کد خبر : 77725

همه منتظر کاهش قیمت خودرو

همه منتظر کاهش قیمت خودرو

در حالی که مردم دیگر مانند گذشته تب خرید خودرو ندارند و منتظر تصمیم وزارت صمت در واردات خودرو هستند، برخی‌ها با راهکار و ترفندهای مختلف به دنبال رونق دادن بازار خودروهای داخلی هستند. آنها اینگونه جلوه می‌دهند که با افزایش قیمت ارز در بازار و کمبود ارز در کشور، دولت از واردات خودرو منصرف شده و قرار است دوباره خودروهای داخلی یکه‌تاز شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از روزنامه ایران: این موضوع را با انجمن واردکنندگان خودرو، کارشناسان وزارت صمت و اعضای اتحادیه نمایشگاه ‌داران خودرو در میان گذاشتیم و همه آنها تأکید کردند که دولت از موضوع واردات خودرو، عقب نشینی نکرده است و زمانی که سازوکار واردات مشخص شود، واردکنندگان می‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

روز گذشته سری به بازار خودرو زدیم و با آنها درباره روندی که بازار طی می‌کند، گفت‌و‌گو کردیم. برخی نمایشگاه داران واقع بینانه و تقریباً رو راست با مشتریان صحبت می‌کردند. آنها می‌گفتند که طی چند وقت اخیر فروش‌شان بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و تنها خودروهای کارکرده و قدیمی در بازار فروش دارد.

آنها اظهار می‌کردند که مردم هیچ‌گونه افزایش قیمتی را نمی‌پذیرند و دست از خرید خودروهای داخلی کشیدند و از سویی برخی‌ها هم که قصد دارند خودروی خود را تغییر دهند، به‌دنبال خودروهای خارجی بسیار قدیمی هستند.

در کنار این نمایشگاه داران، برخی دیگر هم حضور دارند که بشدت به‌دنبال آن هستند که یک خودروی صفر کیلومتر را به شما بفروشند و با دیالوگ‌های ترغیب کننده، مردم را به سمت خرید خودرو هدایت می‌کنند. این افراد می‌گویند طلا و دلار و هر پس‌اندازی که دارید بفروشید و تبدیل به خودرو کنید چرا که بزودی قیمت خودرو افزایشی می‌شود. آنها با استفاده از اینگونه جملات و ایجاد نگرانی برای مردم، مشتری پیدا می‌کنند.

 

این گروه از نمایشگاه داران و شرکت‌های خرید و فروش خودرو، تعادل بازار خودرو را به هم ریخته‌اند و اجازه نمی‌دهند این بخش چند روزی آرام بگیرد و البته نباید از نقش آفرینی برخی نمایندگی‌های خودروسازان هم غافل ماند. برخی نمایندگی‌های خودروسازان که مردم تقریباً به آن اعتماد دارند، فضایی را فراهم می‌کنند که مردم برای خرید خودرو با هر قیمتی اقدام کنند. برخی نمایندگی‌ها عنوان می‌کنند که ما مطلع هستیم بزودی قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. اما در واقع چنین نیست، دولت و بخصوص ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت خودرو مخالف است و حتی اجازه نمی‌دهد که مدیران خودروسازی موضوع افزایش قیمت خودرو را مطرح کنند.

 

از آنجا که مردم اطلاع دقیقی از فرایند قیمت‌گذاری خودرو و واردات خودرو ندارند، تحت تأثیر صحبت‌های واسطه گری و دلال گونه برخی نمایشگاه‌داران خودرو و نمایندگی‌های خودروسازان قرار می‌گیرند و با گرفتن انواع وام‌ها و فروش دارایی‌های خود، خودرو خریداری می‌کنند. اما توصیه کارشناسان چیست؟ محمد حسینی از کارشناسان صنعت خودرو است. او می‌گوید: «خودروسازان نمی‌توانند برای سال‌های متوالی فروش خودرو را در قالب قرعه‌کشی ادامه دهند و از طرفی دولت هم بارها خواسته است که فروش به شیوه بخت‌آزمایی پایان پیدا کند. قطعاً این امر با افزایش تولید خودرو میسر خواهد شد بدین جهت و با اعداد و ارقامی که خودروسازان در تولید اعلام می‌کنند می‌توان امیدوار بود که روند تولید نسبت به گذشته بهبود یافته و می‌توان انتظار داشت که قرعه کشی حذف شود لذا در مقطع فعلی بهتر است که مردم صبر و بعد از اینکه خودرو از فرایند قرعه کشی خارج شد، نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.»

او ادامه داد:«هر فردی که خودرو از بازار خریداری می‌کند عملاً سود چند میلیونی را وارد جیب دلالان و واسطه‌ها کرده است و این امر منجر به آن می‌شود که این گروه تقویت و بیش از گذشته گرداننده بازار شود و حتی می‌تواند فشار وارد کند که خودروهای خارجی وارد کشور نشود؛ به نظر می‌رسد دولت نباید از قدرت و نفوذی که این گروه دارد، غافل شود.»

به هر ترتیب آنچه که از بازار خودرو می‌توان برداشت کرد این است که برخی‌ها بشدت به‌دنبال آن هستند که قیمت خودرو در بازار ریزشی نشود و هر زمان که احساس کنند خطر افت قیمت‌ها وجود دارد با کاهش عرضه، بازار را کنترل می‌کنند.

 

توجیه این گروه این است که ما با قیمت‌های بالا خودروها را خریداری کردیم لذا دلیلی ندارد که با ضرر بفروشیم؛ اما همین افراد فراموش کردند زمانی‌که قیمت خودرو جهش پیدا کرد آنها با سودهای میلیونی خودروهای نمایشگاهی و شرکتی خود را فروختند و از طرفی بخش اعظمی از خودروهایی که اکنون از سوی دلالان فروخته می‌شود همان خودروهایی است که بخشی از مردم برای کسب سود و به‌صورت قرعه کشی خریداری کردند و به آنها با قیمت‌های بسیار پایین تری می‌فروشند.

 

اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اعلام کرده است که طی چند روز گذشته بنا به دلایلی همچون افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، خودرو با افزایش‌های جزئی مواجه شده بود و در روز جاری تغییر چندانی را ثبت نکرد. البته آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، مصرف‌کننده در بازار حضور ندارد و رکود سنگینی در بخش فروش حاکم است.

با اینکه قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر مقداری روند افزایشی به خود گرفت ولی این روند افزایشی بر بازار خودرو بی اثر بود به گونه ای که برخی خودروها یک تا ۳ مییلون تومان هم ارزان تر از قبل شدند. با این حال کارشناسان معتقدند مردم در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو هستند و فعلا خرید نمی کنند.

قطعاً با سیاست‌هایی که دولت در مورد نرخ ارز پیش گرفته است، بازار خودرو دوباره با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد؛ البته اگر دلالان و واسطه‌ها اجازه دهند و مسیر قیمت خودرو را صعودی کنند، کاری که حداقل طی سه سال اخیر انجام داده و باعث شده‌اند که فاصله قیمت کارخانه و بازار به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برسد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها