کد خبر : 75388

کامیون اسقاطی چند؟

کامیون اسقاطی چند؟

حضور دلالان و واسطه‌ها در حوزه خرید و فروش کامیون‌های اسقاطی، مشکلاتی را در مسیر نوسازی ناوگان برای کامیون‌داران ایجاد کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران، بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل و از رده خارج کردن کامیون های فرسوده از چندین سال گذشته مطرح بوده اما اجرای آن تاکنون با مشکلاتی همراه بوده است.

واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی و زیر 3 سال ساخت از اوایل بهار 1399 آغاز شد اما با گذشت یک سال و نیم از اجرا، به دلیل پیچیدگی‌های آئین نامه واردات این نوع کامیون که در ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های 5 ساله ذکر شده است، فرآیند ترخیص 6 هزار و 600 دستگاه کامیون دست دومی که ثبت سفارش شده بود، با وقفه مواجه شد و تاکنون تنها یک هزار دستگاه ترخیص شده است.

اواخر شهریور ماه امسال بود که دادستانی تهران به این موضوع ورود کرد و خواستار تسریع در ترخیص کامیون‌های دپو شده در گمرکات شهریار که بخش مهمی از کامیون‌های وارداتی در آن قرار داشتند، شد و دستورات لازم در این خصوص را به دستگاه‌های ذی ربط از جمله گمرک و سازمان راهداری ابلاغ کرد.

بعد از گذشت مدتی بخشی از این مشکلات کاهش یافت و روند ترخیص سرعت گرفت. اما به تازگی شاهد ایجاد مشکل جدیدی در این حوزه هستیم که اعتراض کامیون‌داران را به دنبال داشته است.

قیمت کامیون های  اسقاطی از 200 میلیون به یک میلیارد تومان رسید

یکی از کامیون‌داران معترض می‌گوید: دو سال پیش در طرح واردات کامیون های اروپایی سه ساله ثبت  کرده ایم و در همان زمان قیمت یک کامیون اسقاطی 200 میلیون تومان بود اما هم اکنون که کامیون ما ترخیص شده قیمت آن به یک میلیارد تومان رسیده است.

او  گفت: ما یک سال پیش کامیون خود را فروخته ایم و دلالان هم  آن زمان کامیون های اسقاطی 50 ساله را به قیمت 100 تا 200 میلیون تومان خریداری کرده اند اما  اکنون که برای واردات باید کامیون فرسوده ارائه دهیم، شرکت های واسطه‌ای این کامیون ها را به قیمت یک میلیارد تومان به ما می فروشند.

یکی دیگر از کامیون‌داران هم گفت: دولت قرار بود اسقاط را براساس هر تن 12 میلیون تومان  انجام دهد اما هم اکنون این اقدام را هم دولت به فراموشی سپرده و بازار کامیون به دست چند نفر دلال افتاده که باعث ایجاد مشکلاتی برای کامیون‌داران شده است.

دلالان کامیون های اسقاطی را به چندین نفر فروخته اند

یکی دیگر از کامیون داران می گوید:  قیمت یک کامیون که قرار بود 2 میلیارد باشد هم اکنون به 3 میلیارد تومان رسیده و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که این شرکت ها کامیون های اسقاطی را به چندین نفر فروخته اند که خود باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای ما شده است.

فیروز خدایی رییس کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور گفت: مشکل سوخت کامیون داران هنوز به قوت خود باقی است و با وجود آنکه پیش از این معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی وعده افزایش نرخ تعرفه و کرایه ها را تا پایان فروردین ماه داده بود اما هنوز نرخ کرایه ها تغییری نکرده است .

به گفته او ،  کامیون داران با مشکلات تامین لاستیک و قطعات یدکی همچنین اسقاط کامیون های فرسوده  مواجه هستند و تاکنون مسئولان این بخش اقدامی در این حوزه انجام نداده اند.

قیمت کامیون های اسقاطی سه برابر شد

احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور هم می گوید: اعتراض کامیون داران به دلیل بی برنامگی و ناهماهنگی متولیان امر نوسازی کامیون بوده است. در بحث نوسازی کامیون‌ها باید اولین شرط معرفی ناوگان فرسوده باشد، اما بسیاری از خریداران کامیون‌های وارداتی اروپایی سه ساله ناوگان خود را تحویل گرفته اند، هم اکنون در اسقاط کامیون خود با مشکل مواجه شده اند.

به گفته او، بسیاری از این کامیون داران از ماه‌های پیش خودرو خود را ترخیص کرده اند، اما با توجه به آنکه برای تحویل این خودرو‌ها باید یک کامیون فرسوده و اسقاطی را معرفی و از رده خارج کنند این خریداران به مشکل برخورده اند چراکه باید مبلغ 900 میلیون تومان برای این خودور‌ها هزینه کنند.

کریمی می‌گوید: تاکنون چندین بار این مشکل را با سازمان راهداری و دستگاه‌های متولی مطرح کرده ایم و امیدوار هستیم هرچه سریعتر این مشکل پیگیری و حل شود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های کامیون داران گفت: قیمت کامیون های اسقاطی که پیش از این 300 میلیون تومان بود هم اکنون به 900 میلیون تومان رسیده که این موضوع باعث اعتراض کامیون داران شده است.

سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای باید پیش از ترخیص این کامیون ها  و در ابتدای فرآیند ترخیص اقدامات لازم برای اسقاط این کامیون ها را انجام می داد و اجازه ورود شرکت ها و واسطه گران اسقاط را نمی داد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها