کد خبر : 7578

اعلام قیمت و زمان عرضه سایپا رهام

اعلام قیمت و زمان عرضه سایپا رهام

سومین نمایشگاه خودرو تهران از -17 دی ماه 97- آغاز شده و گروه خودروسازی سایپا نیز همچون سال گذشته، محصولاتش را به شهر آفتاب برده است.

به گزارش خودروتک، رهام احتمالا در رده قیمتی 150 تا 200 میلیون تومان به بازار می‌آید.

محمدرضا سروش -مدیرعامل سایپا- در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به رسانه‌ها گفته که با محدودیت‌های جدید پیش آمده برای شرکتش، سایپا حالا تمرکز خود را برای تولید محصولاتی با درصد داخلی سازی بالا قرار داده است.

یکی از این محصولات، پروژه‌ SP100 است که تاکنون متوقف شده بود ولی ظاهرا دوباره به میز مدیران سایپا برگشته است و طبق گفته‌های آقای سروش، باید منتظر عرضه این محصول جدید در سال 98 باشیم.

در کجا رونمایی شده؟

هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز، از روز سه‌شنبه -17 تیرماه 97- کارش را شروع کرد و تا 29 تیرماه نیز، از ساعات 17 الی 22، میزبان عموم بازدیدکنندگان بود. تنها خبر مهم در نمایشگاه شیراز، رونمایی محصول جدید سایپا بود که با نام رهام در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. حال ببینیم این محصول جدید، چه ویژگی‌های جالبی دارد.

منتظر برادران رهام باشیم؟

رهام، نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید این شرکت است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد؛ یعنی علاوه‌بر نسخه سدان، که رهام است، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس‌اور و حتی هاچ‌بک.

معنی نامش چیست؟

در لغت‌نامه دهخدا، رهام (با تلفظ صحیح Roham) نام چندین شخصیت تاریخی و حتی افسانه‌ای در فرهنگ فارسی است که مهم‌ترین‌شان، نام پسر گودرز -از پهلوانان شاهنامه- است که بعدها صاحب فرزندی به‌نام فرهاد (معشوق شیرین) شد. اگر از شخصیت‌ها صرف‌نظر کنیم، رهام به پرنده‌ای می‌گویند که شکارچی نباشد.

علی‌رغم اینکه نام رهام را روی این خودرو گذاشته‌اند، اما سایپا می‌گوید طراحی‌اش را با الهام از شاهین انجام داده؛ پرنده‌ای که از بی‌رحم‌ترین شکارچیان آسمان است. پیداکردن شباهت‌‌های این خودرو با شاهین با خودتان، ولی باید اعتراف کرد که رهام به لحاظ رعایت تناسب در چهره‌اش، بهترین خودرویی است که تاکنون از خط تولید سایپا، بیرون آمده. 

یکی از ایرادات سختگیرانه‌ای که می‌توان به این محصول جدید گرفت، جلوپنجره آن است. البته ایراد از رهام نیست، از طراحان سایپاست. این شرکت، چه در تیبا و چه در ساینا و حتی کوییک، از جلوپنجره‌های بسیار متفاوتی بهره گرفته و حالا رهام، چهارمین محصول جدید این شرکت است که جلوپنجره‌ای متفاوت داشته و با هویتی مستقل، طراحی شده است.

بدون موتور ملی؟

بله! سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.

اگر مشخصات پیشرانه رهام را با پیشرانه برلیانس‌های جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانه‌ای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهت‌های بیشتری را پیدا می‌کنید.

مدل رهام H330 موتور جدید
کد پیشرانه BM16 BM15
حجم 1650cc 1654cc
قدرت 113hp 114hp
گشتاور 154nm 154nm
استاندارد آلایندگی یورو5 یورو5

جعبه‌دنده‌ ایرانی دارد؟

خیر! جعبه‌دنده رهام را شرکت کره‌ای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملاً با جعبه‌دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است. طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات رهام را به بازار عرضه می‌کند که حداکثر سرعت هر دو مدل به 185 تا 190 کیلومتر برساعت می‌رسد.

تفاوت تیپ‌هایش چیست؟

سایپا برای نسخه دستی رهام، دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپ‌های پایه‌ای محصولاتش را متوقف می‌کند؛ دقیقاً مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.

چقدر ایمن است؟

سایپا به‌لطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدی‌ترش در بازار روسیه و اروپای شرقی است تا جایی‌که برخی منابع، از احتمال انجام تست‌های تصادف آن در موسسه ایمنی euroNCAP خبر داده‌اند؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است. طبق گفته مدیران سایپا، رهام توانایی کسب 3 ستاره از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا را دارد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها