کد خبر : 76986

واردکنندگان شروع به خرید خودروهای خارجی کرده اند؟ خبری در راه است؟

واردکنندگان شروع به خرید خودروهای خارجی کرده اند؟ خبری در راه است؟

در شرایطی که جزئیات مصوبه وارادت خودرو به صورت رسمی از سوی دولت اعلام نشده است بر اساس اطلاعات رسیده به خبرگزاری برنا برخی از واردکنندگان با استفاده از رانت اطلاعاتی اقدام به خرید گسترده خودرو از شرکت‌ها و نمایندگان خودرسازان خارجی کردند و شیب افزایشی این خرید‌ها رشد قابل تاملی پیدا کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از برنا، پس از 4 سال ممنوعیت واردات خودرو بالاخره طرح آزادسازی واردات  در انتظار تدوین و ابلاغ آیین‌نامه مربوطه از سوی وزارت صمت است.

در شرایطی که در شیوه واردات خودرو به کشور همچنان ابهاماتی وجود دارد، وزارت صمت اعلام کرده است دولت به صورت انحصاری خودرو وارد کشور نمی‌کند، اما بر اساس اطلاعات اعلام شده در برخی رسانه‌ها محدودیت‌هایی در خصوص حجم موتور خودروها و سقف قیمت برای وارادت اعمال خواهد شد.

این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان خودرو و واردکنندگان معتقد هستند، با توجه به  اینکه درگذشته منافع واردات خودرو عمدتا مبتنی بر خودرو‌های لوکس بود و به قشر خاصی می رسید برای جلوگیری از این اتفاق باید محدودیت‌های واردات خودرو حذف شود تا امکان ورود خودروها با هر سطح امکانات برای مردم فراهم شود و هر فرد با سطح درآمدی شرایط انتخاب خودرو مناسب خود را داشته باشد و عواید واردات خودرو باید متوجه کل جامعه شود.

 

برای حمایت و تسهیل ورود خودروهای اقتصادی و باکیفیت می‌توان میزان تعرفه خودروهای وارداتی را به چند سطح تقسیم بندی کرد و خودروها لوکس تعرفه بیشتر و خودروهای اقتصادی با تعرفه بسیاری کمی وارد شود تا بازار خودروهای وارداتی محدود به خودروهای خاص نشود.

با این حال در شرایطی که شرایط  وارادت خودرو به صورت رسمی از سوی دولت اعلام نشده است  و حتی میزان دقیق تعرفه، مالیات، سقف قیمتی، حجم موتور نیز برای واردات خودرو مشخص نیست، بر اساس اطلاعات  رسیده به خبرگزاری برنا برخی از واردکنندگان شروع به خرید خودرو از شرکت‌های و نمایندگان خودرسازان خارجی کردند و شیب افزایشی این خرید‌ها رشد قابل تاملی پیدا کرده است.

گویا عده‌ای قبل از اعلام رسمی از مصوبات دقیق واردات خودرو خبر دارند و بر این اساس اقدام به خرید خودرو‌های خارجی با توجه به محدودیت‌های مشخص شده می کند تا زمانی که آزاد‌سازی واردات به صورت رسمی اعلام شد به سرعت اقدام به عرضه این خودروها به بازار کنند.

با توجه به اینکه از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات و اجرایی شدن آن حدود 5 ماه طول می‌کشد تا خودروها وارد کشور برخی از افراد با استفاده از رانت اطلاعاتی سعی می کنند از این بازه زمانی 5 ماه برای کسب سهم بازار و فروش بیشتر خودروهای وارداتی خود استفاده کنند.

متاسفانه تاکنون مشخص نشده چه افرادی با چه رانت اطلاعاتی از طریق چه کسانی قبل از ابلاغ این مصوبه از شرایط و نحوه واردات مطلع شده‌اند و به سرعت اقدام به خرید گسترده خودروهای خارجی کردند تا با عرضه خودروهای خاص و ایجاد انحصار در واردات سودهای میلیاردی کسب کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها