کد خبر : 74722

60 درصد لوازم یدکی خودرو در بازار تقلبی است

60 درصد لوازم یدکی خودرو در بازار تقلبی است

مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است.

به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم، امیر محمد پرهام فر با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: وزارت صمت با اولویت قراردادن کالا‌های مهم و عمده قاچاق که یکی از آن‌ها لوازم یدکی خودرو است، کار خود را در بخش قاچاق آغاز کرد.

وی ادامه داد: رییس جمهور اسفند سال گذشته بازدیدی از یک کارخانه بزرگ خودروساز داشت و پس از بازدید دستورالعمل ۸ ماده‌ای را خطاب به وزیر صمت ابلاغ کرد که یکی از بند‌های آن ناظر به اطمینان بخشی از کالای قانونی بود یعنی کالایی که تقلبی و قاچاق نیست و این کالا باید در اختیار خودروساز و مصرف کننده بازار قرار گیرد.

پرهام فر گفت: لوازم یدکی خودرو از نظر ارزش، بازار بزرگی را به خود اختصاص داده، اما مهمتر از آن امنیت جانی و سلامت مصرف کننده است که بطور مستقیم به این موضوع گره خورده و همچنین قاچاق لوازم یدکی تضییع حقوق دولت و برهم خوردن رقابت سالم بین تولید کننده و وارد کننده است.

وی خاطرنشان کرد: در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار براورد می‌شود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار می‌گیرد و برآورد‌ها از بازار لوازم یدکی خودرو نزدیک به ۹ و سه دهم میلیارد دلار می‌باشد که برآورد ما درباره حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لوازم یدکی خودرو ۵.۵ میلیارد دلار است، یک تا یک و سه دهم میلیارد دلار واردات داریم و بقیه هم بازار غیررسمی است.

مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بخش غیرقانونی همیشه با تقلب و تولیدات تقلبی داخلی همراه بوده است، بنابراین زمانی که تولید رسمی را ثبت می‌کنیم تولیدات غیر رسمی و تقلبی در میزان شکاف عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد یعنی سهم آن در حساب قاچاق می‌رود.

وی افزود: الان بر اساس برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی در بازار غیر رسمی لوازم یدکی خودرو بیش از ۶۰ درصد در اختیار تولیدات تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است، بنابراین چون در سامانه ثبت نشده در آمار ۵/۵ میلیارد دلار حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لحاظ نمی‌شود و این سهم در ۲.۵ میلیارد دلار قاچاق و غیر رسمی قرار می‌گیرد.

 پرهام فر گفت: سال ۹۸ به میزان ۴۳۰۰ میلیارد ریال کشفیات لوازم یدکی خودرو داشتیم، سال ۹۹ این عدد به ۷۵۲۰ میلیارد ریال و در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ۱۶۵۰۰ میلیارد ریال رسید و این کشفیاتی می‌باشد که به سطح عرضه ربطی ندارد.

سهم کشفیات لوازم یدکی خودرو به ۱۲ درصد رسید

وی خاطر نشان کرد: سهم لوازم خودرو از کل کشفیات ۴ درصد بود که به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است و لوازم یدکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است که ایمنی خودرو و از همه مهمتر موضوع جان مردم را شامل می‌شود که در آمار تصادفات خودش را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ۱۳ قلم کالا طی ماه‌های آینده مشمول طرح می‌شود که تمام این ۱۳ قلم کالا مستقیم به ایمنی خودرو مرتبط می‌شود مانند ترمز و جلوبندی.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها