کد خبر : 77071

چرا نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام نشد؟

چرا نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام نشد؟

با وجود وعده‌های مسوولان صنعتی مبنی بر اعلام نتایج قرعه‌کشی در روز سه‌شنبه ، وزارت صمت با تاکید بر زمان‌بر بودن استعلام‌ها، انتشار افراد برگزیده در قرعه‌کشی را به زمان نامعلومی موکول کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، روز دوشنبه عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت نیز از غربال متقاضیان چه ثبت‌نام‌کنندگان عادی و چه طرح حمایت از جوانی جمعیت خبر داد. توکلی اعلام کرده بود چهار میلیون و ۱۷۵‌هزار و ۳۵۲ نفر در این سامانه ثبت‌‌‌نام کردند که سه میلیون و ۸۷۸‌هزار و ۳۹۱ نفر از متقاضیان عادی امکان شرکت در قرعه‌کشی را داشتند. همچنین در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۲۹۷‌هزار و ۵۱ نفر ثبت‌نام کردند اما حدود ۱۴۵‌هزار نفر شرایط شرکت در قرعه‌کشی خودرو از مسیر این طرح را داشتند.

از سوی دیگر در حالی پیش‌تر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت خبر از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه هر سه ماه یک‌بار داده بود که عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت عرضه سه‌ماهه خودرو در سامانه یادشده را شایعه دانست و اعلام کرد اواخر ماه جاری بار دیگر شاهد عرضه خودرو در سامانه یادشده هستیم. مشخص نبودن زمان عرضه در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در شرایطی است که پیش‌تر شرکت‌های خودروساز موظف بودند هر هفته نسبت به برگزاری طرح‌های فروش خود اقدام کنند و این فروش هفتگی به‌نوعی تکلیف متقاضیان را برای دریافت خودرو از کارخانه مشخص کرده بود.

نکته بعدی که نشان از بلاتکلیفی سیاستگذار در ارتباط با عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دارد، بحث استعلام متقاضیان است. رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت در شرایطی دریافت پاسخ استعلام‌ها را دلیل تاخیر در اعلام اسامی اعلام می‌کند که پیش‌تر شرکت‌های خودروساز تمام این فرآیندها را در بازه زمانی کوتاه‌تر و برای تعداد بیشتری از متقاضیان انجام می‌دادند. به طور مثال در شرایطی که سیاستگذار خودرویی نتوانسته برای حدود ۴ میلیون نفر متقاضی در موعد مقرر استعلام‌ها را انجام دهد و اسامی منتخبان را اعلام کند، ایران‌خودرو در آخرین فروش فوق‌العاده خود استعلام‌ها و نتایج منتخبان را برای بیش از ۶ میلیون نفر متقاضی در بازه زمانی اعلامی مشخص کرد.

نکته سوم نیز به بحث تعداد عرضه خودرو مربوط می‌شود. در شرایطی که از سوی برخی مسوولان وزارت صمت عرضه ۲۰۰‌هزار تا ۳۰۰‌هزار دستگاه خودرو در هر دوره از فروش به کمک سامانه یکپارچه تخصیص خودرو پیش‌بینی شده بود، در عمل شاهد بودیم طبق آمارهای ارائه‌شده توسط وزارت صمت در اولین طرح فروش خودرو از این مسیر حدود ۱۷۷‌هزار دستگاه عرضه شد. بنابراین مشخص است وزارت صمت هنوز به جمع‌بندی نرسیده که قرار است چه تعداد خودرو را در این سامانه به صورت دوره عرضه کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها