کد خبر : 74766

ساز و کاری برای تشخیص لوازم یدکی تقلبی

ساز و کاری برای تشخیص لوازم یدکی تقلبی

مدیرکل دفتر مرکزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت مردم می‌توانند با نصب نرم‌افزارِ "سامانه جامع تجارت" لوازم یدکی اصل و استاندارد را استعلام کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم، امیرمحمد پرهام فر در مصاحبه با رادیو در خصوص برنامه ستاد برای مقابله با لوازم یدکی قاچاق اظهار کرد: جریان مبارزه با قاچاق طی سال های اخیر افزایش و روند کشفیات نیز روند صعودی داشته است.

وی با اشاره به افزایش بیش از 4 برابریِ کشفیات قاچاق گفت: در گام تکمیلی قصد داریم در جایی که کالا به دست مصرف کننده می رسد، محصولات قانونی باشد.

در این بین مصرف کننده باید ابزار شناسایی در دست داشته باشد که امروزه همان شناسه رهگیری است که در خصوص لوازم یدکی خودرو، ابزاری را برای مصرف کننده فراهم ساخته است.

پرهام فر با بیان این که شناسه کالا از سال گذشته اجباری شده است، گفت: شناسه رهگیری، فازِ تکمیلیِ شناسه کالاست که از امروز برای کمک فنر و باتری خودرو الزامی شد. کالاهای فاقد شناسه رهگیری مورد برخورد قرار گرفته و عرضه آن ممنوع است و به عنوان قاچاق کالا، با آن برخورد می شود.

وی خاطرنشان کرد: درباره 13 قلم کالای لوازم یدکی مهمِ دیگر که در ایمنی با اهمیت است، ظرف 4 ماه آینده شناسه رهگیری به طور کامل اجرایی می شود.

پرهام فر ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی وزارت صمت، شناسه رهگیریِ لوازم یدکی تا پایان سال اجرایی شود و 55 قلم کالا به این لیست اضافه شود.

وی همچنین از ورود 46 قلم کالای لوازم یدکی به فهرستِ استانداردِ اجباری خبر داد و به رادیو گفت‌وگو گفت: کالاهایی که مشمول طرح شناسه رهگیری هستند، نشان استاندارد را اخذ کرده و مشمول استاندارد اجباری می باشند.

مدیرکل دفتر مرکزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز با اشاره به تقلبی بودنِ 60 درصد لوازم یدکی قاچاق گفت: کالای غیر قانونی در سامانه ها ثبت نمی شود و حتی انبار کالاهای مستهلک را شامل می شود.

پرهام فر توضیح داد: این کالاها چون از مسیر قانون تولید نشده است، در آمار تولید کشور نمی گنجد اما چون در بازار فروخته می شود، بخشی از نیاز بازار را پاسخ می دهد و لذا در فرمول شکافِ عرضه و تقاضا، تولیدِ غیر قانونی در کنار قاچاق قرار می گیرد.از این رو از بازار غیر قانونی و قاچاق، 60درصد به کالاهای غیر استاندارد تعلق می گیرد و این آمار با همکاریِ صنف و در اختیار دارندگانِ بازار احصا شده است.

وی همچنین در خصوص روش صحت سنجی کالا توسط مردم نیز به نصب نرم افزارِ سامانه جامع تجارت اشاره کرد که مجهز به بارکد خوان است و پاسخ را از سرور اصلی دریافت می کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها