کد خبر : 74911

به این هشدار توجه کنید؛ ۱۵ هموطن در کمتر از دو هفته زنده زنده در آتش سوختند

به این هشدار توجه کنید؛  ۱۵ هموطن در کمتر از دو هفته زنده زنده در آتش سوختند

آتش گرفتن خودروهای داخلی در دو تصادف جاده‌ای با فاصله زمانی کم و جان باختن سرنشینان این خودروها در آتش سوزی این سوال را به ذهن متبادر می کند که چرا در این دو حادثه، تصادفات به آتش سوزی گسترده ختم شدند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین، صبح چهارشنبه در تصادف دو خودروی سواری پژو ۴۰۵ و پراید در استان هرمزگان، ۷ نفر جان خود را از دست دادند. اواخر تعطیلات نوروزی نیز دو دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ و پژو پارس در پیچ گاوکش، کیلومتر ۱۳ جاده نورآباد به خرم‌آباد در استان لرستان با یکدیگر تصادف کردند. و ۸ تن زنده زنده در آتش سوختند.

وجه اشتراک این دو تصادف این است که هر دو آن‌ها به آتش سوزی گسترده ختم شدند و متاسفانه سرنشینان خودروها در آتش سوختند و جان خود را از دست دادند. البته یک نقطه اشتراک دیگر به نام پژو ۴۰۵ نیز در هر دو تصادف به چشم می خورد.

دی ماه سال گذشته نیز در تصادف زنجیره‌ای در بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. در همان زمان رئیس پلیس راهور تهران در اظهاراتی با بیان اینکه باز نشدن ایربگ خودروها در تهران بسیار زیاد اتفاق افتاده است، گفت: در برخی خودروها اگر کمی تندتر بپیچید؛ ممکن است چرخ خودرو باز شود؛ ایربگ که جای خود دارد.

با توجه به اینکه در استفاده از خودروهای داخلی با موضوعاتی از جمله حق سلامت، حیات و ایمنی شهروندان مواجه هستیم هرگونه تعدی، تفریط و عدم رعایت نظامات و همچنین هر گونه قصور و تقصیری که منتهی به ایجاد صدمه بدنی غیرعمدی به شهروندان شود که ناشی از فقدان استانداردهای ایمنی خودروها باشد به نوعی تعرض به حقوق شهروندان تلقی می‌شود و مصداقی از تضییع حقوق عامه است.

بنابراین براساس بند دو اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه در زمینه احیای حقوق عامه و استیفای حقوق شهروندان مسئول است و در مواردی که این نقض حق محرز ‌شود با رعایت جوانب کارشناسی و با احراز موضوع توسط مرجع مربوطه کارشناسی امکان اینکه دادخواهی از طریق مدعی العموم صورت گیرد وجود دارد. وظیفه کشف جرم و تحقیقات مقدماتی نیز با ملاحظه مسائل فنی و کارشناسی بر عهده دادستان است و بازپرس می‌تواند در این زمینه و با دستور دادستان تحقیقات مقدماتی را با نظر کارشناسی تطبیق و اعلام جرم و تشکیل پرونده دهد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها