کد خبر : 80801

خودروهای خارجی با دلار 100 هزار تومانی قیمت می خورند!

خودروهای خارجی با دلار 100 هزار تومانی قیمت می خورند!

سال ۹۷ به دلیل کنترل ارزی کشور در نتیجه بازگشت تحریم ها واردات خودرو را ممنوع شد. یکی از جنبه هایی که پس از ممنوعیت واردات به مراتب به آن پرداخته شده تاثیر آن بر کیفیت و کمیت خودروهای داخلی پس از بازگشت تحریم ها در سال ۹۷ است. اما محصولات داخلی تنها بخشی نبودند که از بازگشت تحریم ها و ممنوعیت واردات اثر پذیرفتند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین ، محصولات وارداتی و برندهایی همچون رنو، هیوندای و کیا که در زمان اجرای برجام با قیمت های نسبتا معقولی به فروش می رسیدند پس از بازگشت تحریم ها و اعمال ممنوعیت بر واردات خودرو قیمت های نجومی در بازار خودرو به ثبت رساندند.

قیمت های بالا حتی برای خودروهای قدیمی و کارکرده وارداتی و اختلاف قیمت شدید میان قیمت داخل و خارج کشور از معضلاتی است که در کنار سایر مشکلات بازار خودروی کشور را درگیر کرده است. به عقیده کارشناسان یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودروهای وارداتی، کمبود این دست خودروها همزمان با تقاضای بالا است. در این گزارش قصد داریم به بررسی تعدادی از خودروهای پرفروش وارداتی و مقایسه قیمت جهانی آن ها با قیمت های بازار داخل کشور بپردازیم.

هیوندای سانتافه را می توان یکی از موفق ترین خودروهای وارداتی در کشور نامید. سانتافه نسل سوم، از پروفروش‌ترین محصولات هیوندای بازار ایران است. از جمله مزایای این خودرو که باعث دستیابی به بخش قابل توجهی از بازار خودروهای شاسی‌بلند کشور شده است می‌توان به امکانات متنوع، طراحی عامه‌پسند، دسترسی آسان به خدمات و قطعات و همچنین عرضه بسیار گسترده این خودرو اشاره کرد. این عوامل باعث شده‌اند تا هیوندای سانتافه در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران قرار گیرد.

قیمت هیوندای سانتافه که اکنون چیزی حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بازار کشور اعلام می شود، با احتساب نرخ ۳۳ هزار تومانی دلار قیمتی برابر با ۱۱۸ هزار دلار در کشور پیدا می کند که معادل با نسخه های لوکس و به روز خودروهای آلمانی است. این قیمت ۱۱۸ هزار دلاری در حالی به ثبت رسیده که قیمت جهانی این مدل خودرو اکنون ۳۲ هزار دلار است که با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که در دنیای متقاضیان این خودرو، دلار قیمتی حدود ۱۲۲ هزار تومان دارد.

رنو کولئوس دیگر خودروی وارداتی حاضر در لیست پرفروش ها است. این خودرو که در نسخه ۲۰۱۸، شکست مدل قدیمی خود را جبران کرد و با استقبال بالایی در کشور مواجه شد، این روزها در کشور با قیمت ۳ میلیارد تومانی معامله می شود و با احتساب دلار ۳۳ هزارتومانی  حدود ۹۰ هزار دلار در داخل کشور قیمت خورده است. قیمت ۹۰ هزار دلاری رنو کولئوس در حالی است که در بازار جهانی این مدل خودرو تنها ۲۸ هزار دلار قیمت دارد و این اختلاف قیمت به این معنی است که خریداران رنو کولئوس برای خرید این خودرو، دلار ۱۱۱ هزار تومانی می پردازند.

خودروهای خارجی با دلار ۱۰۰هزار تومانی قیمت می خورند!

کیا اپتیما دیگر خودروی پر فروش در کشور، در بازارهای جهانی قیمتی حدود۲۰ هزار دلار دارد. در حال حاضر قیمت اعلام شده برای این خودرو در مدل ۲۰۱۷ در بازار داخل چیزی حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که نشان از قیمت ۷۴ هزار دلاری برای این خودرو در داخل کشور دارد. این رقم یعنی خریداران این خودرو در داخل کشور حدودا ۳.۵ برابر بیشتر برای خرید آن پرداخت می کنند یا به بیان دیگر به جای دلار ۳۳ هزار تومانی خودروی خود را با دلار ۱۲۹ هزار تومانی تحویل می گیرند.

خودروهای خارجی با دلار ۱۰۰هزار تومانی قیمت می خورند!

تویوتا راوفور هم از خودروهای وارداتی محبوب داخل کشور است و مدل ۲۰۱۸ آن در کشور ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت می خورد. قیمت حدود ۴ میلیاردی این خودرو در کشور به این معناست که متقاضیان خرید این خودرو در داخل به جای قیمت ۲۶ هزار دلاری این خودرو در بازار جهانی، ۱۱۴ هزار دلار برای خرید این خودرو می پردازند. نرخ دلار برای خریداران این خودرو در حال حاضر ۱۴۴ هزار تومان محاسبه می شود که خود رکوردی جالب میان خودروهای پر متقاضی وارداتی محسوب می شود.

خودروهای خارجی با دلار ۱۰۰هزار تومانی قیمت می خورند!

قیمت این چند خودرو تنها مثال های بارزی از اختلاف های نجومی میان قیمت دلاری در بازار داخل با بازارهای جهانی بودند. در نمودار زیر چند مدل دیگر هم به عنوان نمونه آمده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها