کد خبر : 79970

شانس برد «عادی» در قرعه کشی خودرو چقدر است؟

 شانس برد «عادی» در قرعه کشی خودرو چقدر است؟

سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه از چهارشنبه آغاز شد. این در حالی است که با توجه تعداد خودروهای در‌نظر‌گرفته‌شده برای عرضه و همچنین سهم «مادران» و مالکان خودروهای فرسوده، شانس برد شهروندان عادی در مقایسه با دو دور قبل کاهش یافته است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، طبق گفته امید قالیباف، در این مرحله از فروش نیز 50‌درصد ظرفیت قرعه‌کشی به طرح جوانی جمعیت (مادران دارای دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم آنها پس از ابلاغ قانون موردنظر در آبان 1400 به دنیا آمده است) اختصاص خواهد یافت. علاوه بر این، 20درصد از ظرفیت قرعه‌کشی نیز به مالکان خودروهای فرسوده که قصد اسقاط و جایگزینی خودروی خود را دارند تعلق خواهد گرفت. در نظر گرفتن این دو سهمیه عملا نشان از کاهش بیش از پیش شانس متقاضیان عادی برای برد در لاتاری خودرو دارد.

در این بین، سهمیه مادرانه در دو مرحله قبل نیز اعمال شده، اما سهمیه فرسوده‌ها مورد جدیدی است که با وجود تاکید قانون بر اعمال سهمیه 10درصدی (حداقل)، وزارت صمت آن را دو برابر کرده است. از آن سو اما تعداد خودروهای عرضه‌شده در مرحله سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه نیز نسبت به دو مرحله قبل کاهش پیدا کرده است. بنابراین این موضوع نیز در کاهش شانس برد در لاتاری خودرو به‌خصوص برای مشتریان عادی تاثیر محوری دارد.

در مرحله اول فروش یکپارچه، 176هزار و 911 دستگاه خودرو عرضه شده بود، اما در مرحله دوم به 104هزار خودرو نزول کرد. حالا در مرحله سوم نیز تنها 60هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد که از افت 40درصدی نسبت به مرحله دوم و افت 65درصدی نسبت به مرحله نخست حکایت دارد. این در حالی است که  در مرحله دوم و نسبت به مرحله اول حدود یک میلیون و 800‌هزار تقاضای بیشتری به ثبت رسیده است. در مرحله اول فروش یکپارچه 4‌میلیون و 200هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این بین 145هزار نفر واجد شرایط طرح «مادرانه‌» بودند. تقاضا در مرحله دوم فروش نیز به حدود 6میلیون نفر رسید که 200هزار نفر از آنها در طرح «مادرانه» شرکت کرده بودند.

حالا با توجه به اظهارات سخنگوی وزارت صمت، در مرحله سوم سهم 30درصدی برای مشتریان عادی در نظر گرفته شده و این موضوع نشان می‌دهد آنها شانس بسیار کمی برای برنده شدن در لاتاری خودرو دارند. طبق سهمیه‌بندی انجام‌شده، در دور سوم  فروش یکپارچه، 30هزار خودرو به مادران خواهد رسید. اگر فرض کنیم در این مرحله نیز مانند دور قبل شش‌میلیون نفر ثبت‌نام کرده و واجد شرایط باشند و 200‌هزار نفر در قالب طرح «مادرانه» شرکت کنند، از بین هر 5/ 6 مادر متقاضی یک نفر برنده لاتاری خودرو خواهد بود.

از آن سو با فرض تقاضای 5میلیون و 800هزارنفری برای مشتریان عادی و سهمیه فرسوده‌ها و با توجه به 30هزار خودروی باقیمانده، شانس برنده شدن آنها یک به حدودا 194 نفر است. طبق این محاسبات، عملا شانس مادران شرکت‌کننده در فروش سوم (با توجه به فرضیات لحاظ‌شده) برای برنده شدن در قرعه‌کشی، عملا 30 برابر متقاضیان دیگر است. با روندی که وزارت صمت در نظر گرفته، هرچه می‌گذرد شانس متقاضیان عادی برای دریافت خودرو از خودروسازان از طریق قرعه‌کشی کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها