کد خبر : 79051

خودروی «صفر ستاره» وارد می شود؟

خودروی «صفر ستاره» وارد می شود؟

دولت قرار است خودروی اقتصادی وارد کند. خودروهایی که نیاز همه دهک‌ها را پوشش دهد. اما این خودروهای اقتصادی چه ویژگی‌هایی دارد و سطح ایمنی آنها چگونه است؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، هنوز از آیین‌نامه واردات خودرو رونمایی نشده است. اما گفته می‌شود هدف دولت واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری یا کمتر است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودروها به لحاظ کیفی شرایط مطلوبی ندارند و ستاره ایمنی آنها صفر است. آیا دولت قرار است چنین خودروهایی وارد کند؟

دو روز قبل آیین‌نامه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شد. حالا رئیس این کمیسیون می‌گوید خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ از رده خارج شده‌اند، اما تاکنون معادل داخلی برای آن‌ها تعیین و تولید نشده و یکی از اهداف آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند. خودروهایی که به گفته این نماینده مجلس قیمت آنها کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار است و احتمالا تعرفه واردات آنها بین ۱۰ الی ۲۰ درصد است.

اما کدام خودرو را می‌توان وارد کرد؟ پیش از این مساله واردات خودروهای هندی مطرح بود. مرکز پژوهش‌های مجلس ماه گذشته گزارشی منتشر کرد و در آن لیست خودروهای اقتصادی که ایران می‌تواند وارد کند را در جدولی عنوان کرد.

 

دو تا سه مل خودروی اقتصادی هندی که اگرچه قیمت آنها ۵ تا ۷ هزار دلار است، اما سطح ایمنی آنها بسیار پایین است و هیچ ستاره‌ای ندارد. دیگر خودروهای این لیست هم وضعیت مشابهی دارند خودرویی مانند نسخه هندی هیوندایی i10 که تنها دو ستاره دارد. یا خودروی داچیا ساندرو ۲۰۲۲ که ان هم دو ستاره دارد و از نظر ایمنی وضعیت غیرقابل قبولی دارد.

پایان انحصار صنعت خودرو؟

برخی معتقدند صرف باز شدن قفل واردات، دستاورد خوبی است و می‌تواند به انحصار خودروسازان پایان دهد. اما عده دیگری می‌گویند حالا که مساله واردات خودرو مطرح است، دولت باید واردات را آزاد کند و نوع خودرو و قیمت آن را به واردکنندگان بسپارد نه اینکه برای واردات خودرو هم سقف تعیین کند. این رفتار، ادامه رفتار انحصارگرایانه‌ای است که دولت تاکنون در عرصه خودرو داشته و گویی به خودروسازان این سیگنال را می‌دهد که واردات به نحوی نیست که انحصار آنها را به مخاطره بیندازد.

در حالی که هدف اصلی آزادسازی واردات خودرو این است که انحصار خودروسازان داخل شکسته شود و آنها یا قیمت را کمتر کنند و یا کیفیت را ارتقا دهند. اما حالا به نظر می‌رسد قرار است خودروهایی وارد شود که هیچ‌کدام کیفیت بهتری از نمونه‌های داخلی ندارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها