کد خبر : 81977

سرنوشت ارابه های مرگ با واردات خودرو

سرنوشت ارابه های مرگ با واردات خودرو

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: شیوه کنونی واردات نمی تواند پاسخگوی نیاز قشر متوسط و روبه پایین جامعه برای داشتن یک خودروی استاندارد با قیمت مناسب باشد بلکه باز هم خودروهای وارداتی متعلق به یک قشر خاص است.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا ، آرا شاوردیان ، با اشاره به وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمت ها در این بازار، بیان کرد: کاهش قیمت خودرو نیازمند چند مولفه است؛ یکی از این مولفه ها حمایت از خودروسازان داخلی است، امروز برخی از خودروسازان داخلی از طریق دولت حمایت می شوند اما این حمایت نه تنها بر روی قیمت ها تاثیری نگذاشته از سوی دیگر شاهد سوءاستفاده نیز هستیم.

کیفیت خودروهای داخلی نیز پایین است. از طرف دیگر زمانی که ما با تولید کنندگان قطعات خودرو صحبت می کنیم و از آنها می پرسیم چرا قطعات با کیفیت پایین در اختیار خودروسازان قرار می دهید در پاسخ می گویند خود خودروسازان تمایل دارند با این کیفیت قطعه تحویل بگیرند.

ما توان ساخت قطعات با کیفیت خودرو را داریم اما...

وی در ادامه با بیان اینکه مواد اولیه ای که در اختیار قطعه سازان قرار می گیرد با کیفیت نیست، اظهار کرد: این امکان وجود دارد که قطعات باکیفیت تری در داخل کشور تولید شود و ما این توانایی را داریم. بنده در بازدیدهایی که از چندین شرکت قطعه سازی خودرو داشتم دیدم که هم ما دستگاه های لازم برای تولید قطعات با کیفیت را داریم و هم متخصصان کافی نیز در این حوزه وجود دارد اما زمانی که مواد اولیه با کیفیت پایین از سوی خودروسازان تامین می شود یا اینکه با قیمتی که به قطعه سازان اعلام می شود مجبور هستند مواد اولیه درجه چندم تهیه کنند، بالتبع قطعه با کیفیت پایین تولید می شود و در مجموع خودروی تولیدی نیز دارای کیفیت پایین و قیمت بالا است.

واردات انحصاری خودرو تغییری در بازار ایجاد نمی کند

نماینده مردم مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز حتی قیمت اعلامی که در بورس برای فروش خودرو ها اعلام می شود انتظار مردم را برآورده نمی کند.

وی گفت: از چندی پیش صحبت از واردات خودرو به میان آمد که به نوبه خود اقدام خوبی است اما اگر انحصاری باشد تغییری در بازار ایجاد نمی کند. ما حدود دو الی سه سال پیش نیز واردات خودرو را انجام دادیم اما یکسری افراد خاص به صورت انحصاری خودرو را با قیمت بالا واراد کشور کردند.

با شیوه کنونی واردات نمی توان ارابه های مرگ را کنار گذاشت

شاوردیان در ادامه تاکید کرد: اگر دغدغه ما این است که کیفیت خودروهای تولید داخل پایین و قیمت آنها بالاست و باید برای قشر متوسط  و روبه پایین جامعه خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب تامین کنیم، باید بگویم با شیوه واردات فعلی نمی توانیم به این دغدغه پاسخ دهیم. با این روش از واردات ما نمی توانیم ارابه های مرگ را کنار گذاشته و خودروهای استاندارد وارد کنیم. خودروهایی که امروز قرار است وارد شود بازهم متعلق به یک قشر خاص است و نمی تواند پاسخگوی نیاز قشر متوسط و متوسط روبه پایین جامعه باشد.

ما می توانیم خودرو با کیفیت تولید کنیم اما نمی خواهیم

وی  افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز از نظر بنده واردات خودرو به این شیوه در این مقطع زمانی به صلاح کشور نیست چراکه سبب خروج ارز از کشور در این شرایط بحران اقتصادی می شود. هیچ کمکی نیز به خانواده های با درآمد متوسط و روبه پایین نخواهد کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: از نظر بنده باید به خودروسازان داخلی فشار بیاوریم که هم قیمت خودرو کاهش یابد و هم کیفیت خودروها بالا برده شود. ما می توانیم خودرو با کیفیت تولید کنیم اما نمی‌دانم چرا در این عرصه ورود جدی نداریم. زمانی که ما در صنعت هوافضا و نظامی خودکفا هستیم و حرفی برای گفتن داریم قطعا می توانیم در صنعت خودرو نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم. ما «می‌توانیم» اما در این صنعت اراده نکرده ایم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها