کد خبر : 80908

وزارت صمت با واردکنندگان جلسه گذاشت/ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

وزارت صمت با واردکنندگان جلسه گذاشت/ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

طبق اعلام وزارت صمت واردات خودرو به کشور طی چند هفته آینده کلید خواهد خورد. این درحالی‌است که گویا هنوز مشکل تامین ارز باقی است و واردکنندگان امکان فعالیت در این عرصه را با شرایط موجود ندارند. با این حال اخیرا جلسه‌ای با حضور واردکنندگان مطرح برگزار و با توجه به مشکلات تامین ارز از آنها خواسته شده است تا پایان پاییز نسبت به واردات تعداد محدودی خودرو اقدام کنند.

به گزارش خودروتک ، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودرو به کشور طی چند هفته آینده کلید خواهد خورد. این در حالی است که گویا هنوز مشکل تامین ارز باقی است و واردکنندگان امکان فعالیت در این عرصه را با شرایط موجود ندارند.

در این زمینه یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: وزارت صمت اخیرا در جلسه‌ای که با بزرگان عرصه واردات خودرو داشته، از آنها خواسته به هر شکل ممکن تا پیش از پایان پاییز تعدادی خودرو وارد کشور کنند. وی این را هم گفته که با وجود اعلام وزارت صمت مبنی بر اعطای مجوز به دو شرکت برای واردات خودرو به کشور، هنوز شک و شبهه‌ای برای تاییدیه نهایی فعالیت دو شرکت مذکور وجود دارد.

این منبع آگاه با بیان اینکه وزارت صمت وعده تغییر دستورالعمل واردات خودرو طبق میل واردکنندگان را نیز داده، تاکید کرد: مسوولان صمت از واردکنندگان خواسته برای تحقق فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، عجالتا تعدادی هر چند اندک خودرو را تا قبل از زمستان امسال وارد کنند. به گفته این منبع آگاه، هرچند واردکنندگان در مقابل امتیاز «تغییر دستورالعمل» آمادگی خود را برای واردات اعلام کرده‌اند، با‌این‌حال بر سر موضوع تامین ارز با وزارت صمت به توافق نرسیده‌اند.

ماجرا از این قرار است که وزارت صمت در قبال امتیاز «تغییر دستورالعمل واردات خودرو» از واردکنندگان خواسته‌اند خود نسبت به تامین ارز موردنیاز اقدام کنند. گویا مسوولان صمت در جلسه با واردکنندگان اعلام کرده‌اند بانک مرکزی آمادگی تامین ارز یک‌میلیارد‌یورویی مصوب برای واردات خودرو را ندارد و به‌نوعی موافق واردات در این شرایط نیست. از همین رو واردکنندگان باید خود به هر روشی که می‌دانند، ارز موردنیازشان را تامین کنند.

موضع جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی است که رضا فاطمی امین وزیر صمت اخیرا اعلام کرد نزدیک به ۳۰۰ کسب‌و‌‌کار برای واردات خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و دو شرکت نیز تاییدیه لازم را گرفته‌اند. وی همچنین تاکید کرده طی هفته‌های آتی ورود اولین محموله خودرو خارجی کشور کلید خواهد خورد. حالا با توجه به آنچه در جلسه وزارت صمت و واردکنندگان گذشته (به‌خصوص عدم توافق بر سر مساله تامین ارز) به نظر می‌رسد وعده ورود خودروهای خارجی به کشور پس از چهار سال و نیم ممنوعیت، طی هفته‌های آتی محقق نخواهد شد یا حداقل تحقق آن تحمیلی خواهد بود.

از اسفند سال گذشته رئیس‌جمهور فرمان آزادسازی واردات خودرو را صادر کرد تا به امروز حدود هشت ماه می‌گذرد. قرار بود در این مدت چندین هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود. با این حال مسائلی مانند ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف با یکدیگر بر سر این موضوع به‌خصوص وزارت صمت و بانک مرکزی (بر سر مساله تامین ارز)، تاخیر در تدوین و اعلام آیین‌نامه و همچنین عدم احیای برجام، اجازه نداده دستور آزادسازی واردات خودرو اجرایی شود. کمتر از دو ماه از اعلام آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد. گمان می‌رفت با مشخص شدن آن، ورود خودرو به کشور اجرایی شود، اما چالش و مانع بزرگی به نام تامین ارز همچنان اجازه شکسته شدن طلسم واردات را پس از حدود چهار سال و نیم نمی‌دهد.

راز اصرار بر واردات در پاییز

 

اما چرا وزارت صمت اصرار دارد واردات خودرو تا پیش از آغاز زمستان امسال وارد فاز اجرایی شود، حتی محدود و در حد چند هزار دستگاه؟ به نظر می‌رسد ریشه اصرار وزارت صمت به واردات خودرو تا تاریخ موردنظر آن هم در شرایطی که ارز موردنیاز تامین نیست، از دو منشا سرچشمه می‌گیرد. نخست اینکه واردات خودرو یکی از بندهای فرمان هشت‌گانه رئیس‌جمهور در اسفند سال گذشته به حساب می‌آید و وزارت صمت نمی‌خواهد این دستور روی زمین بماند. در این بند، ابراهیم رئیسی ضمن اعلام پایان ممنوعیت واردات خودرو (در انتهای خرداد ۱۴۰۱) دستور داد ورود خودرو به کشور در راستای رفع شائبه انحصار (و البته تنظیم بازار) اجرایی شود.

مطابق فرمان رئیس‌جمهور، تا به امروز باید خودروهای خارجی وارد کشور می‌شدند اما به دلایلی که پیش‌تر ذکر شد (به‌خصوص عدم تامین ارز) این اتفاق هنوز رخ نداده است. دولت سیزدهم از آنجا که نمی‌خواهد وعده بزرگ واردات خودرو ناکام بماند، به دنبال آن است که خودروهای خارجی حتما و هرچند اندک طی پاییز وارد شوند. از همین رو احتمال می‌رود وزارت صمت از ناحیه دولت بابت واردات خودرو (در حد چند هزار دستگاه هم که شده) تحت فشار قرار گرفته باشد. البته از آن سو طبعا اگر واردات خودرو در پاییز رنگ اجرا به خود نگیرد، وزارت صمت به عنوان مقصر بدقولی دولت در این ماجرا شناخته خواهد شد و این موضوع قطعا سبب ناخشنودی دولت و شخص رئیس‌جمهور از صمتی‌ها می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها