کد خبر : 79379

خودروی ایرانی به روسیه می رود یا خودروی روسی به ایران می آید؟

خودروی ایرانی به روسیه می رود یا خودروی روسی به ایران می آید؟

جنگ اوکراین، اقتصاد روسیه و از جمله صنعت خودرو این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ به طوری که تولید خودرو در این کشور با کاهش چشمگیر همراه بوده است. مسلما روسیه درصدد حل این مشکل از طریق واردات قطعات خودرو از منابعی غیر از کشورهای تحریم‌‌کننده خواهد بود اما مشکل به نظر می‌رسد که بتوان ایران را جزو گزینه‌های اصلی دولت پوتین برای این جایگزینی دانست.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، شاید مهم‌ترین مانع بر سر راه انتخاب ایران در تامین قطعه روسیه، حضور دو رقیب به‌مراتب قدرتمندتر در همسایگی کشور روسیه است؛ ترکیه (از مرز دریایی) و چین که هر دو همسایه روسیه محسوب می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند در تامین قطعه به کمک این کشور بیایند. این دو کشور از جمله مهم‌ترین و معتبرترین تامین‌کنندگان جهانی قطعه محسوب می‌شوند و از قضا در همسایگی روسیه نیز قرار دارند.

در طرف مقابل اما صنعت قطعه ایران دچار مشکلات عدیده‌ای مانند کمبود نقدینگی و عدم توسعه‌یافتگی به واسطه انحصار در بازار داخلی است. علاوه بر این، پیشینه روابط اقتصادی تهران و مسکو نشانگر عدم اولویت‌بخشی روسیه نسبت به ایران بوده است. گرچه ایران و روسیه هر دو کشورهایی تحت تحریم هستند اما زیرساخت‌ و روابط دیپلماتیک اقتصادی دو کشور به‌کلی با یکدیگر متفاوت است.

به طوری که تحریم علیه روسیه کشورهای تحریم‌کننده را نیز تحت فشار قرار داده است، در حالی که تجربه سال‌ها تحریم در ایران چنین وابستگی متقابلی را در طرف تحریم‌کننده نشان نمی‌دهد. روسیه حتی بعد از تحریم نیز تاکید خاصی روی انفصال از بازارهای جهانی و رویاپردازی با خودکفایی نداشته است. همه اینها نشان از تاثیر متفاوت تحریم‌ها بین دو کشور داشته و نمی‌توان انتظار داشت این تحریم‌ها به عنوان یک منجی برای قطعه‌سازی و خودروسازی ایران عمل کنند.

صنعت خودرو در روسیه

همان‌طور که عنوان شد صنعت خودروی روسیه بعد از تحریم‌ها با افت قابل‌توجهی در تولید مواجه شده است. به گزارش سرویس بین‌الملل دنیای اقتصاد، به دنبال تنش میان روسیه و اوکراین، بسیاری از خودروسازان این بازار را ترک کردند. براساس گزارشی از نیویورک‌تایمز، رنو به دنبال تنش میان روسیه و اوکراین سهام خود را به دولت روسیه فروخت. شرکت فورد موتور نیز از دیگر غول‌های خودروسازی در جهان است که تولید خود را در روسیه متوقف کرده است. این در حالی است که فورد در سال گذشته حدود ۲۲هزار دستگاه خودرو در روسیه فروخت که ۵/ ۰درصد از کل تحویل‌های جهانی این شرکت را شامل می‌شود. شرکت خودروسازی ولوو هم در بیانیه‌ای از توقف صادرات خودرو توسط این شرکت به روسیه خبر داد.

تویوتا دیگر شرکت مهم خودروسازی است که تصمیم به ترک بازار روسیه گرفت. این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرد که درهای کارخانه سنت‌پطرزبورگ خود را بسته است و به دلیل اختلال در زنجیره تامین، تمام واردات را به طور موقت متوقف کرده است. تویوتا تولید خود را در کارخانه سنت‌پطرزبورگ متوقف می‌کند و واردات خودرو را متوقف کرده است. تویوتا در ۲۰۲۱ حدود ۹۷هزار خودرو در روسیه فروخت که ۱/ ۱درصد از کل تحویل جهانی آن را تشکیل می‌دهد. حدود ۸۰‌هزار  دستگاه از این خودروها در داخل روسیه ساخته شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها