کد خبر : 78352

واردات خودرو هوا شد؟ | هنوز خبری از آیین نامه ورود خودروهای خارجی نیست

واردات خودرو هوا شد؟ | هنوز خبری از آیین نامه ورود خودروهای خارجی نیست

در حالی که قرار بود دیروز در جلسه هیات دولت تکلیف آئین نامه وادرات مشخص شود و ابهاماتی که فاطمی امین، وزیر صمت در نشست خبری هفته گذشته راجب آن ها صحبت کرده بود برطرف شود تا زمان نگارش این گزارش هنوز خبری از مشخص شدن آئین نامه نهایی واردات نیست.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، از زمان اعلام آزادشدن واردات خودرو توسط وزیر صمت و دستور قالیباف به دولت برای تدوین آئین نامه در اوایل خردادماه یک ماه می گذرد و در حالی که قرار بود تا پایان همان ماه، آئین نامه نهایی واردات ابلاغ شود همچنان حتی خبری از پیشنویس آن نیست.

از این تاخیر هم که بگذریم مباحث مطرح شده از سوی وزیر و معاونانش در خصوص واردات خودروهای اقتصادی و ده هزار دلاری توسط خودروسازان موجب نگرانی بیشتر فعالان این حوزه در خصوص توزیع بیشتر رانت در کشور فراهم کرد و اظهار نظر اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مشخص نبودن منابع ارزی واردات خودرو نقطه ابهام دیگری بر آئین نامه واردات خودرو بود.

هرچند امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در حاشیه برنامه گرامیداشت دهه تولید و تجارت به خبرنگار اقتصادآنلاین گفته بود که طبق قانون قرار است از محل صادرات قطعات یدکی و خودرو این ارز تامین شود اما پرسش مهم این است که حجم صادرات کشور در این حوزه چقدر است و اینکه آیا توان صادرات لوازم یدکی و خودروی کشور جوابگوی ارز مورد نیاز برای واردات خودرو است ؟

اقتصاد آنلاین در گفت و گو با دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان به بررسی این موضوع پرداخت. وی در ابتدا با اشاره به اینکه این موضوع همان قانون قبلی است که بسیاری از کارشناسان به دلیل انحصاری که این موضوع در زمینه واردات ایجاد می کند با آن مخالف هستند، گفت: انحصار قانونی که در عرضه خودرو داریم را می خواهند در واردات خودرو نیز اعمال کنند که موجب ایجاد فساد می شود.

 

به گفته او، ایده می تواند به گونه ای باشد که واردات برای همگان آزاد باشد و شخص و شرکتی که صادرات دارد بتواند با تعرفه پایین تر واردات انجام دهند.

به عقیده دبیر انجمن واردکنندگان، نگاه های انحصار گرایانه و بهانه‌های تامین ارز فقط تلاش برای ادامه انحصار برای انحصار طلبان است و منابع ارزی واردات می تواند با ارزهای اعلامی مردمی که تمایل دارند واردات انجام دهند باشد و اینگونه انحصار در این حوزه ایجاد نمی شود.

در آخر دادفر اعلام کرد که با مخالفت ها و سنگ اندازی برخی بعید به نظر می رسد آئین نامه واردات به این زودی ها تصویب و ابلاغ شود با همین فرمان اگر نگوییم هرگز واردات انجام نمی شود حداقل به این زودی ها نخواهد بود.

حالا باید دید با همه این اظهارات ضد و نقیض واردات خودرو پس از چند سال وقفه چگونه صورت می گیرد و می تواند تاثیر مورد تصور را در بازار خودروی کشور ایجاد کند یا خیر.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها