کد خبر : 80044

شانس خرید خودرو در مرحله سوم سامانه یکپارچه چقدر بود؟

شانس خرید خودرو در مرحله سوم سامانه یکپارچه چقدر بود؟

در حالی سومین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه به پایان رسید که بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، عرضه تنها ۶۰ هزار خودرو و ثبت نام بیش از ۶ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر در این مرحله همزمان رکورد بیشترین تعداد متقاضی و کمترین تعداد خودروی عرضه شده را به ثبت رساند تا شانس برنده شدن در لاتاری خودرویی کمتر از یک درصد باشد.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، سامانه یکپارچه  خودرو که از اردیبهشت ماه طی ابلاغیه ای از وزارت صمت شروع به فعالیت کرد و فروش خودرو در سامانه های مختص هر خودروساز متوقف شد.

در آن بخشنامه که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه به کلیه مدیران شرکت های خودروسازی کشور اعم از خصوصی و دولتی ابلاغ شده بود دلیل توقف فروش را راه اندازی سامانه ای متمرکز به منظور افزایش شفافیت و رضایتمندی مردم اعلام کرده بود. هرچند راه اندازی این سامانه بدون حاشیه نبود و در سه مرحله برگزار شده،‌ شاهد مشکلات متعددی از جمله قطعی مکرر سامانه یکپارچه بودیم.

مرحله اول فروش خودرو در سامانه یکپارچه

 اولین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه با هدف شفاف سازی فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کار خود را از ساعت ۹ صبح سه شنبه ۲۷ اردیبشهت آغاز کرد و به مدت یک هفته تا ساعت ۹ صبح روز سه شنبه سوم خرداد ادامه پیدا کرد. در این مرحله در مجموع حدود ۴میلیون و ۱۷۵هزار نفر متقاضی برای حدود ۱۷۷ هزار خودروی عرضه شده بخت آزمایی کردند. به طور کلی برای هر ۲۴ متقاضی در این مرحله یک خودرو در نظر گرفته شده بود.

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه

برگزاری مرحله دوم نیز خالی از اشکال نبود و با وجود تجربه مشکلات در مرحله اول، در زمان اعلام نتایج مرحله دوم سامانه مجددا با اخلال مواجه شد. این مرحله با ثبت نام بیش از ۵ میلیون نفر به پایان رسید و آمارها نشان می‌داد که در مرحله دوم شاهد افزایش ۶۸ درصدی تعداد ثبت نام کنندگان بودیم. این افزایش ۶۸ درصدی در حالی بود که تعداد خودروهای عرضه شده نسبت به مرحله اول کاهش بیش از ۴۱ درصدی را ثبت کرد. این بدان معنی است که در مرحله دوم برای یک خودرو حدود ۴۹ متقاضی وجود داشت.

مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه

مرحله سوم اما هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ تعداد خودروی عرضه شده مشکلاتی داشت. تعدادی از مشتریان از غیرفعال بودن گزینه ثبت نام گله می کردند و تعدادی هم از سرعت پایین سامانه. اما این همه ماجرا نبود و مهم‌ترین نکته این مرحله، عرضه تنها ۶۰ هزار دستگاه خودرو، برای ۶ میلیون و ۶۸۵ هزار متقاضی خودرو بود. در حالی در مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه، رکورد تعداد متقاضیان شکسته شد که کم‌ترین میزان خودرو در سه مرحله برگزار شده عرضه شد. به بیان دیگر در این مرحله از فروش برای هر دستگاه خودرو ۱۱۱ متقاضی وجود داشت که به معنی شانس کمتر از یک درصدی برای برنده شدن در این لاتاری خودرویی است.

 
 

در نمودار زیر می توان به وضوح روند افزایش متقاضیان و همزمان کاهش تعداد خودروهای عرضه شده مشاهده کرد که نه تنها با غرضه خودرو نمی تواند باعث آرامش بازار شود بلکه می تواند با تجمیع رانت توزیعی آرامش بازار را برهم بزند.

عرضه

در این مرحله به دلیل خروج محصولات سایپا غیر از (ساینا اس) از قرعه‌کشی تنها ۱.۲ درصد متقاضی خودروهای شرکت سایپا بودند و بیش از ۹۷ درصد ثبت‌نام کنندگان در سامانه یکپارچه متقاضی محصولات ایران خودرو بودند. 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها