری بین دو کشور ایران و چین از دو ماه آینده وارد فاز جدیدی می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز داخلی و چینی فرایند همکاری تولید مشترک خودرو در ایران را طراحی می‌کنند، گفت: اغلب موافقت‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها منعقد شده با چینی‌ها طی دو ماه آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد و اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور بروز خواهد کرد.

علیرضا پیمان پاک در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری به چین برنامه‌ای منسجم بود که از ماه‌ها قبل با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور انجام شد، اظهار داشت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران با چین از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است، زیرا این کشور یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این سفر برای توسعه روابط گردشگری، تجاری، معدنی، ریل، خودرو، ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی و غیره موافقت‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مختلفی بین دو طرف منعقد شد، خاطرنشان کرد: چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات معدنی در جهان است، به همین دلیل موضوع مشارکت در توسعه معادن و استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژی چین در این حوزه مطرح و دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران در حوزه صنعت از جمله خودرو بحث همکاری‌های مشترک برای انتقال تکنولوژی برای ارتقای کیفیت و راندمان تولید خودرو، تامین برخی از قطعات و همین‌طور در بحث مسائل مربوط به حوزه ریل مثل تجهیزات، ماشین‌آلات و دیگر موارد مربوطه با طرف‌های چینی به توافق‌های خیلی خوبی رسیده است.

مشارکت‌های فناوری و صنعتی ایران و چین

پیمان پاک ادامه داد: مشارکت‌های فناوری و صنعتی ایران و چین در راستای افزایش راندمان و کیفیت تولید است که بخش عمده‌ای از این تولیدات در داخل مصرف خواهد شد و بخشی هم مثل قطعات خودرو، تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی، لوکوموتیو، ریل و دیگر مسائل مربوط به این حوزه روی ریل صادرات قرار می‌گیرد؛ اما در بعضی از بخش‌ها مثل حوزه مس و حوزه‌های مشابه دیگر بخش عمده‌ای از محصولات به‌صورت مواد نیمه‌خام صادر می‌شود.

وی بیان کرد: توسعه صادرات در این عرصه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است که در سفر اخیر رییس جمهور به چین مذاکرات خوبی در این زمینه‌ها هم صورت گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تولید مشترک ایران با شرکت‌های چینی برای صادرات محصولات نهایی به کشورهای منطقه نیز، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که بعد از فروکش کردن کرونا اتفاق افتاده به واسط رونق تجارت جهانی افزایش زیاد هزینه‌های حمل و نقل است.

پیمان پاک تصریح کرد: برای مثال کانتینری که دو سال پیش با ۱۰۰۰ دلار از چین به سمت خاورمیانه روانه می‌شد، اکنون هزینه حمل یک کانتینر از چین به منطقه خاورمیانه به هفت تا هشت هزار دلار رسیده و این هزینه در قیمت نهایی کالا بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: با توجه به قرابت‌های سیاسی، اجتماعی و توافقات تجاری که ایران با کشورهای منطقه دارد بنا شد از این ظرفیت در قالب تولید مشترک شرکت‌های ایرانی و چینی در داخل کشور و صادرات کالا به کشورهای منطقه استفاده شود.

تولید مشترک خودرو بین ایران و چین

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: البته این اقدام در قالب یک برنامه و مشارکت برد – برد انجام می‌شود تا منافع اقتصادی برای ایران و شرکت‌های چینی به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: باتوجه‌ به تاکید ربیس‌جمهور، توافقات و قراردادهای این سفر طی دو ماه آینده وارد فاز اجرایی شده و اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور بروز خواهد یافت.

پیمان پاک در خصوص تولید مشترک خودرو با شرکت‌های چینی گفت: قرار بر آن شد تا دو ماه آینده شرکت‌های خودروساز داخلی و چینی برنامه‌ریزی جامع و مشخصی را انجام دهند و فرایند همکاری تولید مشترک خودرو در ایران را طراحی کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: از آنجایی‌که مذاکرات و توافقات با چینی‌ها توسط غربی‌ها رصد می‌شد، تأکید بر آن است که مفاد این توافقات محرمانه باشند تا فرایندهای آن وارد فاز اجرایی شده و مردم تا چهار ماه آینده آثار آن را مشاهده کنند.

ایرنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها