کد خبر : 80346

سرنوشت واردات خودروهای هندی و برزیلی مشخص شد

سرنوشت واردات خودروهای هندی و برزیلی مشخص شد

سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگران از برنامه‌های جدید رشد تولید خودرو و همکاری با روسیه خبر داد. قالیباف در ادامه گفت در نیمه دوم سال ۵۰ درصد تولید خودرو افزایش خواهد یافت.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت نیوز، روز گذشته، سخنگوی وزارت صمت در دومین نشست خبری با خبرنگاران آمار پنج ماهه نخست سال صنعت، معدن و تجارت را ارائه کرد. البته او به این نکته اشاره کرد که استیضاحی برای فاطمی امین در کار نیست و وزیر به کار خود ادامه می‌دهد.

امید قالیباف در ابتدای نشست از رشد تولید خودرو در مرداد ماه خبر داد. او گفت که تولید در ماه مرداد نسبت به تیر حدود ۴٫۶ درصد رشد داشته و در برنامه نیمه دوم سال وزارت صمت رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو در نظر گرفته شده است. سه هیات از کشور روسیه در تهران حضور دارند که یکی از این هیات‌ها، در پی صحبت‌های پوتین با رئیسی در تهران حاضر شد و حدود ۷۵۰ نشست برای آنها برنامه‌ریزی شده است. تجارت ایران با کشور روسیه در پنج ماه نخست سال با حدود ۳۱ درصد رشد همراه شد. تجارت ایران با روسیه در سال‌های گذشته بیشتر مربوط به بخش کشاورزی بود. اما امسال به تدریج تراز صادرات صنعتی ایران به این کشور افزایش یافت.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز در رابطه با تخصیص معدن مس به خودروسازان گفت: سازوکارهای فروش معدن شفاف است و از طریق مزایده، معدن‌ها به فروش می‌رسد. در نتیجه باید بررسی شود که خودروسازان شرایط فنی شرکت در مزایده را دارند یا خیر. اما خودروسازی با معدن‌داری هیج ارتباطی ندارد.

امضای تفاهم‌نامه ۷۰۰ میلیون دلاری

او در ادامه گفت: در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، یک تفاهم‌نامه ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و روسیه امضا شده است. روسیه خواستار واردات خودروهای شاهین و تارا به این کشور شده است.

پیش از این، برخی از قطعه‌سازان اعلام کرده بودند که تولید خودروی ال ۹۰ با همکاری روسیه آغاز شده است. سخنگوی وزارت صمت در رابطه با تولید ال۹۰ توضیح داد: تا کنون آماری مبنی بر تولید خودروی ال۹۰ در ایران منتشر نشده است.

 

 

سرنوشت واردات خودروهای هندی و برزیلی مشخص شد/ امضای تفاهم‌نامه ۷۰۰ میلیون دلاری با روسیه

 

چه خودروهایی وارد کشور می‌شوند؟

قالیباف اعلام کرد که خودروهای هندی و برزیلی وارد کشور نمی‌شوند. شرکت‌های ایرانی با برندهای خوب اروپایی وارد مذاکره شدند و برخی از خودروهای کره‌ای باکیفیت که در رده خودروهای اقتصادی کره قرار گرفته اند، وارد کشور می‌شوند. خودروهای وارداتی باکیفیت خواهند بود و استانداردهای ۸۵ گانه را نیز پاس می‌کند. در آئین‌نامه واردات خودرو نیز هیچ شرایطی برای منبع ارز در نظر نگرفته‌ایم. بانک مرکزی مسئول تخصیص و تامین ارز است. بنابراین منشا تامین ارز می‌تواند هر چیزی از جمله فرش و حتی رمزارز نیز باشد.

خودروی کارون نباید تولید شود

او در رابطه با کیفیت خودروها گفت که وزارت صمت مدعی است که کیفیت خودروها قابل قبول نیست و از خودروهای بی‌کیفیت حمایت نمی‌کند. اما وزارت صمت برنامه ایجاد پلتفرم‌های جدید خودرویی دارد که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ خودروهای جدید و با کیفیتی وارد بازار کشور می‌شوند.

قالیباف در پاسخ به سوال یک خبرنگار در رابطه با مشخصات فنی خودروی جدید کارون گفت: اگر این خودرو با این مشخصات باشد، نباید به مرحله تولید برسد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها