کد خبر : 79218

انتشار اطلاعات جدید از شرایط واردات خودرو

انتشار اطلاعات جدید از شرایط واردات خودرو

نماینده مرودشت در مجلس با اشاره به تعیین سقف یک میلیارد دلاری برای واردات خودرو گفت: ایرادی که می‌شود به آیین‌نامه واردات خودرو گرفت این است که طبق این آیین‌نامه برای واردات خودرو ارز دولتی تا سقف یک میلیارد دلار در نظر گرفته‌اند.

به گزارش خودروتک ، جلیل رشیدی؛ نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی درباره آیین‌نامه واردات خودرو اظهار کرد: آیین‌نامه واردات خودرو در ۱۰ بند تدوین شده که می‌شد برخی از بند‌های آیین‌نامه را بهتر تنظیم کرد که اتفاقات بهتری در حوزه خودرو برای کشور و برای مردم بیفتد.

وی افزود: یکی از این موارد، سقف دلاری بعلاوه تعرفه است که در آیین‌نامه برای واردات خودرو در نظر گرفته شد؛ طبق این آیین‌نامه، خودروهای تا سقف ۱۰ هزار دلار به عنوان خودروی اقتصادی معرفی شده و برای آن ۱۰ درصد تعرفه در نظر گرفته‌اند و بیش از آن تا سقف ۲۰ هزار دلار با تعرفه گذشته وارد خواهد شد‌؛ بهتر بود که دولت و وزارت صمت تعرفه را به صورت پلکانی تعیین می‌کردند.

نماینده مرودشت ادامه داد:برای مثال بهتر بود برای خودرو تا ۱۰ هزار دلار، ۱۰ درصد تعرفه و خودرو ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری، ۲۰ درصد تعرفه و خودرو ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار، ۳۵ درصد تعرفه در نظر میگرفتند یعنی متناسب با قیمت خودرو تعرفه واردات آن نیز افزایش می‌یافت.

رشیدی اضافه کرد: همچنین بهتر بود سقفی برای قیمت خودرو تعیین نمی‌کردند چرا که زمانی که ما سقف تعیین می‌کنیم این خودش باعث ایجاد رانت می‌شود.

وی بیان کرد: با این آیین‌نامه در واقع اگر یک خودرو با قیمت ۱۰ هزار دلاری با تعرفه گذشته باید وارد کشور شود، با این روش برای یک خودرو ۱۱ هزار دلاری تعرفه بالا در نظر گرفته شده اما برای یک خودرو ۱۰ هزار دلاری ۱۰ درصد تعرفه تعیین شده است؛ در واقع این خیلی تصمیم منطقی نیست.

نماینده مرودشت در مجلس اظهار کرد: ایراد دیگری که می‌شود به این آیین‌نامه گرفت این است که طبق این آیین‌نامه آمده‌اند برای واردات خودرو ارز دولتی تا سقف یک میلیارد دلار در نظر گرفته‌اند، این هم خیلی تصمیم سنجیده‌ای نیست؛ زمانی که ما برای واردات، ارز و سقف در نظر می‌گیریم برای مثال اگر همه خودروهایی که وارد کشور می‌شود ۲۰ هزار دلاری باشد با سقف تعییین شده تنها می‌شود ۵۰ هزار خودرو وارد کرد که عملا این تعداد خودرو اثری در بازار نخواهد داشت.

رشیدی با تاکید بر اینکه ما نباید ارز دولتی برای واردات خودرو در نظر بگیریم، گفت: ما باید از ارز با منبع خارجی برای واردات  استفاده کنیم؛ باید برای کسانی که در خارج از کشور هستند مشوق در نظر گرفته شود تا آنها پول خودرو تبدیل به خودرو کرده و وارد کشور و در ایران سرمایه گذاری کنند؛ این موضوع هم چرخه مالی قوی ایجاد می‌کند و هم با توجه به بازار پرکشش خودرو در ایران، قطعاً برای آنها هم سود‌آور است.

منبع: تسنیم

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها