کد خبر : 79765

واردات خودرو در ازای صادرات فرش واقعیت دارد؟

واردات خودرو در ازای صادرات فرش واقعیت دارد؟

در حالی چندی پیش، رئیس مرکز ملی فرش ایران از واردات خودرو توسط صادرکنندگان فرش آن هم با شرط و شروط خبر داد که یک مقام مسئول در وزارت صمت این موضوع را تکذیب کرده و کارشناسان خودرو صادرکنندگان فرش این موضوع را یک ادعا دانستند.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش ، چندی پیش، در بحبوحه، پیگیری  مطبوعاتی اصحاب رسانه، از وزارت صمت؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت و سخنگوی وی از آزادسازی واردات خودرو خبر داده و تنظیم آئین نامه واردات خودرو را قطعی اعلام کردند این در حالی است که چندی پیش هم، فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران از واردات مشروط خودروی خارجی توسط صادرکنندگان فرش دستباف ایران خبر داد و گفت: هر کدام از صادرکنندگان که بتوانند ۷۰ میلیون دلار صادرات فرش انجام دهند می توانند واردات خود را در برنامه‌های خود داشته باشند.

یک منبع موثق در وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به گسترش نیوز معتقد است: «متاسفانه گاهاْ، مسئولان صحبت هایی مطرح می کنند که نه در حیطه تخصصی آنهاست و بدتر این که نه صحت دارد».

وی با اشاره به این که آئین نامه واردات خودرو به تصویب رسیده و چنین چیزی در آئین نامه عنوان نشده است افزود: « هیچ کجا عنوان نشده دست صادرکنندگان فرش برای واردات خودرو باز است.

وادات خودرو ساز و کارهای خود را دارد

در همین راستا، محمد زرینه کفش،‌ صادرکننده فرش دستباف در گفتگو با گسترش نیوز درباره صحبت های فرحناز رافع خاطر نشان کرد: تا به امروز وزیر چنین صحبتی نکرده است و ایشان نمی تواند مستقل چنین صحبتی را بکند. در واقع چنین اختیاری را ندارد که بگوید هر کسی فرش صادر کرد می تواند خودرو وارد کند».

زرینه-کفش

وی ادامه داد: «واردات خودرو، ساز و کارهای و تشکیلات خود را داراست و باید هماهنگی های این موضوع در راس آن، توسط وزیر اتفاق می افتد و اعلام این موضوع توسط معاونان و مدیران وزیر صمت بسیار تعجب انگیز است».

این فعال اقتصادی در ادامه تاکید کرد: «رئیس مرکز ملی فرش ایران به تنهایی اجازه و اختیار صحبت در این مورد را ندارد و بنده به جز صحبت ایشون چنین چیزی را نه جایی خوانده ام نه جایی شنیده ام».

مدعیان جدید برای واردات خودرو مطرح است

در ادامه این گزارش، حسن کریمی سنجری کارشناس ارشد صنعت خودرو  به گسترش نیوز می گوید: « آئین نامه واردات تاجایی که بخش هایی از آن منتشر و افشا شده است چیزی به اسم صادرات در قبال واردات عنوان نشده این در حالی است که پیش از این آئین نامه ای بود که بر مبنای آن اعلام شد هر کسی که بتواند خودرو یا قطعات صادر کند می تواند خودرو وارد کند. اما این آئین نامه  مصوب و نهایی نشده و مسکوت ماند».

وی در ادامه با اشاره به این که جزئیات آئین نامه جدید اعلام نشده است گفت: « شاید رئیس مرکز ملی فرش ایران رایزنی هایی داشته است که به دنبال آن برخی مسائل در جزئیات آئین نامه عنوان شود به طور مثال؛ اگر امروز فرش دراین باره مطرح شده ممکن است فردا صادرات پسته در قبال واردات خودرو مطرح شود که این نشان می دهد مدعیان جدیدی در حوزه واردات مطرح است».

سنجری

سنجری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که صادرکنندگان می تواند ارز صادراتی حاصل از صادرات خود را در اختیار واردکنندگان خودرو قرار دهند افزود: « هیچ کجای آئین نامه واردات خودرو عنوان نشده صادرکنندگان یا صادرکننده فرش می تواند خودرو وارد کند حتی در آئین نامه جدید نیز اعلام کرده اند «وارد کنندگان خودرو» اما اعلام نکرده اند این واردکنندگان باید چه مشخصه هایی داشته باشند و یا چه گروه هایی هستند».

به گفته وی،‌ در آئین نامه جدید به سه مورد بسنده کرده که اجازه واردات خودرو به آن ها داده می شود که از آنجمله می توان به واردکننده، سرمایه گذار خارجی که در ایران خط تولید راه اندازی می کند و واردکنندگان خودروهای هیبریدی صرفا در مناطق آزاد هستند در نتیجه باید منتظر جزئیات آئین نامه باشیم تا بفهمیم مفهوم واردکنندگان دقیقا چه کسانی هستند؟

سنجری افزود: « آیا هر کسی که بتواند خودرو وارد کند می تواند جزو واردکنندگان باشد؟ یا یک مشخصات و ویژگی های خاصی برای آنها متصور شده است؟ در نتیچه برای شفاف سازی هر کسی که در این خصوص ادعایی دارد باید منتظر جزئیات آئین نامه واردات خودرو بود».

اگر قانون اعلام کند که فقط صادرکنندگان فرش می توانند خودرو وارد کنند در این صورت صدای سایر صادرکنندگان درآمده و مدعی واردات خواهند شد در نتیجه، من بعید می دونم یک صادرکننده خاص (فقط) بتواند واردات خودرو انجام دهد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها