کد خبر : 80374

ایرانی ها 80 برابر آمریکایی ها ماشین صفر می خرند!

 ایرانی ها 80 برابر آمریکایی ها ماشین صفر می خرند!

ایجاد تقاضای سوداگرانه همواره به عنوان یکی از اثرات سوء قیمت گذاری دستوری شناخته می شود و سال هاست این سیاست به ظاهر حمایتی اجرایی می شود. با جلوگیری از افزایش قیمت ها در کارخانه نه تنها خودروساز را مجبور به کاهش تیراژ و کیفیت تولید می کند، بلکه افزایش شکاف قیمتی میان بازار و کارخانه موجب تشدید تقاضای سوداگرانه در بازار خودرو شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین؛ صنعت خودروی کشور پس از بازگشت تحریم ها در سال ۹۷ شرایط سختی را تجربه می کند. کاهش تیراژ تولید و کیفیت و افزایش هزینه تمام شده خودروسازان از جمله مشکلاتی است که بازگشت تحریم ها و خروج خودروسازانی همچون رنو و پژو برای خودروسازان ایجاد کرده است.

در این میان راهکار اصلی سیاست گذار برای کنترل قیمت‎ها، تشدید قیمت گذاری دستوری بود. در حالی قیمت ها در بازار آزاد افزایشی بود که قیمت مصوب به دستور شورای رقابت و پس از آن سازمان حمایت از مصرف کننده، بدون تغییر باقی مانده و یا با افزایش حداقلی همراه بود.

قیمت گذاری دستوری هرچند به ظاهر راهی برای کنترل قیمت ها و حمایت از مصرف کننده است اما در عمل از یکسو با کاهش عرضه و از سوی دیگر، با تشدید تقاضای سوداگرانه و ایجاد بازار غیررسمی، به افزایش التهاب در بازار و آسیب به مصرف کننده نهایی می انجامد.

همین شرایط موجب شد که در فروش فوری ایران خودرو در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ و پیش از تشکیل سامانه یکپارچه فروش خودرو تا ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی هم برای تنها ۲۰ هزار خودروی عرضه شده به ثبت برسد.

البته شرایط پس از تشکیل سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تفاوت چندانی نکرد و همچنان طی ۳ مرحله فروش در این سامانه، متقاضیان زیادی برای تعداد محدودی خودرو ثبت نام کرده اند.  نکته قابل توجه در این قرعه کشی خودرو تقاضای بالا و گاها چند میلیونی برای خودروهایی است که اختلاف قیمت زیادی با بازار دارند. خروج خودروهای با حاشیه سود پایین از فرآیند قرعه کشی، خود شاهدی بر این مدعاست که قیمت گذاری دستوری نمی تواند به عنوان سیاست حمایتی برای مصرف کنندگان به حساب بیاید و عملا سیاستی برای حمایت از سوداگران محسوب می شود.

وزارت صمت راه حل این موضوع را اما نه در اصلاح سیاست های دستوری بلکه در افزایش تولید می داند. به عقیده مسئولین این وزارتخانه افزایش تولید و رساندن آن به سطح تقاضای واقعی سالانه (یک و نیم میلیون دستگاه ) می تواند تقاضای سوداگرانه را کاهش دهد و خودرو را به دست مصرف کننده واقعی برساند و در نهایت منجر به تعدیل قیمت خودرو در بازار شود.

میزان تقاضا برای خودروهای صفر کیلومتر در کشورهای دیگر چگونه است؟

با مقایسه آمار متقاضیان خودروهای صفر کیلومتر در کشورهای پیشرفته ای همچون ژاپن و آمریکا با جمعیتی به مراتب بیشتر از ایران متوجه می شویم که بخش اعظمی از تقاضای موجود در سامانه های فروش کاذب و سوداگرانه است.

انگلیس با جمعیتی حدود ۵۶ میلیون نفری و در سه ماه خرداد، تیر و شهریور که قرعه کشی های خودرویی در ایران برگزار می شد به طور میانگین ۱۰۲ هزار تقاضا برای خودروهای صفر کیلومتر به ثبت رسانده است. این میزان تقاضا به این معنی است که میزان تقاضای خودروی صفر کیلومتر در این کشور حدودا ۰.۱۸ درصد جمعیت آن بوده است.

ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری پیشرفته و صنعتی در سه ماهه مذکور به طور میانگین چیزی حدود ۲۶۷ هزار متقاضی برای خودروهای صفر کیلومتر به ثبت رسانده که این عدد در کنار جمعیت ۳۳۰ میلیونی این کشور،‌ متقاضیان خودروهای صفر کیلومتر در این کشور را به صورت ماهانه ۰.۰۸ درصد جمعیت آن کشور نشان می دهد.

ژاپن هم که کشوری آسیایی و صنعتی به حساب می آید وضعیتی مشابه دارد. این کشور با وجود جمعیت ۱۲۶ میلیون نفری در ماه های خرداد، تیر و شهریور به طور میانگین ۱۶۰ هزار متقاضی برای خودروهای صفر کیلومتر داشته است. این اعداد بدین معناست که ۰.۱۲ درصد جمعیت ژاپن در ماه خودروی صفر کیلومتر تقاضا کرده اند.

به ایران می رسیم. کشوری با جمعیت ۸۴ میلیون نفری که در سه مرحله اول قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو به طور میانگین چیزی حدود ۵ میلیون و ۴۳۰ هزار متقاضی برای خودروهای صفر کیلومتر عرضه شده به ثبت رساند. این عدد که ۲۰ برابر متقاضیان خودروهای صفر کیلومتر در کشوری همچون آمریکاست که تقریبا ۴ برابر ایران جمعیت دارد ما را به نسبت ۶.۵ درصدی می رساند. این بدان معنی است که ۶.۵ درصد جمعیت ایران متقاضی خودروهای صفر کیلومتر هستند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها