کد خبر : 79294

پرونده واردات خودرو بسته شد؟

پرونده واردات خودرو بسته شد؟

آزادسازی واردات خودرو ماه هاست که به موضوع اصلی صنعت خودروی کشور بدل شده و مدت‌هاست که بازار خودرو نیز در انتظار مشخص شدن تکلیف واردات خودرو، رکود سنگینی را تجربه می کند. وارداتی که هرچند پس از کش و قوس های فراوان قانون آزادسازی آن به دولت ابلاغ شد، اما همچنان خبری از آئین نامه و دستورالعمل نهایی آن نیست.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، با تمام مشکلات و مخالفت هایی که در مسیر آزادسازی واردات خودرو قرار داشت، پس از حدود ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو لغو شد و قانون واردات خودرو اواسط خردادماه توسط محمد باقر قالیباف به دولت ابلاغ شد. درحالیکه قرار بود تا آخر همان ماه آئین نامه و دستورالعمل واردات خودرو مشخص و نهایی شود اما با گذشت حدود دو ماه از تاریخ معین شده همچنان خبری از مشخص شدن این آئین نامه نیست.

این تاخیر درحالی اتفاق افتاده است که به گفته مسئولین وزارت صمت، آئین نامه در وزارت صمت تدوین شده و در صف بررسی و تایید هیات دولت قرار دارد. تاییدی که با اظهار نظرهایی همچون مشخص نبودن منابع ارزی در هاله ای از ابهام قرار دارد. این تاخیر طولانی در تصویب آئین نامه و همچنین اظهار نظرهای ضد و نقیض در خصوص آن موجب بروز شایعاتی همچون لغو آزادسازی واردات خودرو شده است.

اظهار نظر امروز پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در خصوص شروط واردات خودروهای خارجی موجب تقویت این گمانه زنی ها شد. پژمانفر در یک برنامه تلویزیونی گفت: واردات خودروهای خارجی مشروط به این است خودروسازهای داخلی نتوانند نیاز مردم را تامین کنند. واردات خودرو تلنگری به خودروسازها است تا کیفیت خودروهایی خود را بالا ببرند.

چنین اظهاراتی همزمان با تاخیر در تصویب آئین نامه واردات و همچنین اظهارات علی صالح آبادی در خصوص مشخص نبودن منابع ارزی واردات، شایعات در خصوص لغو موقتی واردات خودرو را تقویت کرد.

اقتصادآنلاین این موضوع را از مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت پیگیری کرد. توکلی لاهیجانی در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: آیین نامه واردات توسط وزارت صمت از اردیبهشت ماه برای تصویب و ابلاغ تقدیم دولت گردیده است؛ در ضمن این آیین نامه در تاریخ نهم مرداد ماه در کمیسیون صنایع مجلس نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بنابراین به محض تصویب و ابلاغ توسط دولت مقدمات اجرایی شدن آن توسط وزارت صمت انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: از واردات به منظور ابزار سیاستگذاری در خصوص ایجاد تدریجی فضای رقابتی برای صنعت خودرو و همچنین کاهش شکاف عرضه و تقاضا استفاده می شود بنابراین در هر صورت وزارت صمت بر واردات خودرو و پاسخ به نیاز بازار در کنار افزایش تولید خودروسازان داخلی برنامه ریزی کرده است

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها