کد خبر : 79243

کدام بخش از خودروهای داخلی ارزبری دارند؟

کدام بخش از خودروهای داخلی ارزبری دارند؟

با وجود این‌که در این سال‌ها خودروسازان و قطعه‌سازان مانور زیادی روی داخلی‌سازی داده‌اند، جدیدترین آمارها نشان می‌دهند همچنان ارزبری قابل‌توجهی در خودروهای تولید کشور وجود دارد. بنابر گفته مدیرعامل ساپکو، متوسط ارزبری هر دستگاه محصول تولیدی سواری در ایران‌خودرو، یک‌‌هزار و ۷۵۰یورو است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، به گفته عادل پیرمحمدی، بخش نخست این ارزبری شامل مواد اولیه از جمله فولادها، پتروشیمی‌ها، مواد گرانبها و غیره است که 30 درصد واردات را تشکیل می‌دهد. وی با بیان اینکه داخلی‌سازی در این بخش در اختیار صنعت خودرو نیست، می‌افزاید: از سوی دیگر ۳۵درصد از ارزبری خودروهای داخلی به قطعات الکترونیکی شامل انواع آی‌سی‌ها، چیپ‌ست‌ها، لامپ‌ها و غیره مربوط می‌شود که خودروسازان صاحب فناوری آن نیستند.

با توجه به این گفته مدیرعامل ساپکو، به این زودی‌ها نمی‌توان ارزبری ناشی از قطعات الکترونیکی را در خودروسازی کشور کاهش داد و به صفر رساند، زیرا فناوری آنها در داخل موجود نیست و همچنان باید نسبت به وارداتشان اقدام کرد. البته معمولا در دنیا نیز خودروسازان تمام یا بخشی از قطعات الکترونیکی موردنیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند و چند شرکت بزرگ جهانی نقش تامین‌کننده را در این حوزه دارند. به گفته برخی کارشناسان، جدا از مساله نبود فناوری ساخت، تولید برخی قطعات الکترونیکی اصلا صرفه اقتصادی ندارد. طی سال گذشته و با توجه به شکل‌گیری بحران ریزتراشه‌ها در سطح جهان، خودروسازی کشور نیز متاثر از آن با افت تولید خودرو کامل مواجه شد. به گفته خودروسازان، سال گذشته ده‌ها هزار دستگاه از محصولات آنها به دلیل نبود ریزتراشه امکان تجاری‌سازی را نداشته و بنابراین راهی انبار شدند.

اما در کنار مواد اولیه و قطعات الکترونیکی که جمعا حدود 70درصد از ارزبری خودروهای داخلی را تشکیل می‌دهند، بخشی دیگر از قطعات نیز به دلیل عدم داخلی‌سازی، دارای ارزبری هستند. به گفته مدیرعامل ساپکو، در مجموع ۳۰درصد دیگر از ارزبری خودروهای داخلی که حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰یورو را شامل می‌شود، دربرگیرنده قطعات‌ تک‌موتوری، گیربکس اتوماتیک، پلوس‌ها و غیره است. وی با بیان اینکه  تلاش‌ها در خودروسازی برای صفر کردن ارزبری در این بخش ادامه دارد، گفت: در مجموع یک‌‌سوم از ارزبری در ایران‌خودرو قابلیت خودکفایی دارد. با توجه به اظهارات مدیرعامل ساپکو، صفر شدن ارزبری در خودروهای داخلی با وجود داخلی‌سازی‌های صورت‌گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای بومی‌سازی‌های جدید، به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست.

 با در نظر گرفتن اینکه داخلی‌سازی قطعات الکترونیکی نیز اولا با چالش نبود فناوری مواجه است و ثانیا توجیه اقتصادی چندانی ندارد، بعید به نظر می‌رسد ارزبری در خودروسازی کشور به طور کامل از بین برود، هرچند البته در دنیا نیز خودروسازان خود همه نیازشان را از داخل تامین نمی‌کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها