کد خبر : 76949

آیا اشخاص هم می‌توانند خودرو وارد کنند؟

آیا اشخاص هم می‌توانند خودرو وارد کنند؟

بحث واردات به دلیل ابهامات موجود در تصمیم‌گیری‌ها همچنان نهایی نشده است. پس از آزادسازی واردات چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کشور کنند؟ آیا امکان واردات خودرو شخصی وجود دارد؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، واردات خودرو از موضوعاتی است که از سال 1397 با تصمیمات ضد و نقیض و ابهامات فراوانی همراه بوده. اما اکنون به نظر می‌رسد پس از گذشت چهار سال این طرح به مراحل نهایی خود رسیده است.

البته با وجود این ابهامات، دولت شروطی برای واردات اعلام کرده است. حجم موتور خودروهای وارداتی بین 1500 تا 2500 سی‌سی و سقف قیمت آنها نیز 20 تا 25‌ هزار دلار باشد.

اما، جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت اخیرا اعلام کرد: کف و سقف قیمت واردات خودرو 7 تا 20 هزار دلار است. مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی نیز بر اساس نوع خودرو از 10 تا 75 درصد در نظر گرفته می‌شود.

اشخاص می‌توانند خودرو وارد کنند؟

در شیوه واردات خودرو به کشور همچنان ابهاماتی وجود دارد. پیش از اینوزیر صمت نیز اعلام کرد که دولت به صورت انحصاری خودرو وارد کشور نمی‌کند.

اما عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با برشمردن الزامات مربوط به واردات خودرو نیز گفت: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان خطر بزرگی است که می‌تواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار ایجاد کند، بنابراین به‌شدت باید از آن اجتناب شود.

یکی دیگر از شروط مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر است:

هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

خودرو شخصی وارد کشور می‌شود؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: نکته‌ای که در این موضوع مطرح است این است که مسئولان هنوز به یک توافق واحد نرسیده‌اند. موضوعاتی که مطرح می‌شود تنها نظر هر یک از آنهاست. تنها چیزی که می‌توان با قاطعیت گفت این است که منعی برای واردات وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: قانون فعلی بر این موضوع است که واردکننده باید نمایندگی یک خودروساز را بگیرد. در این قانون موضوع شخص مطرح نشده است. اما حرف‌های مختلفی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ قانونی مبنی شیوه اجرای این طرح و افراد واجد شرایط ابلاغ نشده است. اما در نهایت نیز باید توجه کرد که مصوبه اعلام شده چگونه اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها