کد خبر : 79175

واردات خودرو را فراموش کنیم؟

واردات خودرو را فراموش کنیم؟

بحث واردات خودرو همچنان بلاتکلیف است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی با واردات مخالف است و آن را باعث به هم ریختن تراز ارزی کشور می‌‌داند. از طرفی دیگر وزارت صمت وعده واردات خودروهای اقتصادی در شهریور را به مردم می‌دهد. با این شرایط، امکان واردات خودرو به کشور وجود دارد؟ آیا با اجرای این طرح قیمت دلار افزایش می‌یابد؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، بلاتکلیفی در بحث واردات خودرو همچنان ادامه دارد. با وجود مخالفت‌هایی که برخی از نهادها به این طرح داشتند، اما وزیر صمت اصرار بر انجام آن دارد. وزارت صمت اعلام کرده بود که تا شهریور 1401خودروهای اقتصادی وارد بازار ایران می‌کند. اما تا امروز که نیمی از مرداد گذشته هنوز خبری از ورود این خودروها به کشور نیست.

البته گفته می‌شود خودروهایی که وزارت صمت قصد وارد کردن آنها را به کشور دارد، دارای صفر ستاره ایمنی هستند. اما سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، هنوز واکنشی به این گفته‌ها نشان نداده است.

در این میان، بانک مرکزی مخالفت سخت‌تری نسبت به سایر نهادها در مورد واردات خودرو نشان داده است. طبق بندهایی از آیین‌نامه واردات خودرو، برای تخصیص ارز مربوط به واردات خودرو سقفی معادل یک میلیارد دلار تعیین شده.

چندی پیش، رئیس کل بانک مرکزی گفت: منابع ارزی که برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود باید در چارچوب منابع و مصارف کشور باشد، به گونه‌ای که فشاری به منابع ارزی وارد نشود لذا این موضوع مدنظر دولت است.(دنیای اقتصاد)

البته به نظر نمی‌رسد با تخصیص این مبلغ، بتوان تعداد مورد قبولی از خودرو وارد کرد.

رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس در رابطه با این موضوع گفت: تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی به واردات خودرو، باعث ایجاد رانت و فساد خواهد شد و این رقم اگر تقسیم بر 20 هزار دلار شود تقریبا 50‌هزار خودرو می‌شود که تاثیری در بازار ندارد.

در این شرایط، آیا تخصیص یک میلیارد دلار به واردات خودرو بازار دلار را متلاطم می‌کند و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود؟

علی اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو، به عنوان تقاضا وارد بازار می‌شود و در قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

او افزود: اما واردات خودرو مساله اصلی نیست و تراز ارزی بهم نمی‌ریزد. بلکه مشکل در عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار دلار کشور است. اگر قیمت دلار و همچنین، عرضه و تقاضا نیز واقعی باشد، روند قیمت و بازار دلار طبیعی می‌شود و واردات خودرو تاثیری بر موضوع ندارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها