کد خبر : 78005

کدام خودروهای 10 هزار دلاری وارد کشور می شود؟

کدام خودروهای 10 هزار دلاری وارد کشور می شود؟

اخیراً وزیر صمت وعده داده که واردات خودروهای اروپایی با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار در دولت بررسی می‌شود. آیا خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار در بازار اروپا وجود دارد؟ اگر وجود دارد چه ویژگی‌هایی دارند و چقدر کاربردی هستند؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار اروپا هیچ خودرویی با قیمت ۱۰ هزار دلار وجود ندارد که ایران بتواند با واردات آنها، وعده واردات خودروی ارزان را محقق کند. این مساله به آن معناست که وعده وزیر صمت جنبه اجرایی ندارد و ارزانترین خودروهای موجود در بازار اروپا، بیش از ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

بر این اساس یا وزیر صمت وعده توخالی داده و یا اینکه بدون بررسی بازار خودروهای داخلی وعده واردات چنین خودروهایی را به مردم داده است.

اما گشت بیشتری در بازار خودروهای اروپا نشان می‌دهد که چند مدل محدود خودرو با چنین قیمتی در بازار اروپا خرید و فروش می‌شود. اما بزرگترین نقطه ضعف این خودروها کوچک بودن آنهاست. زیرا در خصوص خودرو اروپایی نمی‌توان همزمان هم خودرو جادار و مناسب همه اعضای خانواده خرید و هم تنها ۱۰ هزار دلار برای آن هزینه کرد.

خودروهای دست دوم اروپایی

اگر دولت برنامه داشته باشد خودرو اروپایی دست دوم نیز وارد کند، باز هم به راحتی نمی‌تواند با چنین قیمتی خودروهای مناسبی خریداری کند. قیمت متوسط خودرو کار کرده در کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و فرانسه در بازه ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار قرار می‌گیرد. البته اگر خودرو دست دوم ۲۰ یا ۳۰ سال کار کرده باشد قیمت آن به ۵ یا ۶ هزار دلار کاهش پیدا می‌کند.

مساله این است که دولت با این وعده می‌خواهد چه نوع خودروهایی وارد کند و اگر این واردات انجام شد آیا این خودروها به صرفه و کاربردی هستند و یا صرفاً به دلیل خارجی بودن آنها را به قیمت بالایی می‌فروشند. با فرض واردات خودروهای کارکرده آیا خودروهای دست دوم کارایی مناسب را دارند یا تنها موجب هدر رفت هزینه هستند و دردسرهای تعمیرات و یافتن قطعات آنها گریبان‌گیر خریدار می‌شود؟

وضعیت خودروهای اروپایی زیر ۱۰ هزار دلار

به نقل از وبسایت درایومگ، شمار خودروهای اروپایی زیر ۱۰ هزار دلار بسیار کم است. نمونه این خودروها «داچیا ساندرو» است که قیمت آن از ۷ هزار دلار شروع می‌شود. البته این خودرو با این قیمت هیچ آپشنی ندارد و اگر بخواهید به آن آپشن اضافه کنید باید هزینه اضافی بپردازید. این خودرو نه تنها رادیو و سیستم پخش موسیقی ندارد، کولر و سیستم تهویه هم ندارد. این خودرو با رنگ سفید تحویل داده می‌شود و سپرها نیز نقاشی نشده‌اند. این مدل ۷۳ اسب بخار قدرت و یک موتور یک لیتری دارد. خودرو مناسب پنج سرنشین است.

«اشکودا سیتی‌گو» یکی از دیگر از این خودرهاست که قیمت آن تقریبا ۱۰ هزار دلار است. این مدل، از خودروی قبلی هم کوچکتر است و اگر مدل بزرگتر را بخواهید باید هزینه بیشتری بپردازید. مانند مورد قبل این خودرو سیستم تهویه و رادیو ندارد. قدرت اشکودا سیتی‌گو ۶۰ اسب بخار است و موتور آن هم یک لیتری است.

«کیا پیکانتو» هم مانند دو مدل قبلی بدون آپشن ارائه می‌شود. ۶۷ اسب بخار و موتور یک لیتری دارد. ویژگی‌های هیوندای آی۱۰ درست مانند کیا پیکانتو است با این تفاوت که رنگ پایه آن قرمز است. «فیات پاندا» که آخرین بار در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد مانند مدل‌های قبلی است فقط موتور ۱٫۲ لیتری دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها