کد خبر : 7523

کدام آپشن ها از سایپا ساینا حذف شدند؟

کدام آپشن ها از سایپا ساینا حذف شدند؟

موج ارزان‌سازی سایپا، از سال 97 به خانواده ساینا رسید. سایپا در ابتدا، رکاب اسپرت در طرفین خودرو -که ظاهر جذاب‌تری به نمای جانبی ساینا می‌بخشید- را حذف کرد.

به گزارش خودروتک، سایپا از سال 97 بتدریج چهار ویژگی ظاهری شامل رکاب جانبی، کاور مشکی ستون، نوار مشکی صندوق و رینگ آلیاژی را از روی ساینا برداشته است.

سپس برای صرفه‌جویی در رنگ و شاید هم هزینه (!)، نوار روی صندوق (در بالای پلاک) که قبلا همرنگ بدنه بود را به رنگ مشکی درآورد. سومین حرکت سایپا، حذف کاور مشکی رنگ ستون B است. البته این ویژگی سوم تا مدت‌ها فقط برای ساینا اتومات انجام می‌شد ولی حالا برای ساینا دنده‌ای هم انجام می‌شود. 

حالا خبر می‌رسد که نوبت تغییر رینگ‌ها فرا رسیده! ظاهراً از اواخر پاییز امسال، سایپا رینگ آلیاژی را بتدریج از روی ساینا برداشته و جای آن را رینگ فولادی با قالپاق گذاشته است.

آخرین لیست قیمت (برحسب میلیون تومان)
مدل قیمت کارخانه
ساینا دنده ای 31.14
ساینا اتومات 42.10

فیس لیفتی پرحاشیه برای تیبا

حدود 6 سال پس از آمدن تیبا به بازار کشورمان و به صورت دقیق‌تر از سال 1395، ساینا به خیابان‌ها آمد. هدف سایپا از خلق چنین محصولی، آوردن یک تیبای گران‌تر نبود بلکه می‌خواست بازار پژو 405 ایران خودرو را با محصولی ارزان‌تر از آن، تصاحب کند. 

ساینا را نباید یک محصول جدید دانست چراکه همه چیزش را مدیون پلتفرم X200 تیباست. پس باید آن را یک فیس‌لیفت به حساب آورد؛ فیس‌لیفتی که البته نتوانست مانند تیبا، جایگاه خوبی در بازار پیدا کند.

سایپا با عرضه ساینا، یک فرصت بزرگ را از دست داد؛ سایپا می‌توانست این خودرو را به عنوان نسل دوم تیبا به میدان بازی بیاورد تا تمام توجهات مشتریان را در بازار سدان‌های کوچک و ارزان‌قیمت، جلب ساینا شود. اما این فرصت بسیار بزرگ از دست رفت چراکه سایپا حاضر به خداحافظی زودهنگام با تیبا نشد و نهایتاً هر دو را با هم به بازار فرستاد.

تفاوت تیپ‌های ساینا دنده‌ای

تجربه نشان داده که سایپا هر محصول جدیدی که به بازار می‌آورد را ابتدا در چند تیپ مختلف به فروش می‌رساند. سپس تیپ فول آن محصول را نگه می‌دارد و همه تیپ‌های غیرفولش را از حذف می‌کند!

برای ساینا هم دقیقاً همین اتفاق افتاد. این خودرو ابتدا در تیپ SX یا پایه و EX یا فول عرضه می‌شد اما از سال 96 به بعد، سایپا عرضه تیپ SX آن را متوقف کرد. ساینا EX تنها سه ویژگی مهم دارد که در تیپ SX آن‌ها را نمی‌بینید. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • آینه برقی
  • سنسور عقب
  • شیشه بالابر برقی عقب

تجهیزات بیشتر برای ساینا اتومات

حدود دو سال بعد از عرضه ساینا دنده‌ای، سایپا نسخه اتوماتش را ابتدا به عنوان مدل 97 به بازار فرستاد. مهم‌ترین ویژگی ظاهری ساینا اتومات را باید در «رینگ‌های جدید» و حذف «نوار مشکی ستون B» آن دانست.

ساینا اتومات

درون کابین ساینا اتومات، متوجه «فرمان دی‌کاتی» می‌شوید که نیروی کمکی آن «برقی» است و مجهز به «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» شده. داشتن فرمان برقی هرچند برتری مهمی نسبت به ساینا دنده‌ای است ولی متاسفانه هنوز هم فرمان‌پذیری این خودرو، دقیق نیست و تعادل آن در مانورهای ناگهانی، بهبود چندانی نیافته است.

در ساینا اتومات، صفحه کیلومتر نیز کاملاً تغییر کرده و حس اسپرت‌تری به راننده القا می‌کند. البته تغییرات نسخه اتومات تنها محدود به جزییات ظاهری نمی‌شود. سایپا در این مدل، سیستم برقی خودرو را هم تغییر داده که به لطف آن، حالا آپشن‌های مشتری‌پسندی در ساینا اتومات به چشم می‌خورد. این آپشن‌ها -که ساینا دنده‌ای EX از آن بی‌بهره است- عبارتند از:

  • کروز کنترل با لیمیتر
  • ورود بدون کلید
  • استارت دکمه‌ای
  • بلوتوث
  • چراغ بدرقه
  • کامپیوتر سفری
  • اتولاک
  • بازشدن اتومات قفل درها هنگام تصادف
  • هشدار سرقت با بوق
  • هشدار نبستن کمربند راننده

سه آپشنی که از ساینا اتومات حذف شد

با این‌که فول‌ترین تیپ ساینا دنده‌ای با نام EX شناخته می‌شود اما سایپا، فول‌ترین تیپ ساینا اتومات را SE نام‌گذاری کرده است.

ساینا اتومات قرار بود در دو نسخه نیمه فول و فول (معروف به لوکس) به بازار بیاید ولی این اتفاق نیفتاد و سایپا فقط نسخه فولش را تحویل مشتریان داد. به همین دلیل، تمامی مدل‌های موجود ساینا اتومات در بازار، به لحاظ آپشن کاملاً مشابه یکدیگرند.

البته ساینا اتومات فول، واقعاً فول نیست! این تیپ قرار بود با سه آپشن جذاب «نمایشگر 7 اینچی لمسی»، «نویگیشن» و «سنسور فشار باد تایر» عرضه شود ولی به دلایل نامعلومی، سایپا هیچکدام از این سه آپشن را در ساینا اتومات قرار نداد و هر سه را در اختیار کوییک اتوماتیک گذاشت.

ساینا برقی در راه است

ساینا برقی

عرضه محصولات برقی یا هیبریدی ایرانی، در اواسط تابستان 96 جدی شد؛ زمانی‌که مهدی جمالی -مدیرعامل وقت سایپا- در مراسم رونمایی از پیشرانه 3 سیلندر ملی (در چهار نسخه مختلف) از شروع تحقیقات مهندسانش برای ساخت تیبا برقی خبر داد. زمان گذشت تا آنکه در دی‌ماه 96 بالاخره نسخه آزمایشی خودرو برقی سایپا رونمایی شد؛ اما خودروی موردنظر تیبای برقی نبود، بلکه ساینا برقی بود!

ساینا برقی با همکاری دانشکده مکانیک خواجه نصیر، مرکز تحقیقات سایپا و با مشاوره شرکت پانچ بلژیک ساخته شده است. ساینا برقی در جزییات فنی کاملاً مشابه سایناست و فقط در پیشرانه و نوع باتری‌هایش تغییر کرده.

موتور الکتریکی این خودرو از نوع 70 کیلووات یا 94 اسب‌بخار بوده که تقریباً 10 اسب‌بخار قوی‌تر از پیشرانه 1.5 لیتری سایناست. باتری‌های ساینا برقی را شرکت صبا باتری ساخته و معتقد است که با یک بار شارژ توانایی پیمایش 170 تا حداکثر 210 کیلومتر را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

کابین ساینا برقی

شارژ سریع باتری‌ها تنها 40 دقیقه زمان می‌برد اما در صورت استفاده از ولتاژ خانگی، باید 3 ساعت دیگر هم به این زمان اضافه کنید.

نسخه آزمایشی ساینا برقی در زمستان 96 حدود 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و حتی مدیران سایپا امیدوار بودند در صورت شروع تولید انبوه آن در اواخر سال 98 یا اوایل سال 99، قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد یا حداقل از تسهیلات ویژه‌ای برای فروش آن استفاده شود.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها