کد خبر : 79862

خودروسازان خصوصی می شوند ولی وزارت صمت می گوید چه خودرویی تولید کنند

خودروسازان خصوصی می شوند ولی وزارت صمت می گوید چه خودرویی تولید کنند

فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم از ابتدای تصدی پست وزارت و همچنین پیش از آن برای بدست آوردن رای اعتماد مجلس وعده های مختلفی در حوزه صنعت خودرو همچون افزایش تیراژ تولید، حذف قرعه کشی، ساماندهی وضعیت بازار و ... داد که امروز با گذشت بیش از یک سال از وزارت فاطمی امین همچنان بسیاری از وعده های خودرویی وی مغفول مانده است.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین ؛ رویاهای صنعت خودرو تنها به ۷ وعده فاطمی امین ختم نشد و فروردین ماه سال جاری پس از بازدید ابراهیم رئیسی از ایران خودرو ۸ وعده و رویای دیگر هم به لیست برنامه هایی اضافه شد که به گفته مسئولین و اعداد اعلامی آن ها تا سال ۱۴۰۴، صنعت خودروی ما را در تراز خودروسازان بزرگی همچون تویوتا و هیوندای قرار می دهد.  

در بین تمام وعده های وزیر صمت و رئیس جمهور برای صنعت خودرو شاید قدیمی ترین و یکی از مهم ترین آن ها، خصوصی سازی دو خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا باشد. این وعده شاید به این دلیل مهم ترین وعده خودرویی رئیس جمهور و وزیر صمت باشد که سالهاست کارشناسان دلیل وضع موجود در صنعت و بازار خودرو در ایران را دولتی بودن آن و دخالت دولت در تمام بخش های آن می‌دانند. دولتی بودنی که با اعمال سیاست گذاری های دستوری همچون قیمت گذاری دستوری و انتخاب مدیران ارشد روز به روز وضعیت صنعت خودروی کشور را آشفته تر کرده و می کند.

اما اینبار با توجه به اخبار رسیده و تلاش های صورت گرفته در این خصوص به نظر بحث واگذاری سهام این دو خودروساز بزرگ کشور جدی به نظر می رسد؛ به گونه ای که حدود ۶ و ۱۷ درصد از سهام ایران خودرو و سایپا به استناد مصوبه  پنجم اردیبهشت هیات واگذاری در لیست شرکت های مشمول واگذاری سازمان خصوصی سازی در سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است.همچنین بر اساس گفته های دستیار ویژه رییس سازمان بورس شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو به طور جداگانه واگذار نخواهد شد و خصوصی سازی ایران خودرو به طور کلان و با عرضه سهام ۱۳/۷۷ درصدی ایران خودرو خصوصی سازی این شرکت ممکن است به پایان کامل برسد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها