کد خبر : 78053

از خودروهای لوکس چقدر مالیات گرفته شد؟

از خودروهای لوکس چقدر مالیات گرفته شد؟

مالیات از خودروهای با ارزش بیش از یک میلیارد تومان یکی از پایه‌های مالیاتی جدید در قانون بودجه سال گذشته و امسال است که بررسی عملکرد سازمان امور مالیاتی در دو ماهه ابتدایی سالجاری، نشان می دهد که معادل ۵ میلیارد و ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان درآمد از انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت حاصل شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا، بر اساس قانون بودجه سال گذشته، مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که در ابتدای سال ۱۴۰۰ مالک خودروی مزبور بوده‌اند، به شرح زیر مشمول مالیات شدند:

۱) اشخاص حقوقی غیردولتی به ازای هر خودروی با ارزش روز بالاتر از یک میلیارد تومان.

۲) اشخاص حقیقی که مجموع ارزش خودروهای خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل خود بالای یک میلیارد تومان باشد.

در این بین، نرخ مالیات سالانه مجموع ارزش روز انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین به شرح زیر است:

۱_ تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

آخرین اعلام سازمان امور مالیاتی به ایسنا حاکی از آن است که حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان مالیات از محل خودروهای لوکس شناسایی شده در سال گذشته وصول شده است.

همچنین، بررسی عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در دو ماهه سالجاری نیز نشان می‌دهد که در این مدت معادل ۵ میلیارد و ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از محل مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت مالیات اخذ شده است.

البته، باید به این نکته توجه داشت که مالیات خودروهای لوکس برای امسال نیز لازم‌الاجراست و طبق گفته مدیر کل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی خودروهای لوکس برای ابتدای امسال احصا شده‌اند و ناجا باید اطلاعات آن‌ها را به سازمان امور مالیاتی بدهد؛ بنابراین، مشخص نیست که درآمد ۵ میلیاردی سازمان مالیاتی در دو ماهه ابتدایی امسال از خودروهای لوکس به خودروهای شناسایی شده در سالجاری یا سال گذشته مربوط می‌شود.

لازم به ذکر است که برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس در سالجاری، مجموع ارزش ملاک نیست و هر خودروی بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها