کد خبر : 75894

آموزش ترخیص خودروی توقف شده

آموزش ترخیص خودروی توقف شده

در این گزارش قصد داریم دلایل توقیف، گام های ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ و مدارک مورد نیاز برای ترخیص را بیان کنیم.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران ، پلیس راهنمایی و رانندگی در راستای برخورد با متخلفین قوانین حاکم در حوزه عبور و مرور روش‌های مختلفی اعم از تذکر، جریمه و توقیف را اجرا می‌کند. یکی از شیوه‌های برخورد مأمور راهنمایی و رانندگی، توقیف خودرو است.

در این مقاله قصد داریم دلایل توقیف، گام‌های ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ و مدارک مورد نیاز برای ترخیص را بیان کنیم.

بازوی اصلی اجرا قوانین انضباطی در حوزه عبور و مرور، پلیس راهنمایی و رانندگی است. شیوه برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی با متخلفان شامل تذکر، جریمه گران قیمت و توقیف خودرو می‌شود. به طور کلی متداول‌ترین علت توقیف خودرو، سوانح جاده و تصادفات است. زمانی که در طی شکل گیری تصادف، به شخصی آسیب وارد شود یا منجر به مرگ وی گردد، ضرورت دارد خودرو توقیف شود.

یکی دیگر از علت‌های توقیف خودرو عدم به همراه داشتن مدارک اتومبیل و گواهی نامه در طول رانندگی است. در برخی موارد که راننده شناسنامه به همراه دارد، مدرک هویت او توسط مأمور راهنمایی و رانندگی اخذ می‌شود.

سومین عامل توقیف خودرو، انجام تخلفات و زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی است. گسترده‌ترین تخلفاتی که توقیف خودرو را به دنیال دارد شامل عبور از چراغ قرمز، سرعت غیر مجاز، توقف در محل‌های پارک ممنوع، انجام حرکات مارپیچ، حرکات نمایشی، انحراف به چپ در محور‌های اصلی و سبقت غیر مجاز در مسیر‌های دوطرفه می‌شود.

برخی علت‌های توقیف خودرو

- افزایش میزان خلافی خودرو از مرز یک میلیون تومان

- پرداختن به رانندگی بدون برخورداری از گواهی نامه

- بهره گیری از پلاک فاقد مجوز قانونی

- مصرف مواد مخدر، روان گردان و مشروبات الکلی توسط شخص راننده

- عدم برخورداری از بیمه نامه معتبر شخص ثالث

- توقف خودرو در داخل پیاده رو

بهتر است بدانید زمانی که مأمور پلیس به موجب شکل گیری تخلف اقدام به توقیف خودرو و حمل آن با جرثقیل می‌کند، مالک خودرو قادر است با حضور در محل و با احراز مالکیت، با دریافت قبض جریمه اتومبیل را تحویل بگیرد. در غیر این صورت با عدم احراز مالکیت، خودرو به فرد تحویل نمی‌گردد.

علاوه بر این، در طول توقیف خودرو مسئولیت حفاظت از اتومبیل بر عهده مأمور راهنمایی و رانندگی، نگهدارنده و حمل کننده می‌باشد؛ لذا در صورتی که در طول حمل و نگهداری به بدنه خودرو تداخل آسیب شکل بگیرد، حمل کننده و مسئول پارکینگ هزینه تعمیر را پرداخت می‌کنند.

روش‌های اطلاع از حمل خودرو به پارکینگ عمومی

یکی از روش‌های آگاهی از وضعیت انتقال خودرو به وسیله پلیس در داخل پارکینگ‌های عمومی، ارسال اعداد پلاک خودرو عاری از حروف و کلمه ایران به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ است.

دریافت پیامک

در صورتی که بدون توجه به تابلو‌های توقف ممنوع اقدام به پارک خودرو کردید، پلیس راهنمایی و رانندگی در راستای توقیف خودرو اقدام می‌کند. در این قبیل شرایط عنوان پارکینگ عمومی و محل دقیق آدرس به شماره مالک خودرو پیامک می‌گردد.

تماس با پلیس ۱۱۰

یکی دیگر از روش‌های آگاهی از موقعیت مکانی پارکینگ عمومی که خودرو به آن انتقال یافته است، تماس با پلیس ۱۱۰ است.

مهم‌ترین مدرک لازم برای ترخیص خودرو از پارکینگ برگه ترخیص است. برای دریافت برگه ترخیص می‌بایست مدارک خودرو را به مأمور راهنمایی و رانندگی بدهید تا با تأیید صحت، برگه ترخیص ارائه گردد.

به طور میانگین ساعت کاری ستاد‌های ترخیص خودرو از پارکینگ ۷:۳۰ صبح الی ۱۴ عصر است.

- اصلی و کپی کارت شناسایی خودرو به همراه برگه سبز

- اصلی و کپی گواهینامه

- اصل و کپی کارت ملی متخلف

- اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو

- اصل و کپی بیمه نامه شخص ثالث

- اصل برگه و نسخه کپی پرداخت عوارض شهرداری

- اصل برگه و نسخه کپی تسویه خلافی‌های خودرو

بهتر است بدانید در صورتی که خودرو توقیفی تحت مالکیت شما قرار ندارد، ملزم هستید یک وکالت نامه از مالک خودرو تهیه کنید.

مراحل ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ عمومی

گام اول

نخستین گام برای ترخیص خودرو توقیفی اگاهی از محل توقیف است. مدت زمان توقیف خودرو تحت تأثیر شرایط مختلف قرار دارد. در حالت طبیعی خودرو به مدت بیست و چهار ساعت در داخل پارکینگ عمومی در حالت توقیف قرار دارد.

گام دوم

گام دوم ترخیص خودرو از پارکینگ به انجام کار‌های اداری اختصاص دارد. مالک خودرو ملزم است با ارائه گواهی نامه و مدار خودرو، یک نامه ارجاع به ستاد ترخیص را از مامور راهنمایی و رانندگی دریافت نماید.

در راستای ترخیص خودرو ضرورت دارد تا مالک خودرو برای پرداخت خلافی‌ها اقدام نماید. برای پرداخت خلافی می‌بایست به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه نمایید. علاوه بر این، برای ترخیص اتومبیل به یک پوشه روغنی نیاز است. رنگ پوشه بر اساس تخلف صورت گرفته متغیر است.

مالک خودرو ملزم است هزینه پارکینگ و یدک کش را پرداخت نماید. زین پس به مالک اجازه ورود به پارکینگ و تحویل خودرو داده می‌شود.

گام سوم

-ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ به صورت غیر حضوری نیز میسر است

پس از تکمیل کار‌های اداری و جمع آوری مدارک مورد نیاز به ستاد ترخیص مراجعه کنید. سپس با ارائه مدارک و پرداخت هزینه پارکینگ، یدک کش یا جرثقیل مجوز ترخیص خودرو به مالک ارائه می‌شود. شما می‌توانید با مجوز ترخیص وارد پارکینگ عمومی شوید و خودرو را تحویل بگیرید.

ترخیص خودرو از پارکینگ به صورت غیر حضوری

ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ به صورت غیر حضوری نیز میسر است. در این نوع روش ترخیص می‌بایست به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید. سپس از طریق سایت اینترنتی معتبر در راستای پرداخت هزینه پارکینگ، یدک کش و ترخیص خودرو اقدام کنید. قابلیت ترخیص خودرو به صورت غیر حضوری بدون نیاز مراجعه به ستاد‌های ترخیص در شهر‌های اصفهان، تهران، اهواز، مشه، قم، رشت، شیراز، گرگان، سازی، تبریز و کرمانشاه وجود دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها