کد خبر : 76035

تغییر بزرگ در فروش خودروهای چینی تولید داخل

تغییر بزرگ در فروش خودروهای چینی تولید داخل

فروش خودروهای چینی تولید داخل تاکنون بدون قرعه کشی و با همان روش ثبت نام تا تکمیل ظرفیت انجام می شد اما با راه اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو شاهد ورود این خودروها به چرخه قرعه کشی خواهیم بود.

سامانه فروش یکپارچه خودرو به تازگی از سوی رضا فاطمی امین، وزیر صمت اعلام شده است. سامانه فروش یکپارچه خودرو به معنی پایان فروش خودرو از طریق خودروسازان است. با راه اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو ثبت نام خودروسازان باید از طریق این سامانه انجام شود. تاکنون و پیش از راه اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو هر خودروسازی از طریق آدرس اعلامی خود اقدام به ثبت نام خودرو می کرد. سامانه فروش یکپارچه خودرو به زودی فعال می شود.

خودروهای چینی در سامانه فروش یکپارچه خودرو

به گزارش خودروتک، علاوه بر خودروسازان خصوصی که در ایران خودروهای چینی را مونتاژ و عرضه می کنند، محصولاتی همچون هایما S5 و هایما S7 پلاس و حتی خودرو داخلی شاهین از سوی ایران خودرو و سایپا به صورت خارج از برنامه قرعه کشی خودرو و با قید ثبت نام تا تکمیل ظرفیت، عرضه می شد.

همین قید «تا تکمیل ظرفیت» خودش به ماجرایی برای ثبت نام کنندگان تبدیل شده بود. در خودروهایی مانند هایما S7 پلاس، فیدلیتی، دیگنیتی و برخی محصولات کرمان موتور به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه ، ثبت نام با هجوم متقاضیان مواجه شده و مشکلاتی مانند خوابیدن سایت هم پیش می آمد. از سوی دیگر هر چند ظرفیت ها اعلام نمی شد اما تمام شدن ثبت نام در همان چند دقیقه اول نشان دهنده آن بود که عرضه با تقاضا همخوانی ندارد.

هر چند این عدم همخوانی عرضه و تقاضا بیشتر به دلیل تقاضای کاذب حاصل از اختلاف قیمت در بازار و کارخانه بوده و خودروسازان در آن مقصر نبودند اما به هر حال سبب نارضایتی گسترده خریداران را فراهم آورده است. حال با قرعه کشی این خودروها در سامانه فروش یکپارچه خودرو قرار است شفافیت به فروش خودروهای چینی نیز ورود کند.

زمان اولین فروش در سامانه فروش یکپارچه خودرو

عبدالله توکلی لاهیجانی در شبکه خبر در مورد سامانه فروش یکپارچه خودرو، گفت: از خودروسازان می‌خواهیم که به کسب و کار اصلی خود که تولید خودرو است بپردازند و با مکانیسم عرضه شفاف در سامانه یکپارچه فروش، هرگونه شائبه‌ای را درباره بازارسازی‌های کاذب که در ذهن مردم ایجاد شده است برطرف کنند. 

سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه زیر ساخت عرضه خودرو در  سامانه متمرکز فراهم شده است، افزود: وزرات صمت از خودروسازان خواسته است تا توان عرضه خود را به صورت شفاف اعلام کنند تا بتوانیم در هفته آینده در سامانه متمرکز عرضه خودرو  (سامانه یکپارچه فروش خودرو) عرضه شفاف انجام شود. 

وی با بیان اینکه از هفته آینده اولین فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو  را خواهیم داشت، گفت: از مزیت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو آن است که بیش از آنچه توان تولید خودروساز است فروش صورت نگیرد و تعهداتی که فراتر از توان است اتفاق نیفتد، بلکه براساس همان تعدادی که مجوز فروش داده می‌شود، فروش فوری و پیش فروش انجام شود و به عبارتی در عرضه خودروها شفافیت ایجاد شود. 

توکلی لاهیجانی افزود: خودروسازان بخش خصوصی نیز از طریق این سامانه خودروهای خود را عرضه خواهند کرد. 

سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: شائبه‌ای وجود داشت، مبنی بر اینکه خودروسازان بخش خصوصی بازارهایی را ایجاد می‌کنند و در آن بازارها به قیمت های گزاف خودرو فروخته می‌شود و برخی از غوغاسازی‌‌هایی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده ناشی از همین مساله است. 

وی گفت: شفاف‌سازی ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد، اما وزارت صمت مطابق دستور رئیس جمهور این شفافیت را به نفع مصرف کننده واقعی انجام می‌دهد و ان شاء الله خودروسازان در سال تولید دانش بنیان به کسب و کار اصلی خود که تولید خودرو است متمرکز شوند.

توقف فروش تا آغاز به کار سامانه فروش یکپارچه خودرو

به گزارش خودروتک، امروز ایران خودرو قرعه کشی فروش فوق العاده جدید خود را برگزار کرد که در آن بیش از 6 میلیون نفر متقاضای ثبت نام کرده بودند. ساعتی پس از آن بود که فروش فوری خودروسازان به طور موقت متوقف شد.

به این ترتیب هر گونه فروش خودرو اعم از پیش فروش، فروش فوق العاده و ثبت نام خودروسازان خصوصی تا زمان راه اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو توسط وزارت صمت متوقف خواهد شد.

در این بخشنامه اعلام شده به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم و همچنین دستور وزیر صمت جهت ایجاد سامانه یکپارچه، فروش خودرو صرفاً از طریق سامانه متمرکز که متعاقباً توسط وزارت صمت معرفی می‌گردد انجام شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر فوراً متوقف گردد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها