کد خبر : 81929

واردات خودرو از چین ممنوع می شود ؟

 واردات خودرو از چین ممنوع می شود ؟

بازار کراس اوورهای چینی بعد از ممنوعیت واردات به‌شدت در ایران داغ شد. باوجوداینکه این روزها که صحبت از آزادسازی واردات می‌شود اما همچنان این خودروسازان مونتاژکار چینی هستند که سود هنگفتی از فروش محصولات خود کسب می‌کنند.

به گزارش خودروتک ، با توجه به افزایش تعداد کراس اوورهای چینی جدید در بازار انتخاب از میان برخی مدل‌ها به‌شدت سخت شده است. روزگار خودرو در این گزارش به معرفی، بررسی و مقایسه ۳ کراس اوور پرطرفدار و رقیب جدی یعنی «دیگنیتی پرایم و پرسیتژ» و «فیدلیتی پرایم» می‌پردازد.

این روزها فروش برخی از خودروها از طریق بورس انجام می‌شود که اگر خریداران بخواهند محصول را باقیمت پایین‌تر دریافت کنند باید به‌نوعی از هفت‌خوان عبور کنند و راه سختی در پیش روی آن‌ها قرار دارد. بهمن موتور با ۲ محصول دیگنیتی و فیدلیتی توانست نظر بسیاری از خریداران تشنه بازار خودرو را به خود جلب کند.

لازم به ذکر است که دیگنیتی در ۲ نسخه پرایم و پرستیژ و فیدلیتی در نسخه پرایم به بازار عرضه‌شده است. در ادامه به بررسی دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم و درنهایت مقایسه با دیگنیتی پرستیژ پرداخته‌ایم.

جلو-دیگنیتی

 

جلو-فیدلیتی

مشخصات فنی

دیگینیتی و فیدلیتی در بخش فنی به‌خصوص پیشرانه تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند. هر دو خودرو از پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژ بهره می‌برند و به‌صورت دیفرانسیل جلو هستند. پیشرانه دیگنیتی حداکثر توان ۱۴۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۲۰ نیوتن. متر را ارائه می‌دهد و در مقابل پیشرانه فیدلیتی حداکثر توان ۱۵۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن. متر تولید می‌کند. بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت فیدلیتی از پیشرانه قدرتمندتری بهره می‌برد.

اگر بخواهیم به بحث وزن این دو خودرو نیز اشاره‌کنیم، دیگنیتی ۱۵۷۰ کیلوگرم و فیدلیتی ۱۵۷۵ کیلوگرم است بنابراین تفاوت قابل‌توجهی را شاهد نیستم.

موتور-دیگنیتی۱

موتور-فیدلیتی

شتاب صفرتا صد

همه‌چیز به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه گیربکس استفاده‌شده در این دو خودرو متفاوت است و به‌نوعی تجربه رانندگی دیگنیتی و فیدلیتی یکسان نخواهد بود. گیربکس استفاده‌شده در دیگنیتی پرایم از نوع سی وی تی اما جعبه‌دنده به‌کاررفته در فیدلیتی ۶ سرعت ۲ کلاچه است.

در این میان نکته‌ای مهم مطرح می‌شود که مربوط به‌شتاب صفرتا صد خودروها است. در برخی از بررسی‌های انجام‌شده شتاب صفرتا صد دیگنیتی پرستیژ حدود ۱۱ ثانیه اعلام‌شده است. در نقطه مقابل شتاب صفرتا صد فیدلیتی حدود ۱۰ ثانیه اعلام می‌شود. بر همین اساس نیز به نظر می‌رسد که همان مقدار اندک تفاوت توان در پیشرانه فیدلیتی کار خود را کرده است و شاهد ۱ ثانیه شتاب بهتر در این خودرو نسبت به دیگنیتی هستیم.

یک نسخه دیگر از دیگنیتی نیز به نام «پرستیژ» اخیراً روانه بازار شده است. مهم‌ترین تغییر ایجادشده در نسخه پرستیژ مربوط به بخش فنی است که پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو جای خود را به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو GDI داده است. این پیشرانه حداکثر توان ۲۲۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۵۵ نیوتن. متر را ارائه می‌دهد. درنتیجه شاهد ۸۰ اسب بخار افزایش در توان و ۱۳۵ نیوتن. متر افزایش گشتاور است. نکته قابل‌توجه دیگر این است که به‌جای گیربکس سی وی تی از نسخه ۶ سرعت AT استفاده‌شده است. به‌طورکلی گیربکس‌های اتوماتیک معمولی لذت رانندگی و درعین‌حال شتاب بهتری نسبت به مدل‌های سی وی تی به ارمغان می‌آورند. شتاب این نسخه از دیگنیتی هنوز بررسی نشده اما به نظر می‌رسد که نسبت به دیگنیتی پرایم و فیدلیتی زمان کمتری را به ثبت برساند.

مصرف سوخت

نکته مهم دیگر در بخش فنی خودروها بحث مصرف سوخت است. مصرف سوخت ترکیبی دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم به ترتیب ۷.۵. ۷.۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام‌شده است. در این بخش وضعیت دیگنیتی به مقدار بسیار کمی نسبت به فیدلیتی بهتر است.

ابعاد

فیدلیتی ازلحاظ ابعادی به‌طورکلی نسبت به دیگنیتی بزرگ‌تر است. طول و عرض فیدلیتی به ترتیب ۴.۷ و ۱.۹ متر است و در نقطه مقابل طول و عرض دیگنیتی ۴.۶ و ۱.۸ متر است. فیدلیتی ارتفاع بیشتری نیز نسبت به دیگنیتی از سطح زمین دارد. نکته مهم در بخش ابعاد خودروها بحث فاصله بین دو محور است که در این بخش دیگنیتی بافاصله بین دو محور ۲۷۹۰ میلی‌متر شرایط بهتری نسبت به فیدلیتی با ابعاد ۲۷۲۰ میلی‌متری دارد. با توجه به موارد یادشده می‌توان گفت دیگنیتی باوجود ابعاد کوچک‌تر، فضای پای بهتری را در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد.

عقب-دیگنیتی

عقب-فیدلیتی

امکانات رفاهی و طراحی داخلی

معمولاً خودروهای چینی در بخش امکانات رفاهی دست‌پر هستند و دیگینیتی و فیدلیتی نیز هر دو ازنظر آپشن در وضعیت خوبی قرار دارند. امکانات رفاهی دیگنیتی پرایم شامل سانروف پانوراما، دوربین دید عقب، درب الکتریکی صندوق‌عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی راننده برقی، سنسور نور، کروز کنترل و سنسور باران است.

فیدلیتی نیز در بخش امکانات رفاهی مجهز به سنسور باران، صندلی برقی راننده و سرنشین همراه با گرم‌کن، شارژر وایرلس، کروزکنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف پانوراما، سنسور هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق‌عقب توسط پا و صفحه کیلومتر دیجیتال است.

داخل-دیگنیتی

داخل-فیدلیتی

بخش مهم دیگر در امکانات رفاهی که این روزها بسیار اهمیت دارد، صفحه‌نمایش لمسی و اندازه آن است. دیگنیتی از یک صفحه‌نمایش لمسی با اندازه ۱۰.۲۵ اینچ بهره می‌برد که پورت‌های usb و aux نیز دارد. در این بخش نیز فیدلیتی پا به‌پای دیگنیتی می‌آید و از صفحه‌نمایش لمسی با همان اندازه ۱۰.۲۵ اینچ بهره می‌برد.

دیگنیتی پرستیژ در بخش طراحی داخلی تقریباً مشابه نسخه پرایم است با این تفاوت که در آن از پشت آمپر دیجیتالی استفاده‌شده و همچنین نورپردازی تا حدودی تغییر کرده است. در کنار این موارد سیستم صوتی خودرو در نسخه پرستیژ طراحی و تولیدشده توسط برند معروف پایونیر است. بنابراین اگر از طرفداران پر و پا قرص موسیقی هستید دیگنیتی پرستیژ می‌تواند نظر شما را جلب کند.

سخن پایانی

در حال حاضر دیگنیتی پرایم باقیمت حدودی ۱ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان در مدل ۱۴۰۱ و قیمت ۱ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان برای مدل ۱۴۰۰ به‌صورت صفرکیلومتر در بازار خریدوفروش می‌شود. این در حالی است که دیگنیتی پرستیژ هنوز قیمت دقیقی در بازار ندارد و فروش آن از طریق بورس صورت می‌گیرد. فیدلیتی پرایم ۵ نفره ساخت ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در بازار به ترتیب باقیمت‌های ۱ میلیارد و ۳۲۴ و ۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نسخه ۷ نفره این خودرو نیز در مدل‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب قیمت‌هایی در حدود ۱ میلیارد و ۳۵۰ و ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان دارد.

به‌طورکلی قیمت‌های این ۲ خودرو تقریباً به یکدیگر نزدیک است که البته دلیل مقایسه این ۲ نیز به همین خاطر است که ازلحاظ قیمت و مشخصات هر ۲ خودرو تا حدودی در یک رده قرار دارند. با توجه به موارد یادشده انتخاب بین این ۲ خودرو تا حد زیادی به سلایق شخصی بازمی‌گردد.

بااین‌وجود اگر علاقه‌مند به استفاده از یک خودرو با آپشن بالا و درعین‌حال پیشرانه قدرتمند هستید، دیگنیتی پرستیژ می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

در بخش دیگر ماجرا بین دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم انتخاب به‌شدت سخت است چراکه ازلحاظ مشخصات فنی و آپشن هر ۲ خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند.

بااین‌وجود فیدلیتی پرایم در بخش فنی ازجمله پیشرانه و گیربکس تا حدودی عملکرد بهتری دارد. در نقطه مقابل به نظر می‌رسد که دیگنیتی پرایم ازلحاظ فضای پا و سرنشینان شرایط مساعدتری داشته باشد. درهرصورت انتخاب بین ۲ خودرو پرایم و فیدلیتی پرایم تا حد زیادی به سلیقه و انتظارات خریداران بازمی‌گردد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها