کد خبر : 77254

با توجه به آزاد شدن واردات خودرو الان وقت خرید ماشین چینی است یا خیر؟

با توجه به آزاد شدن واردات خودرو الان وقت خرید ماشین چینی است یا خیر؟

اکنون که درهای واردات خودرو در حال باز شدن است یکی از سوالات اصلی متقاضیان واقعی خودرو یا همان تقاضای مصرفی این است که قیمت خودروهای چینی چه تغییری خواهد کرد و آیا الان وقت خرید خودرو چینی هست یا باید دست نگه داشت.

به گزارش خودروتک، ممنوعیت چهار ساله واردات خودرو برای دو گروه سود زیادی به دنبال داشت. یکی کسانی که خودروهای وارداتی داشتند و توانستند از کنار ممنوعیت واردات و کاهش عرضه از یک سو و افزایش قیمت ارز در این مدت از سوی دیگر، سود هنگفتی به جیب بزنند و خودروهای مدل یک دهه پیش را هم حتی به گرانتر از خودرو صفر کیلومتر بفروشند. دسته دوم هم مونتاژ کنندگان خودروهای چینی در کشور بودند که در نبود رقیبای دیگر کشورها توانستند بازار خوبی برای محصولات خود به دست آورند.

الان وقت خرید خودرو چینی است؟

پاسخ به این سوال چندان دشوار نیست و البته جواب آن هم در یک کلمه بلی یا خیر خلاصه نمی شود. بلکه جواب را باید در هدف از خرید خودرو و اینکه متقاضی چه انتظاری از خودرو دارد جستجو کرد.

آنگونه که از ترکیب در نظر گرفته شده برای واردات خودرو با توجه به شنیده ها در خصوص سقف قیمت خودرو و تعرفه واردات خودرو بر می آید، با شرایط در نظر گرفته شده نمی توان انتظار واردات خودروهای کراس اوور و پرآپشن را داشت. به همین دلیل کسانی که علاقمند به داشتن خودروهای کراس اوور و آپشن دار هستند کماکان باید دست به دامن خودروهای چینی باشند.

اما گروهی که می خواهند خودروهایی کم استهلاک و کم دردسر را خریداری کنند می توانند در انتظار واردات خودرو بمانند و پس از مشخص شدن خودروهای وارداتی دست به انتخاب بزنند. بدون تردید در بازه قیمتی خودروهای چینی در بازار و حتی نمایندگی، خودروهایی از خودروسازان معتبر جهان هم بار دیگر به بازار ایران راه پیدا خواهند کرد. چرا که اکنون دیگر هیچ یک از خودروهای چینی حاضر در بازار خودرو ایران را نمی توان در ردیف خودروهای ارزان به حساب آورد.

قیمت خودروهای چینی در بازار ارزانتر از نمایندگی می شود؟

یکی از نکات قابل توجه در زمان باز بودن درهای واردات خودرو این بود که قیمت خودروهای چینی در اغلب موارد در بازار ارزانتر از قیمت کارخانه بود. به همین دلیل خودروسازان چینی از راهکار فروش اقساطی برای عرضه محصولات خود استفاده می کردند. اکنون این احتمال بسیار زیاد است که یک بار دیگر چنین وضعیتی در بازار خودرو تکرار شود. به همین دلیل حتی برای کسانی که قصد خرید خودرو چینی را به همان دلایلی که ذکر شد دارند هم، می توان توصیه کرد که تا زمان تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو و مشخص شدن مدل هایی که وارد کشور می شوند دست نگه دارند. به هر حال بخشی از تقاضای کنونی برای خودروهای چینی به سمت دیگر خودروها تغییر جهت خواهد داد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها