کد خبر : 77455

چرا عرضه خودرو در بورس متوقف شد؟

چرا عرضه خودرو در بورس متوقف شد؟

معاون وزیر صمت اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا غیرقانونی است. علت چیست؟ تکلیف چه می‌شود؟ وزارت صمت چه نگرانی از عرضه خودرو دارد؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، پرونده عرضه خودرو در بورس کالا از جمله موضوعاتی است که در هفته‌های اخیر با فراز و نشیب زیادی همراه بود. ددر نهایت در اردیبهشت، شاهد آغاز سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا بودیم. حالا اما دوباره این روند با یک نامه متوقف شده است.

چه خودروهایی به بورس کالا آمدند؟

ماه گذشته دو خودروی کارا چهار کابین و کارا دو کابین در بورس عرضه شدند. پس از عرضه این دو خودرو نیز قرار شد خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی به بورس کالا بروند.

خودروی فیدلیتی، پرایم پنج نفره در بازار یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان و مدل هفت نفره آن، یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان است. خودروی دیگنیتی نیز یک میلیار و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

اما قیمت پایه فیدلیتی هفت نفره؛ ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی پنج نفره؛ ۷۸۹ میلیون تومان در نظر گرفته شد. بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت ۸۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد. که تفاوت قیمت این دو خودرو در بازار و بورس کالا حدود ۵۰۰ میلیون تومان محاسبه شد.

توقف عرضه خودرو در بورس با یک نامه

در حالی که قرار بود این دو خودرو امروز عرضه اولیه شوند، روند آن با یک نامه متوقف شد.

منوچهر منطقی، معاون وزرات صمت در نامه‌ای خطاب به حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران نوشت: در شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تاریخ ۲۸ مهرماه سال گذشته، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ راهنماها و دستورالعمل‌های تنظیم قیمت بر عهده وزارت صنعت معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

در ادامه نامه آماده: به موجب این مصوبه، خودروهایی که بر مبنای مصوبه شورای رقابت مستثنی از نظام قیمت‌گذاری بودند نیز شامل مصوبه فوق‌الذکر می باشند. لذا عرضه خوردو در بورس کالا مغایر با این مصوبه است.(برنا)

پای یک مصوبه محرمانه در میان است

اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در نامه‌ای که به بورس کالا فرستاده شده، آمده است که عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس یک مصوبه محرمانه ممنوع است.

او افزود: در نتیجه دلیل مشخصی برای ممنوعیت آن وجود ندارد. اما نکته مورد توجه این است که چرا باید یک مصوبه فروش خودرو محرمانه باشد؟

نگرانی وزارت صمت

پس چرا وزارت صمت عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف کرد؟ نگرانی وزارت صمت از چه بود؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به نظر نمی‌رسد وزارت صمت نگرانی داشته باشد. این موضوع ادامه دعواهای اخیری است که در کشور جریان دارد. اما باید دید برخورد مجموعه بهمن در برابر این ممنوعیت چیست.

او افزود: به نظر نمی‌رسد که مساله به شیوه فروش خودروها مربوط باشد. بلکه موضوع به دعواهای مربوط به خصوصی‌سازی و فرمان هشت‌گانه رئیس‌جمهور بازمی‌گردد. البته احتمالا وزارت صمت پیش از نگارش این نامه، تذکرات شفاهی را به مسئولان ذی‌ربط داده بود.

توقف عرضه به ضرر چه کسانی است؟

چنین ممنوعیتی به چه کسانی آسیب می‌زند؟

زاوه گفت: در این اقدامات به دو گروه ضرر می‌رساند. گروه اول مردم عادی که به دنبال خرید خودرو هستند. گروه دوم نیز فعالان بازار هستند که خرید و فروش آنها با این اقدامات دچار اختلال می‌شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها