کد خبر : 82378

نرخ های عجیب آموزش رانندگی در ایران

نرخ های عجیب آموزش رانندگی در ایران

فرهاد حقیقی گفت: قیمت آموزش رانندگی علی‌رغم اهمیتی که دارد، نرخ گذاری درستی نمی شود. این آموزش اهمیت بالایی دارد اما در سبد خانوار در کنار کالاهای استراتژیک و کالاهای ضروری نرخ گذاری می‌شود. در نتیجه نرخ تعلیم رانندگی نسبت به سایر مراکز آموزشی در سطح بسیار پایینی قرار گیرد.

به گزارش خودروتک ، تعلیم رانندگی یکی از سخت‌ترین آموزش‌هایی است که با جان افراد هم سرو کار دارد. آموزشگاه های رانندگی با جذب نیروهای کار بلد و ماهر سعی به آموزش مناسب در این حرفه دارند. اخیراً اخباری منتشر شد مبنی بر افزایش نرخ آموزشگاه‌های رانندگی اما وزارت صمت این موضوع را تکذیب کرد؛ در واقع از اسفند سال ۱۴۰۰ نرخ آموزش رانندگی افزایش نداشته است.

نرخ پایین و به صرفه نبودن آموزش این حرفه باعث شده، مربیان آموزشگاه‌ها ۴۰ درصد کاهش یابد و این افراد به جای آموزش به کار در اسنپ روی آورند.

نرخ مصوب آموزش رانندگی

نرخ ۱۵ تا ۱۷ ساعت کلاس تئوری ۴۵۰ هزار تومان لحاظ شده است. ۲۰ تا ۲۵ ساعت کلاس عملی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد با هزینه های جانبی و کتاب در کل ۲ تا دو نیم میلیون تومان برای تعلیم آموز هزینه بر می دارد.

با آموزشگاهی در تهران تماس گرفتیم تا جویای قیمت های آن باشیم. این آموزشگاه ۳۷۰ هزار تومان کلاس‌های تئوری و ۲ میلیون و چهارصد هزار تومان کلاس‌های عملی را قیمت داد که در مجموع بدون هزینه جانبی ۲ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان هزینه دارد. نرخ کلاس‌های غیر حضوری برای افرادی که گواهی‌نامه دارند ۲۰۶ هزار تومان است.

در شبکه‌های مجازی مشاهده می‌شود که مربیان تبلیغ آموزش خصوصی می کنند و نرخ آن ها تا ۳۰۰ هزار تومان در نوسان است که البته این کار غیر قانونی است و در صورت بروز مشکل جایی برای شکایت این افراد وجود ندارد.

اخیراً خبری مبنی بر افزایش قیمت آموزش رانندگی منتشر شد. گسترش نیوز در این باب با فرهاد حقیقی، رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

آموزش رانندگی ارزان است

فرهاد حقیقی پیرامون افزایش قیمت کلاس‌های خصوصی گفت: آموزش رانندگی علی‌رغم اهمیتی که دارد، نرخ گذاری درستی نمی شود. آموزش رانندگی خدمتی است که هر مصرف کننده در طول عمر خود تنها ۱ بار استفاده می‌کند و گواهی‌نامه می‌گیرد اما در سبد خانوار در کنار کالاهای استراتژیک و تأثیرگذار و کالاهای ضروری نرخ‌گذاری می‌شود. این دلیل باعث شده تا نرخ تعلیم رانندگی نسبت به سایر مراکز آموزشی در سطح بسیار پایینی قرار گیرد.

فرهاد-حقیقی

وی در ادامه افزود: شما اگر یک ساعت کلاس موسیقی را در نظر بگیرید و مقایسه کنید خواهید دید، کلاس موسیقی ساعتی ۳۰۰ هزار تومان است در حالی که آموزش رانندگی با جان مردم سر و کار دارد ساعتی ۸۰ هزار تومان بود که اخیراً به ۱۰۳ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران خاطرنشان کرد: به دلایلی که گفته شد کلاس‌های آموزشگاه برای مربیان صرف ندارد آن‌ها در سایت‌های مجازی تبلیغات می‌دهند که این کار غیر قانونی است. مربیان در شبکه های مجازی تا ساعتی ۳۰۰ تومان جذب مشتری کرده و تعلیم رانندگی می دهند. مردم هم با امید به اینکه چون قیمت بالاتری دارد و خدمت آموزش آن پیشرفته‌تر است، از آن استقبال می کنند.

حقیقی اظهار داشت: اخیراً آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهور دستور دادند تا نرخ خدمات آموزش رانندگی در اولویت مردم بررسی شود اما تا کنون اقدام نشده است و این صنف همچنان گمنام در دستگاه های دولتی است.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران با بیان اینکه حتی یک مورد شکایت از گران‌فروشی آموزشگاه‌های رانندگی در تعزیرات حکومتی وجود ندارد، تصریح کرد: اسفند سال قبل نرخ آموزش رانندگی ۸۶ هزار تومان برای هر ساعت تعیین شد که از این ۸۶ هزار تومان، ۴۰ درصد، معادل ۳۰ هزار تومان، سهم آموزشگاه و ما بقی به طور مساوی به راننده و خودرو اختصاص دارد که سهم هر کدام معادل ۲۸ هزار تومان است.

وی در رابطه با مالیات این صنف افزود: اتحادیه ما در نرخ گذاری جزء اولویت های اول است اما در قانون گذاری جایی نداریم. بدون نظر خواهی از صنف ما امسال نرخ مالیات را به ضریب ۳۵ افزایش دادند. خدمتی مانند آموزش رانندگی چگونه می تواند ۳۵ درصد ضریب مالیاتی داشته باشد. این عمل اقدامی غیر کارشناسی بود به دلیل اینکه افراد صنف ما توان پرداخت همچنین مالیاتی را ندارند. ما به مالیات حقی کاملاً قائل هستیم اما به صورت درست و اصولی نه تصمیمی عجیب که اعضا را با مشکل روبرو کند.

حقیقی در پایان گفت: مالیات بر درآمد بحث کاملاً منطقی است اما به این شکل کاملاً سلیقه‌ای عمل شده است. به طور مثال در یک واحد آموزش ما با شرایط عادی ۱۰ میلیون تومان است در دیگر واحد صنفی ۱۰۰ میلیون! اما متأسفانه صدای ما به جایی نمی رسد.

گسترش

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها