کد خبر : 78797

77.000.000.000.000 تومان | این زیان خودروسازان بزرگ کشور است

77.000.000.000.000 تومان | این زیان خودروسازان بزرگ کشور است

آمارهای فصل بهار نشان می‌دهد که تولید و فروش سه خودروساز کشور هرچند نسبت به پیش از تحریم‌ها کم‌تر بوده اما بهترین عملکرد فصل بهار را طی سال‌های تحریم داشته‌اند. سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال در مجموع حدود ۲۲۷ هزار دستگاه تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین ، هر چند افزایش تولید می‌تواند خبر خوبی تلقی شود اما این موضوع به قیمت افزایش زیان انباشته خودروسازان است؛ به گونه‌ای که مجموع زیان انباشته ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با افزایش ۳۸ درصدی نسبت به بهار سال گذشته به به بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

خودروسازی یکی از صنایعی است که طی چهار سال گذشته بیش‌ترین آسیب را از بازگشت تحریم‌های اقتصادی دیده است. نگاهی به صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ کشور نیز تاییدی بر این موضوع است؛ زیان انباشته‌ای که هر فصل بر آن اضافه می‌شود، نتیجه بازگشت تحریم‌های اقتصادی و البته سیاست‌گذاری کلان اشتباه و مدیریت غیربهینه این شرکت‌ها است.

نگاهی به آمارهای تولید و فروش نشان می‌دهد پس از خروج آمریکا از برجام که به خروج بسیاری از خودروسازان خارجی از کشور انجامید، میزان تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور به شدت کاهش پیدا کرد. تولید این سه خودروساز که در سال ۱۳۹۶ به بیش از یک میلیون و ۴۱۵هزار دستگاه رسیده بود، ناگهان در سال ۱۳۹۷ با کاهش بیش از ۴۰ درصدی به حدود ۸۴۱ هزار دستگاه سقوط کرد و عملاً تیراژ این سه خودرو ساز تا سال گذشته نیز در همین حدود باقی ماند؛ به گونه ای که میانگین تولید این سه خودروساز طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۸۷۱ هزار دستگاه بوده است. این رقم برای سال ‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۱۷۷ هزار دستگاه بود.

افزایش تولید خودرو به قیمت زیان خودروسازان 1

 

حالا انتشار آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در فصل بهار امسال نشان می‌دهد که هر چند شرایط تولید نسبت به سال‌های پیش از تحریم همچنان فاصله دارد، اما نسبت به سه سال گذشته شاهد بهبود شرایط تولید هستیم. سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال در مجموع حدود ۲۲۷ هزار دستگاه تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۹ درصدی را نشان می‌دهد. مقایسه آمار تولید در بهار امسال با بهار سال ۱۳۹۷ یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام، نشان می‌دهد که تولید این سه خودروساز کاهش ۲۲ درصدی را تجربه می‌کند.

 
 

افزایش تولید خودرو به قیمت زیان خودروسازان 2

در فصل بهار، فروش هم همانند تولید بهترین عملکرد سال‌های تحریم را ثبت کرده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سه ماهه نخست امسال در مجموع حدود ۲۵۱ هزار دستگاه فروخته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد. هر چند مقایسه این رقم با بهار سال ۱۳۷ حاکی از کاهش بیش از ۱۱ درصدی است.

آنچه که صورت های مالی خودروسازان نشان می‌دهد این است که تیراژ تولید در فصل بهار بهبود نسبی را طی چهار سال گذشته تجربه کرده است. با این وجود دو نکته مهم در این خصوص وجود دارد. اولاً هر چند کمیت تولید بهبود یافته اما آنچه که غیرقابل انکار است،‌کاهش محسوس کیفیت خودروهای تولیدی است. ثانیاً نگاهی به ترازنامه این شرکت ها نشان می‌دهد که زیان انباشته آن‌ها در بهار امسال به بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش حدود ۳۸ درصدی را نشان ‌دهد.

افزایش تولید خودرو به قیمت زیان خودروسازان 3

همانگونه که مشخص است هر سه خودروساز کشور با افزایش زیان انباشته در فصل بهار روبرو بوده اند. این موضوع نشان می‌دهد که هر چند افزایش تولید می‌تواند خبر خوبی تلقی شود اما این موضوع به قیمت افزایش زیان انباشته خودروسازان است؛ در حقیقت تا زمانی که تولید خودروسازان با زیان همراه باشد، افزایش تیراژ تولید چیزی به معنای انباشت زیان برای خودروسازان نیست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها