کد خبر : 80829

آئین نامه واردات خودرو با مشورت چه کسانی نوشته شد؟

آئین نامه واردات خودرو با مشورت چه کسانی نوشته شد؟

پروژه آزادسازی واردات خودرو که پس از انتصاب فاطمی امین کلید خورد و اواخر سال گذشته این پروژه با مخالف شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام شکست خورده به نظر می رسید در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان اجرایی شود. اما این آزادسازی هم به دور از حاشیه نبود و اقدامات وزارت صمت انتقادات زیادی از سوی متخصصان این حوزه در برداشت.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین؛ واردات خودرو در نهایت آزاد شد و هرچند قرار بود وزارت صمت با ابلاغ نسخه نهایی آئین نامه تا پایان خردادماه روند واردات را تسریع کند و شهریور ماه خودروهای وارداتی به کشور برسند اما نه تنها ابلاغ آئین نامه با بیش از ۲ ماه تاخیر همراه بود بلکه هنوز هم خبری از دستورالعمل و لیست شرکت های واردکننده خودرو نیست. روز دوشنبه نیز رییس مجلس در نامه‌ای به رییس جمهور ۳ ایراد از مصوبه واردات خودرو گرفت. هرچند مسئولان وزارت صمت می گویند که موضوعات اشاره شده در نامه مجلس، در حد کلمه است و ایراد اساسی محسوب نمی شود اما این مسائل و تاخیر به وجود آمده منجر شده است تا کارشناسان و همچنین فعالان بازار خودرو، نهایی شدن واردات خودرو و عرضه خودروهای وارداتی به کشور را حداقل تا پایان سال دور از انتظار بدانند.

اما این تاخیر تنها مشکل پروسه واردات خودرو نبود. آئین نامه واردات خودرو که تاخیر دو ماهه ابلاغ آن بارها حاشیه ساز شد پس از ابلاغ هم کم حاشیه و مشکل نداشت به گونه ای که بسیاری از کارشناسان آن را عملا بی فایده می دانستند و افرادی همچون دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز آن را دستورالعملی برای وارد نکردن خودرو می دانست.

مهمترین نکته ای که حتی پیش از ابلاغ آئین نامه واردات خودرو از سوی بسیاری از کارشناسان مطرح و نسبت به آن هشدار داده شد عدم مشورت وزارت صمت در تدوین این آئین نامه بود. به نظر می رسد وزارت صمت در تدوین این آئین نامه از نظرات تخصصی هیچ انجمن و نهاد مرتبطی استفاده نکرده و همین امر موجب شد که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اینگونه نسبت به آن واکنش نشان دهد: انجمن واردکنندگان خودرو هیچ نظری برای تدوین آئین نامه اجرایی واردات نداده است و این آئین نامه بدون کسب نظر از ما نوشته شده است. مهدی دادفر پیشتر و قبل از ابلاغ این آئین نامه هم پیشتر به اقتصادآنلاین گفته بود: اگر آئین نامه واردات خودرو بخواهد ضرری به مردم بزند ناچار به شکایت از این وزارتخانه خواهیم بود. البته می دانیم این شکایت هم مانند سایر دعاوی ما راه به جایی نخواهد برد.

صحبت های مهدی دادفر در خصوص کسب نظر از انجمن ها به دلیل ماده ۲ و ۳ قانون تسهیل فضا کسب و کار بود که در آن دولت ها موظفند که نظرات تشکل های تخصصی را برای تدوین یا تغییر آئین نامه ها اخذ کنند.

علیرضا یاوری، معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران هم در نشست خبری روز دوشنبه عنوان کرد که وزارت صمت در موضوع واردات خودرو هیچ اهمیتی به نظرات اتاق نداده است. وی همچنین در ادامه گفت که نیازی به ممنوع کردن واردات خودروهای لوکس نبود و می توانستیم با حقوق گمرکی و تعرفه های این دست خودروها برای خودروهای اقتصادی و قشر ضعیف جامعه امتیاز ایجاد کنیم.

صحبت های دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و همچنین معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی نشان می دهد که وزارت صمت برای تدوین آئین نامه واردات خودرو از نظرات این دو نهاد که نقش مهمی در این زمینه دارند بهره نبرده و مشخص نیست برای تدوین آئین نامه چه کسانی به وزارت صمت مشاوره داده اند؟

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها