کد خبر : 74824

خودروهای دوقلو | شیوه جدید خرید و فروش خودروهای تصادفی

خودروهای دوقلو | شیوه جدید خرید و فروش خودروهای تصادفی

جنازه خودروها از چند صد میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته می‌شود. بازار جنازه‌فروشی خودرو داغ است و حتی در برخی سایت‌های فروش خودرو نیز خودروهای اسقاطی یکی از لینک‌های پرمخاطب است. اما خریداران از این جنازه‌ها چه می‌خواهند که چنین هزینه‌ای پرداخت می‌کنند؟

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا، خبرآنلاین نوشت: «این در واقع یک روش ساده برای واردکردن بی‌دردسر خودروهای خارجی بدون پرداخت عوارض است. اصطلاحا به این روش خودروی دوقلو گفته می‌شود؛ خودروهایی که با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی بسیار اندک در مناطق آزاد اجازه تردد دارند برای ورود به سرزمین اصلی باید هزینه بالای عوارض گمرکی را متحمل شوند اما این ماجرا به مذاق برخی واردکنندگان خوش نمی‌آید.

برای دورزدن پرداخت حقوق گمرکی از یک روش کم‌دردسر استفاده می‌شود. شبکه قاچاق خودروهای تصادفی و سوخته درون سرزمین اصلی که از چرخه مصرف خارج شده‌اند را با قیمت‌های بالا می‌خرند. از چند صد میلیون تومان و گاه تا یک میلیارد تومان بابت این خودروها پول می‌پردازند. اگر چه این خودروها به کارشان نمی‌آید اما سند این خودروهای از دور خارج‌شده کارآیی فراوان دارد.

در اصل این سند خودروی اسقاطی است که برای خودروی منطقه آزاد استفاده می‌شود. به این شکل که شماره موتور و بدنه درج‌شده در سند خریداری‌شده با مهارت روی خودروی وارداتی حک شده و پلاک خودروی سوخته روی خودروی وارداتی جدید نصب می‌شود. حالا خودروی واردشده بدون پرداخت عوارض آماده تردد در شهرهای سرزمین اصلی است. گاه حتی خودروی اول، اسقاطی هم نیست و قابل استفاده است اما سند آن برای دو خودرو استفاده می‌شود. به این ترتیب خودروهای دوقلو در پایتخت و دیگر شهرها به‌راحتی تردد می‌کنند.

خودروهای دوقلو هر دو مدارک لازم را دارند. هر دو خودرو مدارکی دارند که با شماره پلاک و شماره موتور مطابقت می‌کند و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز متوجه قاچاق‌بودن خودروی دوم نمی‌شود.

اقدام دیگری که این شبکه قاچاق انجام می‌دهند، اعلام سرقت است. برای آن که گمرک منطقه آزاد متوجه این قاچاق نشود، مالک خودروی وارداتی اعلام سرقت می‌کند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست خودروی وارداتی را هر شش ماه یک‌بار به کارشناسان گمرک نشان دهد و حضورش را در منطقه ثبت کند و مهم‌تر آن که تضامینی که گمرک از مالک خودرو دریافت کرده، به مورد اجرا گذاشته نشده و ضبط نمی‌شود.

خودروهای دوقلو به‌راحتی در شهرهای کشور تردد می‌کنند و در هر بار مواجهه با مامورین نیز مدارک قابل ارائه‌ای دارند که در اصل یکی از آنها جعلی است. با وجود همه ترفندهای به کار رفته اما این تردد برای همیشه ادامه ندارد؛ چرا که یک جا هست که این افراد گیر می‌افتند و دستشان رو می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها