کد خبر : 74244

میزان واردات خودرو در سال 1401 اعلام شد

میزان واردات خودرو در سال 1401 اعلام شد

فاطمی امین گفت: برآورد ما برای واردات خودرو به لحاظ ارزی یک تا دو میلیارد دلار است که این منابع ارزی در سال آینده قابل تامین است.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضا فاطمی امین وزیر صمت در بخش خبری ۲۱ در خصوص وضعیت تولید خودرو و واردات آن در سال آینده به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: در حوزه تولید خودرو برنامه ریزی ها برای افزایش ۵۰ درصدی صورت گرفته است؟

فاطمی امین: آقای رئیس جمهور دستوراتی درباره افزایش تولید خودرو داده بودند. فاصله زیادی بین تولید و تقاضا داریم و باعث شده قیمت ها نامتعادل باشند.

امسال حدود ۹۸۰ هزار دستگاه تولید داریم  که سال آینده باید  به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد. برنامه ها را از شرکت های خودروسازی خواستیم ایران خودرو و سایپا برنامه  ماه به ماه داده اند که ما خواستیم هفتگی بدهند که با دقت بیشتری قابل کنترل باشد.

سوال: افزایش ۵۰درصدی قابل تحقق است؟

فاطمی امین: گلوگاه در صنعت خودرو در بخش  تامین موتور و بدنه و رنگ  است که در این حوزه ها تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال آینده چالش نداریم.برای بیشتر از این میزان نیاز به سرمایه گذاری جدید است.

 محدودیت سخت افزاری نداریم فقط باید  نظم در تولید و تامین  و زنجیره انجام شود و تلاش مدیریتی می خواهد.

سوال: برای تامین قطعات خودروهای دپو شده چه اقدامی انجام شده است؟

فاطمی امین: مهمترین قطعه ای که باعث کندی عرضه شده تراشه هایی هستند که در جاهای مختلف خودرو به کار می روند. این تراشه ها در یکی دو سال گذشته در کل دنیا دچار چالش شده بودند.

تاکید ویژه‌ای داشتیم به خودروسازان که نباید این قطعات را به صورت روزمره تامین کنند خوشبختانه برای ۶ ماه دوم سال آینده قراردادها مشخص شده و نگرانی نداریم. برای نیمه اول هم تلاش شده تا تامین کنندگانی پیدا کنند.

طبق گزارش هایی که به ما اعلام شده از اول اردیبهشت ماه جریان عرضه خودروهای تولیدی روان می شود و دیگر شاهد خودروهای دپو شده نخواهیم بود و باید حداکثر به اندازه استاندارد خودرو دپو شود.

سوال: استفاده از قطعات با کیفیت پایین از سال آینده ممنوع شده اقدامی در این خصوص انجام شده است؟

فاطمی امین: بله نظام های نظارتی تشدید شده اند مهمترین نکته کیفیت قطعات این است که تعامل بین خودروساز و قطعه ساز درست شود قطعه ساز بر کیفیت و خودرو ساز بر پرداخت به موقع باید متعهد باشند. این رابطه مالی اگر اصلاح شود بسیاری از مسائل حل می شود یکی از کارها تامین مالی زنجیره ای است.

سوال: واگذاری مدیریتی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آینده شدنی است؟

فاطمی امین: ۴۰ درصد سهام در سایپا و ۲۵ درصد سهام در ایران خودرو سهام داریم که خودسهامداری است و  هیچ مانعی برای واگذاری ندارد

در این بخش قیمت گذاری در دو شرکت ایران خودرو و سایپا آغاز شده است امیدواریم چند ماه آینده بلوک این دو شرکت در بورس عرضه شود.

سوال: درباره واردات خودرو پس از پایان ممنوعیت واردات ساز و کار طراحی شده است؟

فاطمی امین: برآورد ما برای واردات خودرو به لحاظ ارزی یک تا دو میلیارد دلار است که در سال آینده قابل تامین است.

در سال ۹۷ منابع ارزی کاهش پیدا کرده بود که ممنوعینت واردات اعلام شد. امسال صادرات رشد داشته و بیش از ۴۷ میلیارد دلار صادرات داریم بنابراین محدودیت منابع مالی نداریم و از خرداد شاهد واردات خودرو خواهیم بود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها