کد خبر : 80197

بی تاثیری قرعه کشی بر قیمت خودرو

بی تاثیری قرعه کشی بر قیمت خودرو

بازار خودرو هفته گذشته هم کاهش قیمت را تجربه نکرد؛ این در حالی است که از یکسو مرحله سوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه برگزار شد و از سوی دیگر، بنابر اعلام قبلی مسئولان،‌ تا پایان شهریور ماه شرکت های واردکننده خودرو مشخص خواهد شد و آذر ماه اولین گروه از خودروهای وارداتی به کشور می رسد. در حقیقت به نظر می رسد دو سیاست اصلی وزارت صمت برای کاهش قیمت ها در بازار آزاد، فعلا بدون نتیجه مانده است. ظاهرا بازار خودرو بیش از آنکه تابع سیاست های دولتی باشد، تحت تاثیر برجام و قیمت دلار قرار دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین ؛ نه برگزاری قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه و نه واردات خودرو فعلاً بر بازار خودرو اثر ندارد.

در حقیقت بیش از اینکه این سیاست ها موثر باشند، نمودی از ناکارآمدی دخالت های دولتی در کنترل بازار است. پیش تر در گزارشی به این موضوع پرداخته شد که با توجه به ماهیت خودرو و همچنین شرایط این صنعت، در صورت ادامه روند کنونی اقتصاد ایران و باقی ماندن قیمت دلار بالای ۳۰ هزار تومان، به نظر نمی رسد که کاهش قیمت خودرو سناریو محتملی باشد.

در ادامه نگاهی به روند قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در هفته چهارم شهریور می اندازیم.

قیمت ایران خودرو

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو  این هفته با افزایش ۲ میلیونی به ۲۹۸ میلیون تومان رسید تا دوباره به مرز ۳۰۰ میلیونی نزدیک شود. این خودرو نیز از جمله خودروهای عرضه شده در مرحله سوم قرعه کشی ایران خودرو در سامانه یکپارچه بود. در حالی ظرفیت عرضه این خودرو در این مرحله ۵۰۰ دستگاه بود که بیش از یک میلیون و ۵۶۶ هزار نفر برای خرید آن ثبت نام کرده بودند.

قمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم که آخرین مدل آن مربوط به سال ۱۳۹۹ است، این هفته با افزایش یک میلیونی به ۳۶۰ میلیون تومان رسید. این خودرو در ابتدای امسال قیمتی در حدود ۳۲۵ میلیون تومان داشت که حاکی از افزایش ۱۱ درصدی در نیمه نخست امسال دارد.

قیمت پژو پارس TU5 ، خودرو محبوب ایران خودرو، این هفته بدون تغییر بود و در سطح ۳۷۰ میلیون تومان باقی ماند. این خودرو هم از جمله محصولات  عرضه شده ایران خودرو در مرحله سوم قرعه کشی ایران خودرو در سامانه یکپارچه بود؛ جاییکه بیش از ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار نفر برای خرید یک هزار دستگاه در سامانه یکپارچه بخت خود را امتحان کردند.

اما قیمت پژو پارس سال این هفته یک میلیون تومان کاهش یافت و به ۳۰۷ میلیون تومان رسید. این خودرو نیز در مرحله سوم قرعه کشی ایران خودرو  با ظرفیت ۴هزار دستگاه عرضه شده بود. این در حالی است که حدود یک میلیون و ۱۸۴هزار نفر برای خرید آن ثبت نام کرده بودند.

به طور کلی این هفته در میان محصولات ایران خودرو ،‌ تارا دنده‌ای رکورددار کاهش قیمت بود و سمند EF7 بیش ترین افزایش قیمت را ثبت کرد. قیمت تارا دنده ای با کاهش ۶میلیونی به ۴۴۲ میلیون تومان رسید و قیمت سمند EF7 با ثبت افزایش ۵میلیون تومانی به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

نمودار زیر تغییر قیمت ایران خودرو را در هفته چهارم شهریور نشان می دهد:

قیمت ایران خودرو

قیمت سایپا

بر خلاف ایران خودرویی‌های،‌ این هفته محصولات سایپا در اکثر محصولات بدون تغییر قیمت روبرو بودند. تنها قیمت کوییک R با کاهش ۲ میلیون تومانی همراه شد و در پایان هفته چهارم شهریور به ۲۰۲ میلیون تومان رسید.

نکته جالب توجه این است که در مرحله آخر قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص به جز ساینا اس،‌ تمام محصولات سایپا از روند قرعه کشی خارج شدند.

قیمت سایپا

پیش بینی قیمت خودرو

باید توجه داشت که عوامل متعددی بر روند قیمت در بازارهای مختلف اثرگذار هستند. با این وجود و در شرایط کنونی، برجام و قیمت دلار نه تنها در بازار خودرو بلکه در تمام بخش های اقتصاد ایران سایه افکنده است و مهم ترین عامل تلقی می شود. به بیان دیگر،‌ تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود، اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای سهم عمده ای را نسبت به سایر عوامل در روند قیمت خودرو دارد. بنابراین به نظر می رسد که هفته آینده هم روند نوسانی بازار ادامه داشته و با توجه به اخبار ناامیدکننده برجامی و بازگشت دلار به سطح بالای ۳۰ هزار تومان،‌ جو بازار خودرو افزایشی باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها