کد خبر : 75580

لوازم یدکی خودرو چقدر گران شد؟

لوازم یدکی خودرو چقدر گران شد؟

کمبود قطعه در بازار باعث افزایش قیمت لوازم یدکی شد. آن‌طور که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو می‌گوید در سال جدید قطعات خودرو رشد هفت تا هشت درصدی قیمت را تجربه کرد. اما چرا لوازم یدکی گران شد؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت نیوز، قیمت لوازم یدکی خودرو در سال جدید روند صعودی را آغاز کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه اخیر انواع قطعات به‌طور میانگین حدود ۱۰ درصد گران‌تر از سال گذشته عرضه می‌شوند. این در حالی است که فعالان بازار و البته مصرف‌کنندگان نسبت به کیفیت این کالاها همواره گلایه‌مندند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو درباره وضعیت لوازم یدکی در بازار گفت: در حال حاضر کمبود قطعه در بازار موج می‌زند. اما مشکل مهم‌تر، این است که تولید داخلی کیفیت مطلوبی ندارد و قطعات وارداتی از چین هم به‌مراتب کیفیت پایین‌تری نسبت به تولیدات داخلی دارند. در همین حین اما شاهد افزایش هفت تا هشت درصدی قیمت لوازم یدکی هستیم.

علیرضا نیک‌آیین  اظهار کرد: واردکنندگان صرفا برای یک یا دو دلار، بدون دانش فنی لازم محصولات بی‌کیفیت را وارد کشور می‌کنند.

او افزود: اگر نگوییم جنس باکیفیت در بازار وجود ندارد، حداقل می‌توان گفت که این اجناس در بازار کمیاب هستند. زیرا افراد تازه‌وارد کار را دست گرفته‌اند. به‌طور مثال کسی که صادرات فرش را انجام می‌دهد به ازای آن لوازم یدکی وارد کشور می‌کند. در حالی که در چین قطعات باکیفیتی هم وجود دارد، اما آن‌ها به دنبال کالای ارزان می‌گردند.

نیک‌آیین تشریح کرد: این افراد تنها به فکر جیب خود هستند و به‌راحتی قیمت لوازم یدکی را دستخوش تغییر می‌کنند. انتظار می‌رود دولت به این ماجرا ورود جدی کند و کیفیت لوازم یدکی مورد ارزیابی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، دولت البته از ۱۵ فروردین امسال طرح برخورد با عرضه لوازم یدکی قاچاق و تقلبی خودرو و جمع‌آوری آن‌ها از بازار را به اجرا گذاشت. اما آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند همچنان کالای قاچاق در بازار به‌وفور یافت می‌شود.

اکنون پر بیراه نیست که لوازم یدکی را مهم‌ترین بخش خودرو بدانیم. از سوی دیگر کیفیت این محصولات برای مصرف‌کننده اهمیت ویژه‌ای دارد. زمانی که قیمت لوازم یدکی با رشد مواجه می‌شود، مصرف‌کنندگان انتظار دارند حداقل جنس باکیفیتی دریافت کنند، چراکه این قطعات مستقیماً با جان و مال آن‌ها در ارتباط است.

البته این موضوع تنها در لوازم یدکی خلاصه نمی‌شود، حتی قطعاتی هم که خود کارخانجات روی محصولات تولیدی نصب می‌کنند، از کیفیتی بالایی برخوردار نیستند. اخیراً در همین اتوبان شهید همت تهران بود که خودرو ۲۰۶ به لاین دیگری پرتاب شد، اما ایربگ آن به‌درستی کار نکرد. گویا اکنون جان مردم بازیچه دست واردکنندگان و سود شخصی آن‌هاست. شاید دولت با اعمال دستورات جدید خود را دلسوز مردم نشان دهد، اما پیش از کنترل بازار لوازم یدکی، شاید بد نباشد کنترل کیفی قطعات مورد استفاده خودروسازان دولتی را در دستور کار قرار دهد.

در همین زمینه چندی پیش امیرحسن کاکایی ، کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر قطعات تقلبی نیز در بازار به فروش می‌رسد. مشکل این است که بازار در یک بی‌اخلاقی به سر می‌برد و افرادی هستند که به‌راحتی با جان مردم بازی می‌کنند.

او در ادامه افزود: اما پرسش این است که چرا قانون و نهادهای نظارتی جلو این افراد را نمی‌گیرند؟ با توجه به تنوع لوازم یدکی در بازار و گستردگی آن، نظارت کامل غیرممکن به نظر می‌رسد. قوانین موجود نیز قابلیت اجرایی پایینی دارند.

کاکایی یادآور شد: جریمه فروش قطعات یدکی تقلبی نسبت به سودی که از فروش آن به دست می‌آید نیز سنگین نیست. واسطه‌ها به‌راحتی قیمت لوازم یدکی بی‌کیفیت را بالا می‌برند، درحالی که با فروش این نوع لوازم با جان مردم بازی می‌شود. باید به این نکته نیز توجه کرد که واکنش مردم نسبت به این اتفاقات کم است و شکایت‌های کمی صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها