کد خبر : 79527

راهکار میرسلیم برای بازار خودرو چیست؟

راهکار میرسلیم برای بازار خودرو چیست؟

سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان با تخصیص فولاد ارزان برای خودروسازان داخلی قیمت نهایی این محصول را برای مردم کاهش داد؟، گفت: خودروسازان ایراد می‌گیرند که ما فولاد را با قیمت بالا خریداری می‌کنیم ولی شما از ما توقع دارید خودرو ارزان شود که این مسئله ممکن نیست.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس ، وی ادامه داد: برای حل این مشکل، بازار باید بتواند به طور آزاد کار خودش را انجام دهد، یعنی اگر خودروساز نمی‌تواند فولاد را با قیمت مناسب از تولیدکننده داخلی خریداری کند، می‌تواند آن را از تولیدکننده خارجی تهیه کند تا در نهایت خودرو خود را با قیمت مناسب به دست مردم برساند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: اگر ما قبول کردیم که بازار خودرو باید رقابتی باشد، در مسئله فولاد که ماده اولیه خودرو است نیز باید همین طور باشد زیرا بخش مهمی از هزینه‌های تولید خودرو به همین مواد اولیه برمیگردد و هزینه‌های نیروی انسانی در مقایسه با آن خیلی کمتر است.

میرسلیم اذعان کرد: قیمتی که هم اکنون خودروسازان داخلی ارائه می دهند، با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است ولی می‌توان آن را تا ۲۰ درصد نیز کاهش داد.

وی در مورد آخرین وضعیت تدوین آیین نامه اجرایی واردات خودرو اظهار کرد: این آیین‌نامه باید با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق باشد و پس از تدوین در دولت بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دولت باید در این آیین‌نامه اجرایی بیاورد که واردات برای خودروهایی انجام بگیرد که مورد نیاز عامه مردم است و نه خودروهای تشریفاتی.

میرسلیم افزود: همچنین واردات باید توسط کسانی صورت بگیرد که در کشور نمایندگی داشته باشند تا بتوانند خدمات پس از فروش را انجام دهند و مردم دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی نیز ایرادی ندارد، گفت: این کار به ذات فسادزا نیست ولی دولت باید مدیریت و نظارت کند تا در این امر فسادی رخ ندهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد وضعیت خودروهای داخلی اظهار کرد: خودرو ملی می‌تواند رضایت جامعه را کسب کند ولی بحث بر سر کیفیت و قیمت آن است. مقداری از میزان کیفیت خودرو ملی به تحریم‌ها وابسته است که قطعات در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و با چنگ و دندان، قطعات را تولید می‌کنیم که خودش بارک‌الله دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مسئله قیمت خودرو نیز به اقتصاد کلی کشور باز می‌گردد؛ درحال حاضر بعضی از مردم به خودرو نیاز ندارند و صرفا خودرو می‌خرند که سرمایه‌شان هدر نرود. این مشکل به خودروسازی برنمی‌گردد و به اقتصاد کلان کشور مربوط است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها