کد خبر : 77622

قرعه کشی خودرو می رود فروش سامانه ای می ماند

قرعه کشی خودرو می رود فروش سامانه ای می ماند

حذف قرعه کشی خودرو یکی از وعده های وزیر صمت از همان اوایل روی کار آمدن دولت سیزدهم تا به امروز بوده است. وعده ای که تا به امروز البته محقق نشده است. آدرس سرراست حذف قرعه کشی خودرو البته این است که یا تولید خودرو آنقدر افزایش یابد که تقاضای کاذب 4 میلیون دستگاهی در هر دوره را پوشش دهد یا قیمت خودرو در کارخانه واقعی شود.

به گزارش خودروتک، حذف قرعه کشی خودرو البته نیازمند شرایطی است یا به بیان بهتر شرطی است که تا محقق نشود، بعید به نظر می رسد بتوان شاهد حذف قرعه کشی خودرو بود. شرط حذف قرعه کشی خودرو جمع شدن تقاضای کاذب از فروش خودرو است و این تقاضا جمع نمی شود مگر اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه ارزش سرمایه گذاری برای سفته بازان را نداشته باشد. به این ترتیب با حذف قیمت گذاری دستوری خودرو و عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار از سوی خودروسازان می توان انتظار داشت که وعده وزیر صمت برای حذف قرعه کشی خودرو نیز محقق شود.

وعده مجدد زمان حذف قرعه کشی خودرو

با دستور فروش خودرو صرفا از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو این ذهنیت شکل گرفت که وزارت صمت نه تنها به دنبال حذف قرعه کشی خودرو نیست بلکه کنترل قرعه کشی را نیز به دست گرفته است. موضوعی که با تکذیب امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت رو به رو شده است.

این مقام مسئول در وزات صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه برخی اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه وزارت صمت، قصد حذف قرعه‌کشی را ندارد، گفت: فراموش نکنیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت با وعده حذف قرعه‌کشی روی کار آمد؛ بنابراین حذف فرآیند قرعه‌کشی خودرو سیاست حتمی و قطعی وزارت صمت است. اما همانطور که اشاره شد، برای ۲۵ خرداد ماه برای بخشی از خودروها، قرعه‌کشی را حذف خواهیم کرد. هم راستا با افزایش تولید خودرو، تا پایان شهریور ماه ۵۰ درصد مدل دیگر از فرایند قرعه‌کشی خارج خواهد شد. تا پایان سال هم می‌توان گفت، تمام خودروها قابلیت واگذاری بدون قرعه‌کشی را خواهند داشت.

پایان ۱۴۰۱ یا اوایل سال آینده حذف قرعه‌کشی خودرو 

قالیباف تصریح کرد: اما نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه فشار تقاضا برای برخی خودروها کمتر و برای برخی بیشتر است، آن خودروهایی که متقاضی کمتر دارند، زودتر می‌توان به حذف قرعه‌کشی برسیم و برای خودروهایی که میزان تقاضای بیشتری دارند، قدری دیرتر؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که وزارت صمت حذف قرعه‌کشی را دنبال نخواهد کرد. زمان مورد نیاز برای حذف قرعه‌کشی برای خودروهای پرتقاضاتر، بیشتر خواهد بود. حداکثر تا پایان سال جاری یا نهایتا اوایل سال آینده (برای مدل خودروهای بسیار پرطرفدار) می‌توانیم خودروها را بدون قرعه‌کشی عرضه کنیم.    

قرعه‌کشی حذف می‌شود، اما عرضه تنها در قالب سامانه یکپارچه خواهد بود

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: خودروسازان به‌تدریج بدون فرآیند قرعه‌کشی عرضه خواهند کرد، اما قطعا فروش و تخصیص از طریق سامانه یکپارچه خواهد بود و قرار  نیست سامانه یکپارچه به‌عنوان تنظیم‌گر بازار خودرو، غیرفعال شود.

فروش شاهین بدون قرعه کشی در دستورکار

امید قالیباف در گفت‌وگو در رابطه با فروش برخی خودروها بدون قرعه کشی توضیح داد: از ۲۵ خرداد ماه که اسامی قطعی شده منتخبانی که تکمیل وجه می‌کنند، مشخص خواهد شد، خودروسازان آمادگی دارند که برای چند مدل خودرو همچون ساینا، ساینا S، کوییک S، کوییک R و به احتمال بسیار شاهین، را بدون قرعه‌کشی و البته از مسیر سامانه یکپارچه فروش داشته باشند. البته خودروهایی که ممکن است وارد این طرح فروش بدون قرعه‌کشی شوند، در قالب فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید خواهد بود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها