کد خبر : 79969

واردات خودرو بدون برجام را فراموش کنید

واردات خودرو بدون برجام را فراموش کنید

لغو قانون چهار ساله ممنوعیت واردات خودرو،‌ این امیدواری را ایجاد کرد که دوباره شاهد ورود خودروهای خارجی به کشور باشیم؛ موضوعی که کارشناسان بخشی از التهاب بازار خودرو را ناشی از آن می دانند. اما انتشار آیین نامه واردات خودرو،‌ با موجی از انتقادات همراه شد. با این وجود صادق الحسینی معتقد است که با شرایط کنونی اقتصاد ایران نه با این آیین نامه و نه با هر آیین نامه دیگری،‌ نمی توان انتظار واردات خودرو در مقیاس گسترده را داشت و مشکل جای دیگری است.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین؛ پس از چهار سال ممنوعیت، بالاخره واردات خودرو در بهار امسال به صورت رسمی آزاد شد. هر چند پس از ابلاغ قانون واردات خودرو در اواسط خرداد ماه توسط محمدباقر قالیباف، قرار بود در مدت یک ماه آیین نامه واردات در هیات دولت نهایی شود اما در نهایت با تاخیر دو ماهه آیین نامه واردات خودرو در هیات دولت به تصویب رسید.

پس از انتشار آیین نامه واردات خودرو،‌بسیاری از کارشناسان نسبت به آن نقدهای جدی وارد کردند و واردات خودرو را با این آیین نامه را دور از انتظار دانستند. با این وجود صادق الحسینی،‌ اقتصاددان معتقد است که واردات خودرو ارتباطی با آیین نامه ندارد و در حقیقت در صورت ادامه شرایط کنونی اقتصاد کشور،‌ نمی توان انتظار داشت که واردات خودرو در مقیاس گسترده با هر آیین نامه ای عملی شود.

الحسینی با بیان اینکه اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو از اهمیت برخوردار نیست، بیان کرد: در صورتی که شرایط ارزی کشور به همین شکل ادامه پیدا کند و تحریم‌های اقتصادی به صورت کامل برداشته نشود، امکان واردات خودرو وجود نخواهد داشت و سایر صحبت های مطرح شده در مورد اثرگذاری واردات بر بازار خودرو، بی معنا است. تا زمانی که  بحران ارزی ادامه دارد و مسئله برجام حل نشده باشد، دولت ارزی برای تخصیص به واردات خودرو ندارد. در نقطه مقابل، در صورت احیای برجام،‌ کشور مازاد تجاری پیدا خواهد کرد که در این شرایط باید بخشی از آن را به واردات خودرو تخصیص دهد.

الحسینی تاکید کرد با احیای برجام نه تنها واردات خودرو آزاد می شود بلکه انواع خودرو و نه تنها خودروهای اقتصادی وارد کشور خواهد شد. اما در صورتی که برجام احیا نشود، واردات خودرو در مقیاس گستره صورت نخواهد پذیرفت؛ چرا که کشور عملاً منابع ارزی لازم را ندارد و واردات خودرو در هیچ رنج قیمتی امکان پذیر نخواهد بود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها