کد خبر : 78299

شگفتانه دولت برای متقاضیان خرید خودرو | زمان جدید قرعه کشی استثنایی خودروسازان مشخص شد

شگفتانه دولت برای متقاضیان خرید خودرو | زمان جدید قرعه کشی استثنایی خودروسازان مشخص شد

سخنگوی وزارت صمت از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد و گفت: احتمالاً تا آخر سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا تعیین قیمت کند.

سخنگوی وزارت صمت از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد. قرعه‌کشی برداشته می‌شود؟سخنگوی وزارت صمت از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد و گفت: احتمالاً تا پایان سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا تعیین قیمت کند.سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه با رادیو از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد.امید قالیباف گفت: تاریخ دقیق بر اساس عرضه محصول از سوی خودروسازان تعیین و توسط سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام خواهد شد.

وی با اشاره به چشم انداز حذف قرعه کشی خودرو افزود: در زمینه خودروهایی که تقاضای بالاتر از عرضه دارند، مشکل داریم و ناچاریم از طریق قرعه‌کشی عمل کنیم ولی برنامه‌ریزی‌شده که احتمالاً تا پایان سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا تعیین قیمت کند.در همین حال چند روز پیش مدیر سامانه جامع تجارت گفت: ما اصلا نگفتیم قرعه کشی متوقف شود، طبق سیاست‌های وزارت صمت بنایی بر تعطیلی سامانه وجود ندارد.

طی نامه‌نگاری بین مهدی نیازی معاون وزیر صمت و منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت مشخص شد که سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که ۹ خرداد اولین قرعه‌کشی بر اساس آن انجام گردید، تأیید فنی و امنیتی نداشت و دفتر فناوری داده وزارت صمت هم مسئولیت تأیید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را نپذیرفته بود.

با توجه به حساسیت و اهمیت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، زیرساخت‌های ارتباطی، سخت افزاری، و نرم افزاری و امنیتی مناسبی می‌بایست تدارک شود که تامین آن‌ها اعتبار متناسب خود را نیاز دارد که می‌بایستی در چارچوب ردیف‌های مرتبط طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال جاری پیش‌بینی شده و تخصیص یابد.

پیشنهاد می‌گردد برای قرعه کشی آتی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تا اطلاع ثانوی موارد و نقطه نظرات مرکز افتا ریاست جمهوری به طور ویژه از آن مرجع درخواست و پس از دریافت و آماده سازی سامانه مطابق آن موارد نسخه نهایی به منظور تست و ارزیابی فنی در اختیار یکی از آزمایشگاه‌های حائز صلاحیت تحت نظارت مرکز افتا (سازمان فناوری اطلاعات) قرار داده شود و قرعه‌کشی به بعد از آن زمان موکول شود.  

 محمد شیرازیان مدیر سامانه جامع تجارت گفت: ما اصلا نگفتیم قرعه کشی متوقف شود بلکه فقط پیشنهاد ارتقای امنیت را دادیم و طبق سیاست‌های وزارت صمت بنا به تعطیلی سامانه وجود ندارد. این نامه پاسخ نامه آقای منطقی برای بررسی امنیت سامانه است.

او می‌گوید: با توجه به این که سامانه توسط خودروساز‌ها و تحت نظارت سازمان حمایت فعالیت می‌کنند این امکان فراهم نبود. پیشنهاد دادیم با توجه به تشدید حملات سایبری در ازمایشگاه‌های مورد تایید افتا امنیت سامانه را ارتقا بدهید. ما نمیتوانیم خودمان امنیت سایت را بررسی کنیم. این موضوع ربطی به امنیت سازوکار قرعه کشی و صحت آن ندارد.

آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت می‌گوید: این نامه بدین معنا نیست که قرعه کشی حذف شده؛ بلکه باید زیرساخت‌های لازم برای انجام آن اصلاح شود بنابر این قرعه کشی همچنان ادامه دارد.

با گذشت بیش از یک ماه از اولین قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه، وزارت صمت اکنون تصمیم به اصلاح این سامانه گرفته است؛ این در حالی است که این وزارتخانه، عرضه خودرو از طریق بورس را هم که به گفته قائم مقام بورس کالا زیرساخت های لازم برای آن فراهم شده بود، لغو کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته، علت لغو عرضه در بورس ناهماهنگی بین بورس و وزارت صمت بوده و عرضه ها فعلا متوقف شده تا یک بستر مشترک با وزارت صمت برای عرضه خودرو آماده شود.

قرعه‌کشی خودرو تا اطلاع ثانوی لغو شد

نامه نگاری بین دو معاون وزارت صمت معاون آن مشخص شد،سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که ۲۷اردیبهشت اولین قرعه کشی بر اساس آن انجام گردید، اصلا تایید فنی و امنیتی نداشت و دفتر فناوری داده وزارت صمت هم مسئولیت تایید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را نپذیرفته بود. 

درپی ابهامات زیادی که سیستم قرعه کشی خودرو توسط خودروسازان طی دو سه سال گذشته ایجاد کرده بود و شمار زیادی از مردم معتقد بودند که این قرعه کشی ها شافیت لازم را ندارد، وزارت صمت اخیرا دست به کار شده و یک سامانه فروش یکپارچه خودرو را راه اندازی کرد تا تخلفات و دلال بازی به صفر رسیده و مصرف کننده واقعی بتواند خودروی خود را خریداری کند.

بر همین اساس سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نخستین دوره فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه خودرو در یک بازه‌ زمانی یک‌هفته‌ای انجام گردید و نتایج آن در تاریخ ۹ خرداد اعلام شد. اما در این مرحله مشکل جدی برای برخی خریداران به وجود آمد به نحوی که این افراد پس از اعلام نتایج اولیه در سامانه جزو “برنده اول” طرح بودند اما در زمان واریز وجه به آنها اعلام شد  “شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی هستید” و امکان واریز وجه را ندارید. افرادی که با این مشکل روبه رو شده بودند اعلام می کردند که پس از اعلام نتایح در روز ۱۱ خرداد اسامی آنان به عنوان منتخبان اول (اصلی) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد اما وقتی می خواستند برای واریز وجه خودرو یا مبلغ علی‌الحساب اقدام کنند، موفق به واریز نمی‌شدند؛ و با پیام “شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی این دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  هستید” مواجه شده‌اند.

ثبت نام مجدد برای شرکت در قرعه کشی ایران خودرو

بر اساس اطلاعیه روز ۲۵ خرداد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وابسته به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با توجه به اتمام فرصت واریز وجه منتخبین اصلی، تمامی منتخبین ذخیره (رزرو) اولین مرحله قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو که نام آن‌ها در این سامانه اعلام شده، می‌توانند با مراجعه به سایت‌های فروش شرکت‌های خودرو ساز، نسبت به انجام فرآیند ثبت نام نهایی و واریز وجه اقدام کنند. مطابق با این اطلاعیه، مهلت ثبت نام منتخبین ذخیره این دوره از قرعه کشی خودرو، تا ۶ تیر ۱۴۰۱ خواهد بود.

ثبت‌نام نهایی برندگان ذخیره قرعه‌کشی خودرو

منتخبین ذخیره اولین مرحله قرعه‌کشی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، می‌توانند از شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ فرآیند ثبت‌نام نهایی و واریز وجه را انجام دهند.سخنگوی وزارت صمت گفت: اگر افراد برای ورود به سایت خودروسازان با مشکل مواجه شدند، نگران نباشند، زیرا تا ۶ تیر فرصت ثبت نام نهایی وجود دارد.امید قالیباف گفت: تا روز چهارشنبه فرآیند ثبت نام از ۱۲۵ هزار نفر افراد قطعی قرعه کشی خودرو انجام شد و از امروز، برای حدود ۶۶ هزار نفر از افرادی که در فهرست رزرو هستند، ارسال پیامک آغاز شده یا تا پایان امروز ارسال می‌شود.به گفته او، منتخبان رزرو قرعه کشی خودرو باید پس از دریافت پیامک، به سایت خودروسازی که خودرو تولیدی آن را برنده شده‌اند، مراجعه و مدارک خود را تکمیل کنند.

او می‌گوید: اگر افراد برای ورود به سایت برخی خودروسازان با مشکل مواجه شدند، نگران نباشند؛ زیرا خودروساز‌ها قول داده اند تا ظهر امروز مشکلات سامانه‌ای رفع شود و منتخبان رزرو هم، به مدت ۱۰ روز یعنی تا ۶ تیر برای تکمیل وجه و سایر مراحل تحویل خودرو‌های خود فرصت دارند.

برخی از منتخبان ذخیره قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه خودرو، در فضای مجازی اعلام کرده اند که امکان ثبت نام نهایی در سایت خودروسازان را ندارند.

صدیف بیک‌زاده رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره ابهامات پیش‌آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه اعلام کرد: برای جلوگیری از قرعه‌کشی‌های دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود ۱۲هزار نفر به‌عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع به‌صورت شفاف در سامانه یادشده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.

درحالی این مقام مسئول وزارت صمت مقصر این موضوع را خودروسازان معرفی کرده که سوال اینجاست، مگر سازوکار اعلام اسامی اصلی و رزرو در خودروسازان تعریف نشده بود ؟ در طرح های قبلی چگونه اسامی به صورت تفکیک شده اعلام می شد اما این بار این اختلال به وجود آمده است؟ مگر نه اینکه هر بار باید اشکالات برطرف و فروش خودرو به صورت قانونمند تری انجام شود چرا این بار که همه بر نظارت یکپارچه خودرو در سامانه فروش تأکید می کردند چنین خطایی به وجود آمد؟

جزئیات حذف قرعه‌کشی برای ۵۰ خودرو

امید قالیباف در مورد توقف عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: وزارت صمت برای سیاست گذاری درست در بازار خودرو نیازمند بستری بود که در آنجا تمام عرضه و تقاضا تجمیع شود. در همین راستا بحث ایجاد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطرح شد که البته هم ناشی از گلایه‌های مردم از وضعیت قرعه کشی‌ها بود و هم مراجع قانونی مثل دادستانی، ریاست جمهوری و نهادهای امنیتی خواستار افزایش نظارت وزارت صمت بر قرعه کشی بودند.

سخنگوی وزارت صمت افزود: اگر قرار است بر بازار خودرو مسلط شویم و تمام عرضه کنندگان خودرو حضور داشته باشند، طبیعی است که عرضه خارج از سامانه یکپارچه نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد و به بازار لطمه میزند. از همین جهت طبق مصوبه سران قوا که اختیار تنظیم بازار را به وزارت صمت داده بود وزارتخانه با عرضه خودرو در بورس مخالفت کرد. البته در ماه‌های قبل به اطلاع بورس رسیده بود اما اجرا به دقیقه ۹۰ رسید.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی در مورد مخالفت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس از قبل انجام شده بود؛ ما از دو قانون صحبت می‌کنیم. از سمت وزارت صمت مصوبه سران قوا را داشتیم و سازوکار بورس برای پذیرش و عرضه کالا، قانون خود بورس است و وقتی هیأت پذیرش تصمیم بگیرد کالا می‌تواند عرضه شود.

قالیباف اظهار کرد: علت عدم اطلاع رسانی همه جانبه، محرمانه بودن مصوبه سران قوا محرمانه بود، بنابراین از قبل به صورت شفاهی و مکتوب به اطلاع بورس رسیده بود.

وی در مورد عدم حذف قرعه کشی، گفت: تا آخر شهریور ماه تقریباً ۵۰ خودرو از قرعه کشی خارج می‌شود؛ از ۲۵ خرداد هم منتظر اخبار خوبی باشید. وقتی بحث خودروهایی که قرار است تخصیص داده شود تعیین تکلیف شد، آمادگی داریم برخی از خودروها از جمله شاهین، کوییک اس، کوییک آر، ساینا اس و ساینا را از ۲۵ خرداد در مدل‌های مختلف فروش (پیش فروش، فروش فوق العاده و مشارکت در تولید) بدون قرعه کشی و با سامانه یکپارچه بفروشیم.

جزئیات حذف قرعه‌کشی برای برخی خودروها

جعفر توحیدی مدیرعامل شرکت مگا گفت: مسئولان وزارت صمت به ما اعلام کرده‌اند که حذف قرعه کشی به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد، اما نه برای همه خودروها.

مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) شرکتی در زمینه تجارت الکترونیکی است که طبق گفته مسئولان این شرکت، طرح‌های فروش اینترنتی خودرو را طبق نیاز وزارت صمت اجرا می‌کند.

آنطور که مدیرعامل این شرکت گفته، اجرای سیستم یکپارچه خودرو با ناهماهنگی‌هایی از ثبت نام تا اعلام نتایج همراه بوده؛ در اولین مرحله، نتایج هم از طریق وزارت صمت و هم از طریق شرکت خودروساز اعلام شد که تناقضاتی داشت.

 اعلام نتایج قرعه کشی نیز با تاخیر انجام شد؛ آقای حسین زاده قشمی رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت، گفته بود: علت تاخیر در اعلام نتایج، روند طولانی تایید استعلام‌ها از نهاد‌های مختلف است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها