کد خبر : 81708

ماجرای تودلی ها در واگذاری سهام خودروسازان

ماجرای تودلی ها در واگذاری سهام خودروسازان

 با وجود آنکه از ابتدای دولت یا حتی پیش از آن موضوع واگذاری خودروسازی‌ها مطرح بود اما هنوز به طور شفاف همه ابعاد آن مشخص نیست. یکی از ابهاماتی که در این مورد وجود دارد، این است که دقیقا منظور از واگذاری سهام خودروسازی‌ها چیست؟ آیا قرار است سهام‌های تودلی این شرکت‌ها واگذار شود یا منظور از واگذاری در واقع سهم پنج‌درصدی و ۱۷درصدی دولت در این خودروسازی‌هاست؟

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در واقع در مباحث مطرح‌شده در نشست روز پنجشنبه در دانشگاه امیرکبیر این ابهام قوت بیشتری گرفت. در بخشی از این نشست خاندوزی تاکید کرد «در هفته‌های آینده سهام وثیقه خودروسازها با سهام‌های دیگری از دولت که در مرحله واگذاری فوری وجود ندارد جایگزین خواهد شد و سهام وثیقه آزاد می‌شود و مانعی نخواهد بود.» دولت برای فروش سهام تودلی شرکت‌ها نیازی به خروج این وثیقه ندارد و به نظر می‌رسد اصرار برای خروج سهام سازمان گسترش از وثیقه مربوط به سهام دولت در خودروسازی‌ها یعنی همان سهام پنج‌درصدی و ۱۷درصدی است. اما از طرف دیگر نتیجه‌گیری نهایی در این جلسه این بود که طی هفته‌های آینده وزارت صمت مدل نهایی پیشنهادی خود را برای واگذاری سهام دولتی خودروسازان قطعی کند.

این در حالی است که برای فروش سهام دولت در خودروسازی‌ها نیازی به ارائه مدل از طرف وزارت صمت نیست و سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند واگذاری را راسا انجام دهد. بنابراین احتمالا منظور از این بند، واگذاری سهام‌های تودلی است که وزارت صمت به عنوان نهادی که نمایندگان اصلی را در هیات‌مدیره شرکت‌ها دارد باید در مورد واگذاری سهام‌های تودلی تصمیم‌گیری کند. درواقع دو شکل واگذاری می‌توانند برای سهام‌های تودلی وجود داشته باشند؛ یکی اینکه خود این سهام‌ها به طور مستقیم به فروش برسند، و دیگری اینکه شرکت‌هایی که صاحب این سهام‌های تودلی هستند واگذار شوند. برای مثال شرکت گسترش ایران‌خودرو یکی از شرکت‌هایی است که صاحب این سهام‌های تودلی است. حال دولت - از طریق نمایندگان در هیات‌مدیره شرکت‌ها - می‌تواند یا خود شرکت گسترش ایران‌خودرو را واگذار کند یا مستقیما همان سهام تودلی را به فروش بگذارد.

با‌این‌حال از مجموع نشست روز پنجشنبه می‌توان این برداشت را داشت که هم سهام دولتی و هم سهام‌های تودلی واگذار خواهند شد. حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در این جلسه تاکید کرد «در مورد ایران‌خودرو و سایپا دغدغه اصلی به‌ویژه در مورد سهام چرخه و تودلی است که نسبتی با آزادسازی با وثیقه مستقیم دولت ندارد. آن را باید خود شرکت ورود پیدا کند.» رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید دغدغه اصلی دولت واگذاری سهام‌های تودلی است و  خاندوزی در این جلسه تاکید خاصی بر آن داشته است. با این حال خاندوزی در این نشست گرچه فروش سهام‌های تودلی را اولویت دانسته اما تاکید وی بیشتر روی واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها بوده است. بنابراین احتمالا شاهد واگذاری هر دو نوع سهام تودلی و دولتی خواهیم بود.

به طور کلی آنچه از مجموع اخبار رسیده از واگذاری‌ سهام خودروسازان می‌توان استنباط کرد، این است که پس از رفت‌وبرگشت‌های زیاد، در نهایت دولت به این نتیجه رسیده که سهام دولتی و تودلی خودروسازان را واگذار کند؛ با‌این‌حال مشخص نیست این واگذاری به چه کسی انجام خواهد شد، نیروهای مسلح به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه زیر بار در اختیار گرفتن خودروسازی‌ها نرفته است. از بخش خصوصی نیز کسی داوطلب خریداری سهام خودروسازان نیست. فاطمی‌امین در جلسه استیضاح خود در مجلس به این موضوع اذعان کرده و گفته بود به‌رغم فراخوانی که برای فروش سهام خودروسازان منتشر شده بود تنها یک متقاضی برای ایران‌خودرو وجود داشته است. می‌توان اینطور برداشت کرد احتمالا کسی تقاضای خرید سهام سایپا را نداشته است. باید منتظر ماند و دید قصه پرفراز‌و‌نشیب واگذاری خودروسازان با وجود این موانع به کجا خواهد رسید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها