کد خبر : 76693

واردات خودرو زیر 1000 سی سی با تعرفه پایین منتفی شد؟

واردات خودرو زیر 1000 سی سی با تعرفه پایین منتفی شد؟

زمزمه واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی در روزهای گذشته به گوش می رسید. خودروهایی که به دلیل قیمت پایین و تعرفه کم آنها می توانستند برای بسیاری تنها را دسترسی به خودروهای روز دنیا در شرایط از سرگیری واردات خودرو باشند. با این حال برخی شواهد حاکی از آن است که واردات این خودروها در دستور کار نیست.

به گزارش خودروتک، تعرفه واردات خودرو نقش مهمی در قیمت نهایی خودرو وارداتی بازی می کند. به خصوص که حالا تعرفه واردات خودرو با ارز مرجع نیمایی محاسبه می شود. و دیگر خبری از ارز 4200 تومانی برای محاسبه تعرفه واردات خودرو نیست. تعرفه واردات خودرو در صورتی که بالا باشد می تواند هدف اصلی واردات خودرو یعنی واردات خودروهای اقتصادی را منحرف کند. از این رو در این مقطع از واردات، تعرفه واردات خودرو اهمیت بیشتری دارد.

واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی

به گزارش خودروتک، در یکی دو هفته اخیر که پیش نویس آیین نامه واردات خودرو در دست تدوین بود از گوشه و کنار شنیده می شد که خودروهایی با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی قرار است با تعرفه 10 درصد وارد شوند. با این حال دیروز آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو 1401 در برخی رسانه ها منتشر شد که در آن حرفی از خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی سی به میان نیامده بود.

هر چند این تعرفه هنوز نهایی و ابلاغ نشده است اما به نظر می رسد کف تعرفه واردات خودروهای بنزینی 55 درصد و برای خودروهایی با حجم موتور تا 1500 سی سی در نظر گرفته شده است.

البته در پیش نویس آیین نامه تعرفه 5 درصدی هم برای برخی خودروهای هیبریدی و برقی در نظر گرفته شده است. اما نکته این است که قیمت اغلب خودروهای هیبریدی و برقی در ردیف خودروهای حدود 20 هزار دلار قرار می گیرد و خودروهای هیبریدی معروف جهان هم قیمتی بالاتر از این دارند.

به این ترتیب در صورتی که واردات خودروهای زیر 1000 سی سی با تعرفه 10 درصد منتفی شده باشد، با توجه به دیگر هزینه های واردات و نرخ کنونی ارز عملا هدف اصلی از واردات خودرو که واردات خودروهای اقتصادی برای تمام دهک های جامعه است، برآورده نخواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها