کد خبر : 74630

پیش بینی بازار خودرو در سال 1401

پیش بینی بازار خودرو در سال 1401

پیش بینی شرایط بازار خودرو سخت است و باید در سال جدید در انتظار تحقق وعده های دولت برای سر و سامان بخشیدن به بازار خودرو باشیم.

به گزارش خودروتک به نقل از آنا، امیرحسین کاکایی کارشناس حوزه خودرو در خصوص شرایط بازار خودرو در سال گذشته بیان کرد: طی سال ۱۴۰۰ بازار خودرو علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته و وعده‌های داده شده از سوی مسئولین متاسفانه تولید خودرو افزایش نداشته ، البته عرضه خودرو در بازار نوسان داشت و در برخی زمان‌ها افزایش و یا کاهش داشت و عرصه مداوم صورت نگرفت. در نتیجه قیمت خودرو بالا رفت و این موضوع دنبال رو تورم واقعی کشور بوده است.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته در مقاطعی که نرخ دلار کاهشی یا با ثبات همراه بود از قیمت خودرو کاسته نشد و علت آن هم نرسیدن قیمت خودرو به قیمت های واقعی براساس وعده مسئولین بوده است.

کارشناس حوزه خودرو با اشاره به تاثیر مذاکرات وین بر بازار خودرو اظهار کرد: طی آخرین ماه سال ۱۴۰۰ با توجه به مذاکرات وین و گمانه زنی ها برای توافقات و در کنار این موضوع، نوسان اندک نرخ ارز و ثبات آن موجب شد تا از قیمت خودرو در بازار آزاد تا حدودی کاسته شود. در مجموع بازار آزاد خودرو چه داخلی و چه خارجی در سال گذشته با رکود مطلق روبه‌رو بوده است.

کاکایی تاکید کرد: اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد در ۶ ماهه ابتدایی سال قیمت خودرو خارجی و مونتاژ داخل قطعا ارزان و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اُفت قیمت را تجربه می کند. در این شرایط از قیمت خودرو داخلی در بازار اندکی کاسته می‌شود ولی قیمت کارخانه تغییری نمی‌کند.

وی در خصوص تغییرات قیمت خودرو در بازار در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ گفت: حتی اگر مذاکرات وین به نتیجه هم رسیده باشد قیمت خودرو به عوامل متعدد دیگری بستگی دارد تا مشخص شود تبادل اقتصادی به چه صورت خواهد بود .علت بیان ارزان شدن خودرو در نیمه اول سال جدید به دلیل نگاه انتظاری مردم است و همه منتظر عرصه خودرو جدید به بازار هستند به همین دلیل اکثرا فروشنده خواهند بود و یا خودرو نمی خرند.

کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: با نگاه کلی به شرایط اقتصادی قیمت خودرو همگام با نرخ تورم رشد می کند.فرض دیگری نیز وجود دارد که اگر مذاکرات وین به نتیجه مطلوب نرسد بازار خودرو می‌تواند رونق بگیرد چرا که یکی از بهترین بازارها برای سرمایه گذاری خواهد بود.

کاکایی خاطر نشان کرد: پیش بینی شرایط بازار خودرو سخت است و باید در سال جدید در انتظار تحقق وعده‌های دولت برای سر و سامان بخشیدن به بازار خودرو باشیم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها