کد خبر : 76607

واردات بدون محدودیت خودرو به مناطق آزاد

واردات بدون محدودیت خودرو به مناطق آزاد

در شرایطی که هنوز آیین‌نامه واردات خودرو نهایی و ابلاغ نشده، گویا قرار است ورود گسترده خودروهای برقی به کشور با محوریت مناطق آزاد، کلید بخورد. آن‌طور که دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه عنوان کرده، با تصمیم اخیر هیات دولت، واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد انجام خواهد شد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد  ، سعید محمد با بیان اینکه برای نهایی شدن این موضوع، منتظر شیوه‌نامه وزارت صمت برای واردات هستیم، گفت: طی دو هفته گذشته موضوع واردات خودرو در هیات دولت مطرح شد و مورد تایید قرار گرفت و در نهایت قرار شد شیوه‌نامه مربوطه را وزارت صمت تعیین کند. به گفته محمد، از جمله مباحث مطرح‌شده در هیات دولت، واردات خودرو با قیمت۲۰‌هزار دلار بود و قرار شد محصولات برقی نیز در لیست واردات قرار گیرند.

وی افزود: با توجه به مصوبات مربوطه، مناطق آزاد نیز بعد از اعلام شیوه‌نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت، می‌توانند به طور نامحدود خودروی برقی وارد کنند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ و با ممنوعیت واردات، ورود خودرو به مناطق آزاد نیز ممنوع شد، تاکید کرد: به همین دلیل این مناطق طی چند سال گذشته با مشکل تامین خودرو مواجه بودند؛ به نحوی که چهره کیش و قشم به عنوان جزایر گردشگری کشور، خراب شد. محمد در واکنش به پرسشی مبنی بر سرانجام خودروهای مانده در گمرک که قرار بود راهی مناطق آزاد شوند نیز گفت: از واردات سال‌های گذشته حدود ۲۵۰۰ خودرو امکان ورود به کشور را نداشتند، بنابراین توقیف شدند و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفتند؛ ما نیز پیگیر آن بودیم که با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم‌امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی، بتوانیم خودروهای موردنظر را به مناطق آزاد بیاوریم و حتی موافقت اولیه نیز گرفته شد.

وی افزود: با این حال با توجه به زمان‌بر بودن این پروسه از یک‌سو و در پیش بودن جام جهانی قطر از سوی دیگر، ار دولت درخواست کردیم که اجازه واردات مستقیم خودرو به مناطق آزاد، صادر شود.  با توجه به اظهارات دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه، به نظر می‌رسد ورود نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد، در آینده‌ای نزدیک و پس از ابلاغ شیوه‌نامه واردات، کلید خواهد خورد. این در حالی است که برای استفاده از خودروهای برقی نیاز به یک سری زیرساخت‌ها به‌خصوص ایستگاه‌های شارژ (چه خانگی و چه درون‌شهری) است و شهرهای کشور فعلا فاقد این زیرساخت‌ها هستند.

بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا قرار است در فاصله شش ماه مانده تا آغاز جام جهانی قطر، زیرساخت‌های موردنظر ایجاد شوند یا نه. خودروهای برقی روز به ‌روز در حال گسترش در دنیا هستند و بسیاری از کشورها به سراغ ایجاد یا توسعه زیرساخت‌های موردنیاز این خودروها رفته‌اند. در ایران اما هنوز تب استفاده از خودروهای بنزینی بالاست و برقی‌ها جایی در سبد فروش خودروسازان داخلی ندارند. حالا شاید ورود نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد، به مقدمه‌ای برای توسعه خودروهای موردنظر در سطح کشور تبدیل شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها